کد خبر: 827335
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
يك كارشناس شرق آسيا در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»
همتي با بيان اينكه حزب حاكم در كره جنوبي يك رويكرد هوشمندانه را دنبال كردند، عنوان كرد: اولا به موازت اعتراضات مردم كره جنوبي، حزب حاکم و دولت خانم پارك با مخالفان مردمي همسو شدند. از یک طرف خانم پارک چندبار از مردم غذر خواهی کرد ، در گام بعدی نخست وزیر و تعدادی از وزرای کابینه را از کار برکنار کرد.
حزب حاكم كره جنوبي با عذرخواهي و همراهي با مخالفان هوشمندانه عمل كردفرهاد همتي، كارشناس شرق آسيا در گفت‌وگو با جوان‌آنلاين با اشاره به تحولات اخير در كره جنوبي گفت: حدود يك ماه و نيم است كه كره جنوبي دستخوش بحران سياسي شده و تحليل‌هاي عمده شرق آسيا به اين كشور معطوف شده است. خمير مايه اين بحران حاكي از آن است كه خانمي كه دوست صميمي رئيس جمهور بوده در امور داخلي كشور دخالت كرده و اين در حالي است كه او هيچ سمت رسمي در كابينه دولت نداشته است. از اين منظر اين بهانه‌اي شد كه احزاب مخالف در مجلس دست به كار شوند و فضا را براي از سر گيري اعتراض‌هاي مردم اين كشور فراهم كنند و طي ماه گذشته هر هفته  مردم به بهانه این موضوع تظاهرات ضد دولتی در این کشور را بیاندازند . البته  ناگفته نماند كه ما شاهد يك فرهنگ مدارا در كره جنوبي هستيم و همچنین تنش در شبه جزیره کره و  تقابل  نانوشته کره جنوبی با كره شمالي اقتضا مي‌كرد استيضاح در كره جنوبي اتفاق نیافتد  اما تصاحب کرسی کاخ آبی سئول بعضی مواقع باعث می شود که مخالفان از هر بهانه ای به اصطلاح موج سواری نمایند .  
 

همتي با اشاره به ريشه اعتراضات مردم عليه حكومت اظهار داشت: نگاه‌هاي مختلفي در زمينه اعتراض مخالفان و اين بحران سياسي در كره وجود دارد. يك نگاه اين است که خوشبیانه هم است  به هر حال مردم و جامعه كره جنوبي به فساد مالي در كشور حساس هستند و بر اساس اين حساسيت و فرهنگ جامعه، مردم اين موضوع را برنتابيدند و در نهايت  به وسط ميدان آمدند و خواستار كناره‌گيري مسببان موضوع شدند.


وي ادامه داد: صرف نظر از این موضوع، نگاه دومی هم در اين زمينه وجود دارد و آن اینکه، مخالفان حزب حاكم در واقع تقابل نانوشته‌اي  با دو لت کنونی خانم پارک داشتند، به اين معني كه خانم پارك  حدود 5 سال است که در عرصه قدرت کره جنوبی قرار دارد و يك سال ديگر از  پایان قدرت او باقي مانده و در واقع وی اولين زني است كه رياست جمهوري كره جنوبي را در دست گرفته است. نکته مهم در این باره او قبل از آغاز بحران در  پارلمان  این کشور خواستار تغيير در قانون اساسي و افزايش زمان حكومت رئيس جمهور در كره شده  بود و طبق يك نظر سنجي 70 در صد مردم کره جنوبی خواستار تغییر قانون اساسی این کشور شده بودند و  40 درصد مردم كره جنوبي همسو با خانم پارك بودند. به این معنی که خواستار پایان یک دوره ای ریاست جمهوری بودند.


همتي افزود:مخالفان وقتي مشاهده كردند كه مردم و احزاب كره جنوبي خواستار تغيير در قانون اساسي هستند، فضا را مناسب ديدند كه تغييرات به نفع قوه مقننه معطوف شود نه رياست جمهوري. در اين شرايط احزاب مخالف از فضاي حاكم در كره جنوبي در راستای مقاصد سياسي خود استفاده كردند.
 
اين كارشناس مسائل شرق آسيا گفت: مخالفان خانم پارك در كره جنوبي به دنبال اين بودند كه با اعمال فشار سياسي خانم پارك را مجبور به استعفا كنند؛ استعفا از اين منظر براي مخالفان مهم بود كه طبق قانون اساسي اگر خانم پارك در اثر فشارهاي سياسي مردم و مخالفان تن به استعفا مي‌داد،  نخست وزیر و مجلس با همکاری یکدیگر ، می توانستند پس از استعفاء یعنی بعد از دو ماه زمینه  برگزاري انتخابات زود هنگام رياست جمهوري را فراهم كنند. اساسا اين فضاي سياسي به ضرر حزب حاكم بود و مخالفان مي‌توانستند نماينده خود را به عنوان رئيس جمهور بعدي معرفي كنند و احتمال پیروز ی مخالفان نیز محتمل بود.


وي با بيان اينكه حزب حاكم در چنين شرايطي يك رويكرد هوشمندانه را دنبال كردند، عنوان كرد: اولا به موازت اعتراضات مردم كره جنوبي،  حزب حاکم  و دولت خانم پارك با مخالفان مردمي همسو شدند. از یک طرف خانم پارک چندبار از مردم عذر خواهی کرد، در گام بعدی نخست وزیر و تعدادی از وزرای کابینه را از کار برکنار کرد. افزون بر این حتي در بين مخالفان مجلس از اعضاي حزب حاکم در  استيضاح خانم پارك نقش داشتند. همه اینها در راستای حفظ افكار عمومي بود.



همتي بيان كرد: مخالفان از ابتدا  خواستار استعفاي خانم پارك بودند و لی در نهایت به استيضاح  خانم رئیس جمهور تن دادند. مخافان تلاش می کردند  تا خانم پارک در اثر  فشارهای مردمی استعفا دهد  و به فاصله دو ماه انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود و پس از‌ آن چون مخالفت‌ها با حزب حاكم بيشتر مي‌شد محبوبيت خانم پارك نيز در بين مردم كمتر و طبيعتا نماينده مخالفان پيروز ميدان مي‌شد. اما حاميان خانم پارك این نقشه راه را فهمیدند. بنابراين هم عذرخواهي كردند و هم با مخالفان همسو شدند و حتي  همزمان هوشمندانه گفتند خانم پارك  باید استعفا دهد و در نهايت تصميم گرفتند استيضاح  جايگزين كناره‌گيري و استعفای زود هنگام  خانم پارک شود و دليل آن اين بود كه دولت حاكم مي‌دانست كه اگر تن به استعفا بدهد طبيعتا انتخابات زودهنگام برگزار مي‌شود و شكست حزب حاکم در انتخابات دور از ذهن نبود.



وي تصريح كرد: در حال حاضر راي حزب حاكم به استيضاح خانم پارك اين گونه است كه يك پروسه شش ماهه طي ‌شود چرا که  شش ماه زمان مي‌برد كه دادگاه قانون اساسي كره جنوبي به بررسي فرايند استيضاح  به ابقاء خانم پارک راي دهد و به ادامه حكومت خانم پارك حكم دهد و احتمال دیگر اینكه راي‌  دادگاه قانون اساسی با خواسته ها و ادعاهاي مخالفان خانم پارک همراه شود. یعنی پس از شش ماه بررسي  دادگاه قانون اساسی حكم دهند كه خانم پارك مرتكب خلاف شده و طبق قانون اساسي بايد بركنار شود. در هر صورت  نتیجه هر چه باشد، اين موضوع برای حزب حاکم مهم است چرا که  از فضای ناآرام و بحرانی کره جنوبی شش ماه گذشته و در اين مدت فضا احساسي  از جامعه دور شده  و به مسير معقول‌تري قدم مي‌گذارند و اين فرصت مناسبي است كه حزب حاكم در اين شش ماه با بررسي در زمينه‌هاي مختلف به پالايش رفتار خود بپردازد.


اين كارشناس شرق آسيا افزود: برخي معتقدند حزب حاکم در انتخابات سال آینده  بان‌كي‌مون، دبير كل سابق سازمان ملل به عنوان كانديداي بعدي این حزب معرفی نماید. البته افراد دیگری هم مطرح هستند اما اقبال آقای بان کی مون بیشتر از دیگران به نظر می رسد. البته برخی ها معتقدند که حزب حاکم برای از دست ندادن افکار عمومی به انشعاب در حزب حاکم دست بزند و آقای بان کی مون  با حمایت این حزب نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور شود. البته هرکسی که می خواهد رئیس جمهور کره جنوبی شود باید اولا تاحدودی استقلال داشته باشد و همچنین از فساد مالی هم به دور باشد.
 

همتي با اشاره به بحران سياسي در كره و تاثير آن در منطقه گفت: شرق آسيا به موتور اقتصاد آسيا  معروف است و طبيعتا هر بحراني در این منطقه  ممكن است فضا را از فضاي اقتصادي به  فضای امنيتي تبديل ‌كند. نكته دوم اين است كه كره جنوبي به عنوان چهارمين كشور اقتصادي  در این منطقه محسوب مي‌شود و  قدرت مانورش در منطقه  به مکانیسم اقتصادي است و باكشورهاي غربي  هم ارتباطات سیاسی و اقتصادی دارد. اما ايجاد بحران در داخل كره جنوبي خواه ناخواه این کشور را  به مسائل داخلي معطوف مي‌كند و طبيعتا مسائل امنیتی در اولويت اول قرار مي‌گيرد که مطلوب این کشور نیست.



وي افزود: اما يك نكته مهم در این باره اینکه انتظار حزب حاکم کره جنوبی از  آمریکا به عنوان متحد خود این بود که در تحولات اخیر  به نوعی به حمایت از دولت خانم پارک  اقدام می کرد اما با توجه به اينكه در امريكا باراك اوباما آخرين روزهاي حكومت خود را سپري مي‌كند و قرار است ترامپ روي كار آيد  و به تعبیری دوران گذار محسوب می شود خيلي توجه به اين موضوع نشد. این موضوع برای حاکمان بعدی کره جنوبی باید قابل تامل باشد.



اين كارشناس شرق آسيا همچنين با اشاره به تاثير بحران سياسي در كره جنوبي در رابطه با ايران گفت: طبيعتا جابه‌جايي قدرت تاثيري در فرايند همكاري با كشورهاي منطقه از جمله ايران يا نوع مقابله با كره شمالي ندارد. بحراني سیاسی در كره جنوبي، به اين معني نيست كه همه چيز در آن جا تعطيل شده و اتفاق خاصي رخ داده است. البته دولت هزينه‌هاي بيشتر را براي آرام شدن جامعه مي‌كند اين شرايط گذار هميشه در همه جا بوده و هست و در واقع گذرا است. به هر حال  بحران سیاسی و استیضاح خانم پارک در واقع زمینه های جابجایی قدرت در كره جنوبي محسوب می شود.  
 
        
 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار