کد خبر: 825756
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱
ورود به ميانه آخرين ماه از فصل پاييز همراه شده است با اكران «سلام بمبئي»؛ فيلمي به كارگرداني قربان محمدپور كه تهيه‌كنندگي جواد نوروزبيگي را همراه داشته و البته اميدرضا كشتي‌آراي فرزند رئيس صنف جواهرفروشان به عنوان سرمايه‌گذار آن حضور داشته است.
هادي صداقت‌نژاد
ورود به ميانه آخرين ماه از فصل پاييز همراه شده است با اكران اولين محصول مشترك سينماي ايران و هند يعني «سلام بمبئي»؛ فيلمي به كارگرداني قربان محمدپور كه تهيه‌كنندگي جواد نوروزبيگي را همراه داشته و البته اميدرضا كشتي‌آراي فرزند رئيس صنف جواهرفروشان به عنوان سرمايه‌گذار آن حضور داشته است. محمدرضا گلزار، بنيامين بهادري و يك بازيگر هندي به نام ديا ميرزا بازيگران اصلي اين فيلم هستند و به لحاظ داستاني با يك اثر هندي به تمام معنا روبه‌روييم اما عجايب اكران درباره اين فيلم زماني رقم خورد كه پخش‌كننده رقم فروش‌ آن فقط در روز اول اكران را 600 ميليون تومان اعلام كرد در حالي كه آمار فروش مكانيزه فيلم حتي تا 24 ساعت بعد از آغاز اكران به 300 ميليون هم نرسيده بود!
البته كه اين تناقض با صدور بيانيه‌اي درباره تأخير در اعمال آمار فروش مكانيزه همراه شد اما باز هم اختلاف رقم فروش ميان پخش‌كننده و سيستم مكانيزه آن قدر بود كه بسياري از مخاطبان را به پرسش انداخت كه واقعاً بايد به كدام آمار فروش اعتماد كرد.  اما اين همه شگفتي «سلام بمبئي» نبود. دومين شگفتي مربوط به اين فيلم تعداد بالاي سينماهاي اثر بود آن هم از همان روز ابتدايي اكران و در حالي كه هنوز سرگروه اين فيلم كه استقلال است به آن تخصيص نيافته است!
«سلام بمبئي» نه فقط در تهران در اغلب سينماها و پرديس‌ها به صورت فول‌سانس روي پرده رفت بلكه در شهرستان‌ها هم تدارك ويژه‌اي براي اكران آن شد و در شهرهايي مانند اصفهان و مشهد كه براي برخي فيلم‌ها داشتن يك سالن هم آرزو است اين فيلم از همان روز ابتدايي اكران دو سالن در اختيار گرفت!  ناگفته نماند حمايت حوزه هنري در تخصيص سالن به «سلام بمبئي» كه جزو فيلم‌هاي ارزشي به شمار نمي‌رود به خصوص در شهرستان‌ها جاي تأمل دارد. اين نهاد همواره كوشيده آثاري را براي نمايش در سينماهايش انتخاب كند كه مضاميني ارزشي و دور از ابتذال مرسوم در سينماي فارسي داشته باشند اما درباره اين فيلم گويا شرايط به گونه‌اي ديگر رقم خورده است و داشتن المان‌هاي فروش از رقص و آواز تا پوشش‌هاي اغراق‌آميز بازيگران باعث شده به اين فيلم سرويس حسابي داده شود.
  تازه واردان قعرنشين
سه فيلم ديگري كه همراه با «سلام بمبئي» وارد چرخه اكران شدند از «شرفناز» حسن نجفي تا «جنجال در عروسي» رضا خطيبي و «لاك قرمز» سيدجلال سيدحاتمي هيچ كدام نتوانستند فروش خوبي داشته باشند. يك دليل اين امر هم پايين بودن تعداد سينماهاي آنهاست. هيچ كدام از اين آثار تعداد معقول سالن نداشتند و طبيعي بود كه نتوانند فروش خوبي داشته باشند. در اين بين «لاك قرمز» كمي بيش از 20 ميليون فروخت، «جنجال...» از محصولات فارابي 11 ميليون فروخت و «شرفناز» هم فقط 80 هزار تومان!
   بالانشين‌ها كدامند؟
در صدر جدول فروش همچنان «فروشنده» اصغر فرهادي قرار دارد كه فروش خود را به 15 ميليارد و 700 ميليون تومان رسانده است. كمدي- فانتزي «آس و پاس» بعد از مدت‌ها توانست جايگاه دوم جدول فروش را به خود اختصاص دهد. اين فيلم 2 ميليارد و 620 ميليون تومان فروش داشته است و به دنبال آن «خشكسالي و دروغ» پدرام عليزاده با 20 ميليون فروش كمتر و «سيانور» بهروز شعيبي با 40 ميليون فروش كمتر قرار گرفته‌اند.  «نيمه شب اتفاق افتاد» تينا پاكروان يك ميليارد و 450 ميليون تومان فروش داشته است و بعد از آن «متولد65» مجيد توكلي ديگر فيلم جدول فروش است كه رقم فروش يك ميليارد را رد كرده است.  
  ميانه‌هاي فروش كدامند؟
«يتيم‌خانه ايران»، «نفس» و «مشكل گيتي» فيلم‌هاي ميانه جدول فروش هستند. درام تاريخي «يتيم‌خانه ايران» ابوالقاسم طالبي رقم فروش 700 ميليون تومان را رد كرده است و به نظر مي‌رسد تا هفته آينده جاي خود را به فيلمي ديگر خواهد داد. «نفس» نرگس آبيار هم عليرغم تبليغات مختلفي كه برايش شد نتوانسته هنوز به يك ميليارد فروش برسد و جمع فروش‌ آن تا اينجا 820 ميليون تومان است. «مشكل گيتي» ديگر كمدي روي پرده است كه عليرغم محدوديت سالن و حداقل تبليغات توانسته رقم فروش 100 ميليون تومان را رد كند.  فيلم كودكانه «فرار از اردو» غلامرضا رمضاني هم اوضاع فروش مطلوبي ندارد كه باز برمي‌گردد به محدوديت سالن براي فيلم. اين فيلم فقط 10 سالن دارد كه برخي از آنها هم فيلم را به صورت محدود نمايش مي‌دهند. طبيعي است كه اين محدوديت ضربه مستقيمي مي‌زند به آمار فروش محصول.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار