کد خبر: 825105
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
سرقت يكي از اصلي‌ترين پايه‌هاي وقوع حوادث
در نظر داشته باشيد كه هر كس ممكن است قرباني يك سرقت شود و شما هم از اين امر مستثني نيستيد.

به جرأت مي‌توان گفت بخش حوادث، يكي از پر مخاطب‌ترين بخش‌هاي رسانه‌هاي سنتي و مدرن محسوب مي‌شود.

در اين بين سرقت يكي از اصلي‌ترين پايه‌هاي وقوع حوادث را به خود اختصاص داده است، شايد نحوه بيان، ابعاد موضوع و شگرد تبهكاران در خلق اين گونه حوادث آن قدر بديع و نوآورانه باشد كه مخاطبان بيشتر مجذوب داستان واقعه شده و از اصل هدف و انعكاس آن در رسانه‌ها غافل مي‌شوند.

واقعيت اين است كه نقش خود رسانه را نيز در انعكاس ژورناليستي حوادث نبايد ناديده گرفت، پرداختن به حوادث با رويكرد صرف ژورناليستي سبب شده تا مخاطبان عمدتاً با نگاه سرگرمي به اين بخش بنگرند و از آن عبرت‌آموزي نداشته باشند.

بنابراين ممكن است مصداق تعبير قرآن كريم شوند كه اگر از سرنوشت ديگران عبرت نگيريم خود مايه عبرت ديگران خواهيم شد.

آيا تاكنون به اين موضوع انديشيده‌ايد كه " ممكن است روزي قرباني يكي از حوادثي كه در رسانه‌هاي جمعي منعكس مي‌شود، خود ما باشيم"؟

در نظر داشته باشيد كه هر كس ممكن است قرباني يك سرقت شود و شما هم از اين امر مستثني نيستيد. به همين دليل در هر شرايطي مي‌بايست در حفظ و نگهداري اموال خود كوشا باشيد، چرا كه در صورت بروز هر گونه سرقتي از شما، آرامش خاطرتان تا مدت‌ها از بين خواهد رفت.

واقعيت آن است كه تبهكاران عمدتاً از هوش متوسطي برخوردارند و هرگز آن طور كه تصور مي‌شود افراد نابغه و بسيار باهوشي نيستند.

بررسي‌ها و مطالعات انجام شده بر روي پرونده‌هاي سرقت و اظهارات قربانيان و مالباختگان حاكي از آن است كه در اغلب موارد سارقان و تبهكاران براي رسيدن به اهداف خود با مشكلات و موانع كمي روبرو مي‌شوند. حتي در پاره‌اي از موارد تصور مي‌شود قربانيان نهايت تسهيلات را براي بزه‌كار فراهم آورده‌اند، به گونه‌اي كه اگر سرقت واقع نمي‌شد، تعجب برانگيز بود.

باور كنيم رعايت نكاتي بسيار ساده و بديهي مي‌تواند به پيشگيري از سرقت منجر شده سارقان و تبهكاران را در رسيدن به اهدافشان ناكام گذارد.

* ايمني خانه را حفظ نماييد.

زماني كه خانه را ترك مي‌كنيد، از بسته بودن درها و پنجره‌ها اطمينان حاصل نماييد، اگر تمايل داريد كه پنجره‌ها را باز بگذاريد، حتماً براي آن‌ها حفاظ در نظر بگيريد. بهتر است از حفاظي استفاده كنيد كه بر روي ديوار نصب مي‌شود نه پنجره ، اين نوع حفاظ‌ها داراي ايمني بالاتري هستند.

همچنين بهتر است بر روي ديوار حياط منزل خود حفاظ مقاوم نصب كنيد ، فراموش نكنيد كه هنگام رفتن به مسافرت، از بسته بودن تمام درب ها از جمله در تراس و پشت‌ بام مطمئن شويد.

* از نگهداري پول زياد و اشياء قيمتي در داخل منزل خودداري نماييد.

پول نقد و جواهرات خود را به بانك و صندوق امانات بسپاريد، اين كار به نفع شماست؛ چه زماني كه در منزل حضور داريد و چه در هنگام رفتن به مسافرت، آن را به تأخير نيندازيد.

* از زنجير شب‌بند براي پشت در استفاده كنيد.

برخي از سارقان زماني وارد خانه مي‌شوند كه همه اعضاء حضور دارند؛ اين تبهكاران حرفه‌اي با سلاحي كه معمولاً با خود به همراه دارند، تهديد به صدمه زدن يا قتل اعضاء خانواده كرده و به راحتي وسايل خانه را با خود مي‌برند، قرار دادن زنجير پشت در ورودي، مانع از ورود آن‌ها به داخل خانه خواهد شد.

* بر روي در ورودي چشمي نصب كنيد.

اگر روي در، چشمي داشته باشيد مي‌توانيد ببينيد چه كسي در حال در زدن است و اگر ناشناس بود يا به او مشكوك شديد، مي‌توانيد در را باز نكرده و به سرعت با پليس تماس بگيريد.

* مراقب مأمورنماها باشيد.

از ورود افرادي كه به عنوان مامور پليس، دارايي، شهرداري، كارگر خدماتي ، مامور آب، برق، گاز، تلفن و... مراجعه مي‌كنند، پيش از شناسايي كامل ممانعت كنيد.

* براي سارقان مخفيگاه درست نكنيد.

محوطه بيروني منزل خود را از روشنايي كافي برخوردار سازيد. همچنين در برخي از مناطق، اطراف محوطه ورودي خانه‌ها داراي بوته‌ها، درختچه‌ها و شمشادهايي است كه مي‌تواند بهترين مكان براي مخفي شدن سارقان باشد، ساكنان اين خانه‌ها مي‌بايست اين گياهان را به طور مرتب حرص كنند.

* از سنسورهاي هشدار دهنده در و پنجره استفاده كنيد.

اگر احساس مي‌كنيد خانه شما در معرض سرقت قرار دارد، بي‌درنگ يكي از كيت‌هاي هشدار دهنده را خريداري نماييد، اين محصول قيمت بالايي ندارد؛ با باتري كار مي‌كند و داراي زنگ خطري است كه اگر در و پنجره باز و يا شكسته شود، به صدا در مي‌آيد.

* از كليد خانه خود به خوبي مراقبت نماييد.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه سارقان در موارد بسياري با استفاده از كليد وارد خانه‌هاي افراد مي‌شوند. دقت كنيد كه هيچ گاه كليد خود را بر روي در ورودي جاي نگذاريد و در صورت جابجايي منزل يا مفقود شدن كليد، سريعاً نسبت به تعويض توپي قفلِ در اقدام نماييد، همچنين از مخفي نمودن كليد در بيرون از خانه خودداري كنيد.

* وانمود كنيد هميشه يك نفر در خانه حضور دارد.

اگر مي‌خواهيد به مسافرت برويد يا مجبوريد چند روزي خانه را خالي بگذاريد، يكي از تايمرهاي ارزان قيمت را خريداري كنيد.

اين تايمرها با توجه به زماني كه بر روي آن‌ها تنظيم مي‌كنيد، وسايل برقي را به صورت اتوماتيك روشن و خاموش مي‌كنند.

آن‌ها را به چراق اتاق‌ها، راديو و تلويزيون وصل كنيد تا اين وسايل در طول شبانه‌روز روشن و خاموش شوند.

از بستن پرده‌ها نيز پرهيز كنيد، زيرا اين كار در طول ساعات روز غير طبيعي به نظر مي‌رسد و نشانه‌ي اين است كه شما در منزل نيستيد. همچنين بهتر است خط تلفن منزل خود را به شماره تلفن همراهتان انتقال دهيد.

* با همسايه‌هايتان ارتباط دوستانه برقرار كنيد.

همسايه‌هاي امين مي‌توانند زماني كه شما در خانه نيستيد، مراقب اوضاع باشند، اين كار بايد در غياب آن‌ها توسط شما نيز انجام شود، با اين حال مراقب باشيد افراد ناشناس و غير مطمئن را از برنامه سفر خود مطلع نكنيد.

* مي‌توانيد از دوربين‌هاي مداربسته استفاده كنيد.

دوربين‌هاي حفاظتي در هر قسمتي از خانه قابل نصب مي‌باشند، مي‌توانيد آن‌ها را به رايانه شخصي خود وصل كرده و حتي زماني كه در خانه نيستيد، فضاي داخلي و محوطه بيروني را كنترل نماييد.

هشدار:

اگر وارد خانه شده و متوجه سرقت شديد، بدون اين كه به چيزي دست بزنيد فوراً خارج شده و با پليس تماس بگيريد.

گردآوري توسط سرهنگ علي بني آدمي فرمانده انتظامي شهرستان نطنز

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
0
0
هیچ کدام این راهها فایده ندارن چون دزدان بالاخره از یک راهی وارد میشوند که فکرشم نمیتونستید بکنید، فقط از شرکتهایی کمک بیگیرید که تجهیز منزل و محل کار شما را با ضمانت کتبی پرداخت خسارت در صورت وقوع سرقت انجا میدهند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر