کد خبر: 828301
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴
هشدار معاون شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی
معاون شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: در حال حاضر سرانه مصرف آب هر ایرانی به ۱۵۰۰ مترمکعب در سال نزدیک شده است که این موضوع نشانگر ورود به آستانه بحران آب است!

مهندس علیرضا طاهری در گفت و گویی اختصاصی اظهار کرد: سرانه مصرف آب در مشهد زیر ۴۰۰ متر مکعب است؛ چون آب محدود است و جمعیت زیادی به مشهد مهاجرت کرده اند، که این به معنای ورود به بحران می باشد.

وی گفت: در ایران حجم آب تجدید پذیر کشور حدود 100میلیارد مترمکعب درسال است که حدود 60 میلیارد متر مکعب آن، آب زیرزمینی است و اکنون به شدت در معرض خطر است؛ چرا که هر سال میزان آبی که به وسیله باران و برف در دل زمین جای می گیرد کمتر از حجمی است که ما برداشت می کنیم.

معاون شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی تاکید کرد: برخی برای خروج از این بحران راه حل های پیچیده ای را ارائه می کنند، اما در واقع راه حل اصلی این است که دیگر در این مناطق ، صرفه جویی درست مصرف کردن نیست؛ بلکه  کمتر مصرف کردن است.

طاهری گفت: اگر مصرف مان را پایین نیاوریم همه ما، چه کسانی که منابع آبی در اختیار دارند چه افرادی که نقشی در این حوزه ندارند، متضرر خواهند شد.

وی تاکید کرد: کشور ما از قرن ها پیش، خطه ای کم آب بوده است و این مساله تنها مربوط به سال های اخیر نیست.

این مقام مسئول به عنوان نمونه به سنگ نوشته ای که از زمان پادشاهی کوروش باقی مانده است، اشاره کرد و گفت: در این سند آمده است که « از خشکسالی پناه می بریم به اهورامزدا... » و یا در قرن های دیگر و در سالی که امام رضا (ع) به خراسان می آیند، این منطقه درگیر خشکسالی بوده است که داستان معروف «نماز باران» ایشان مشهور است.

معاون شرکت آب منطقه ای استان خاطرنشان کرد: بنابراین می توان نتیجه گرفت که خشکسالی همیشه بوده است؛ یعنی خشکسالی، یک پیوست همیشگی بوده برای مدار جغرافیایی که ما در آن زندگی می کنیم. پس منطقه ایران همیشه کم آب بوده و نیاکان ما برای حل این مشکل، بخشی از آب را با زحمت از دل زمین بیرون می آوردند.

طاهری تاکید کرد: علت اینکه هزاران سال سامانه قنات با وضعیت آب در محیط زیست تطبیق داشت و صدمه ای به آن  نزد، این  بود که قنات، امکان برداشت اضافه آب را ندارد.

به گفته ی وی،  قنات، یک سازه طبیعت دوست است؛ هر آن چه آب از یک ترازی بالاتر باشد، امکان تخلیه اش از قنات وجود دارد. بنابراین می توان گفت؛ اگر تکنولوژی پمپ و موتور در آن زمان نیز وجود داشت،کلیه ی آب های زیرزمینی مصرف و این منطقه هم اکنون تبدیل به بیابان کاملی شده بود!

وی در بخش دیگر سخنانش تصریح کرد: هم اکنون زمان آن رسیده تا مردم به صورت جدی تری وارد شوند و با اتحاد و یکدلی نسبت به حل این موضوع اقدام نمایند.

به گفته ی طاهری، متوسط هزینه انسداد چاه های غیرمجاز در استان ما 100 تا 500 هزار تومان است و همان طور که مردم ما به نسبت توانایی خود به اقدامات خیرخواهانه کمک می کنند ، اکنون نیز زمان آن رسیده تا برای نجات آب کمک کنیم.

وی ادامه داد: البته اصل موضوع در حال انجام است و از اول سال تا کنون  بالغ بر 2100حلقه چاه غیر مجاز مسدود شده است؛ اما این حجم خیلی بیشتر است و لازم است مردم و خیرین در این خصوص کمک کنند.

معاون شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی برای کمک به این حرکت ، بخشی از حقوق ماهیانه خود را نیز به عنوان یک مقام مسئول برای کمک به حل بحران آب اختصاص داد و گفت: هر یک از ما می توانیم به هزینه انسداد یک چاه غیر مجاز در حد توان خود کمک کنیم و من از همین تریبون به دیگران هم می گویم و توصیه می کنم که اگر مردم در این موضوع هم داستان باشند، به این بحران غلبه خواهند کرد.

طاهری تاکید کرد: متاسفانه قضیه بی آبی همه را متفرق می کند پس تمامی اقشار مردم که مستقیم یا غیر مستقیم با «آب» سروکار دارند، با هم متحد شوند و جلوی حفر وبهره برداری ازچاه های غیرمجاز را بگیرند به گونه ای که دیگر چیزی به این نام به رسمیت شناخته نشود و در حد گناه تقبیح شود.

وی خاطر نشان کرد: حجم آب استحصالی از چاه های غیرمجاز در حدود 15 الی 20 درصد کسری مخزن 2/1 میلیارد متر مکعبی استان را شامل می شود؛ این در حالی ست که حدود 80 درصد کسری مخزن دشت های استان ناشی از برداشت چاه های مجاز است ؛ که امید می رود با کاهش جدی مصرف خود، نقش اصلی را در بازگشت تعادل به آبخوان ایفا نمایند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار