کد خبر: 824735
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
اتفاقات چند روز اخير در كشور موجي از نگراني و تأثر را در تمام سطوح جامعه پديدآورده است...
مهدی‌ پورصفا
اتفاقات چند روز اخير در كشور موجي از نگراني و تأثر را در تمام سطوح جامعه پديدآورده است، از يك سو انفجار در حله عراق و شهادت دهها نفر از هموطنان كشورمان در عراق و از سوي ديگر برخورد دو قطار در سمنان منجر به سلسله فجايعي شد كه هنوز بحث‌ها بر دلايل و عوامل آن باقي است.
با وجود تمام اين اتفاقات به نظر مي‌رسد كه اصلي‌ترين دستگاه نظارتي، يعني مجلس شوراي اسلامي واكنش چندان محسوسي به اين اتفاقات نشان نداده است. اگرچه رئيس مجلس شوراي اسلامي با صدور بيانيه‌اي اين فاجعه را تسليت گفته و روساي دو قوه قضائيه و مجريه نيز با صدور دستوراتي خواستار رسيدگي قاطع به اين دو اتفاق شدند.
 
نمايندگان مجلس در جريان اتفاقات سمنان چه كردند
يكي از اصلي‌ترين دلايلي كه بتوان كم تحركي مجلس را در اين مورد ذكر كرد، تعطيلات نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي سركشي به حوزه‌هاي انتخابيه بود.
در اين ميان تعدادي از نمايندگان نیز بحث استيضاح آخوندي وزير راه و شهرسازي را مطرح كردند. البته صرف نظر از مطرح كردن برخي گرايش‌هاي سياسي درباره اين مسئله، اجرايي شدن چنين گزينه‌اي انتظار اصلي مردم است. شايد بد نباشد كه به سقوط هواپيماي بويينگ در نزديك اروميه اشاره كرد كه منجر به استيضاح بهبهاني وزير وقت راه و ترابري در مجلس شوراي اسلامي شد.
حالا به نظر مي‌رسد كه اين فرآيند بار ديگر در مورد آخوندي نيز تكرار مي‌شود. در اين باره و در آخرين اخبار تعداد امضاهاي طرح استيضاح آخوندي به بيش از 50 امضا رسيده است. در اين ميان محمدعلي پورمختار، عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي خواستار پاسخگويي عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در اين زمينه شد. او اظهار داشت: جمع زيادي از هموطنان عزيزمان در اين حادثه كشته شدند كه اين نشان دهنده وجود ضعف‌هاي جدي در مديريت راه‌آهن كشور دارد.
 
او با انتقاد شديد نسبت به اين اتفاق گفت: مديريت قطارها كار دشواري نيست؛ زماني كه يك قطار در ايستگاهي توقف كرده مي‌توان با اطلاع‌رساني از برخورد قطاري با قطار ديگر جلوگيري كرد يا در زمان حركت قطارها مي‌توان با مديريت مانع برخورد قطارها شد!
رئيس كميسيون اصل ۹۰ مجلس نهم با تأكيد بر اينكه نمايندگان مجلس به راحتي از كنار اين اتفاق نخواهند گذشت، تصريح كرد: توقع داريم آقاي رئيس‌جمهور كه در زمان لغو سخنراني آقايي علم عزا به دست مي‌گيرد در اين زمينه نيز ورود و با مسببين برخورد كنند.
برخي ديگر از نمايندگان همچون غلامرضا كاتب نماينده مردم گرمسار به اين مسئله اعتراض كردند. در آخرين خبر رضا شيران خراساني نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي گفته است: طرح استيضاح وزير راه و شهرسازي روز يك‌شنبه تقديم هيئت‌رئيسه مجلس شوراي اسلامي خواهد شد.
 
مسئله‌اي كه از برجام آغاز شد
با بررسي واكنش نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به اتفاقات روي داده مي‌توان متوجه شد كه نمايندگان از حداكثر توانايي‌هاي خود براي بررسي مسئله استفاده كرده‌اند، اما مشكل اينجاست كه به نظر مي‌رسد ساختار مجلس براي رسيدگي دقيق به اين موضوعات تا حد زيادي ناكارآمد است.  اين ناكارآمدي اجازه نظارت دقيق مجلس را بر فعاليت‌ها و روندهاي جاري در كشور مي‌گيرد، همان طور كه در موارد مشابه چنين اتفاقاتي روي داده است.
 سخنان امام راحل درباره در رأس امور بودن مجلس زماني اهميت پيدا مي‌كند كه نمايندگان ملت از حقوق مردم ايران در تمامي حيطه‌هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي و ... دفاع نمايند. مجلس خوب از اين منظر، مجلسي خواهد بود كه معتقد به امتيازات خاص براي طبقات خاص نباشد و همه مردم را در برابر قانون برخوردار از حق مساوي بداند.

مجلسي در رأس امور است كه فساد، تبعيض و بي‌عدالتي را به خوب و بد تقسيم نكند. فساد را فساد بداند و با آن به صورت جدي مبارزه كند. مشكل امروز جامعه ما آن است كه عده‌اي به همه مسائل نگاه سياسي دارند و با همين نگاه اگر فرد مفسد اقتصادي يا مفسد اخلاقي، از باند و گروه آنان باشد با هزار و يك دليل به دنبال توجيه و تبرئه كردنش خواهند بود و اگر آن فرد مفسد از باند رقيب باشد، بيچاره‌اش مي‌كنند.
اما واقعيت اينجاست كه در طول يك سال اخير به خصوص از زمان تصويب برجام، ترديد جدي در اين باره ايجاد شده است.

از سوي ديگر مجلس شوراي اسلامي در حوزه دفاع از حقوق مردم به خصوص در حوزه هسته‌اي به خوبي عمل نكرده است. در حقيقت با وجود بيش از 50 قطعنامه ضدبرجام از طرف كنگره امريكا و عدم قاطعيت مجلس در واكنش به اين اقدامات خود را به خوبي نشان داد.  مجلس وظيفه دارد در مسير اجراي برجام، مراقب حيله‌هاي دشمنان مكار و خصوصاً حيله و نيرنگ‌هاي امريكا باشد. مجلس بايد با چشماني باز از حقوق ملت ايران در اين مسير دفاع نمايد.
اين اتفاق روي داده است؟ به نظر مي‌رسد كه پاسخ به اين سؤال مثبت نباشد.
 
انفعال مجلس از كجا آب مي‌خورد
انفعال مجلس شوراي اسلامي در رسيدگي به حوادث تلخي را كه در روزهاي گذشته روي داده است، نمي‌توان محصول كم‌كاري نمايندگان دانست. در حقيقت اين مسئله روندي است كه از مدت‌ها پيش آغاز شده است.
اين وظيفه مجلس شوراي اسلامي است كه بايد ساختار را به گونه‌اي فراهم كند تا امكان واكنش صحيح نمايندگان به وقايع كشور فراهم شود. متأسفانه نقطه اساسي اينجاست كه مجلس تاكنون در اين مسير قدم نگذاشته است. مجلس و در رأس آن هيئت رئيسه مجلس بايد به دنبال اين باشند تا مجلس را بار ديگر به رأس امور باز گردانند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
0
0
باوز غلط اقا و قدرت برتر بودن امریکا در نزد شیفتگان امریکا در تمام دنیا ان ها را وادار به خود فروشی و وطن فروشی برای امریکا کرد تا زندگی اشرافی داشته باشند .
بنابراین این افراد شیفته امریکا برای رسیدن به ثروت وزندگی اشرافی بدستور امریکا هر بلای بر سر کشور وملت خود می اورند و هیچ شرم وحیا ئی هم ندارند و بدتر از ان وقتی گناه وخطای ان ها رو می شود . بجای عرض خواهی واستعفا و خودکشی مدعی مدیریت درست و پاک دستی هم می شوند و ملت را به دروغ گوئی و بر خورد سیاسی متهم می کنند. چون شبکه جاسوسی امریکا در همه دنیا بسیار گسترده عمل می کند مبارزه با این پدیده البته دشوار وپر هزینه است . لذا در این مدت کوتاه انقلاب شکوهمند ملت شاهد کودتا و حمله نظامی و ترور و انواع نفوذ و اختلاس و خرید مواد خوراکی وداروئی فاسد و معوقات بانکی و زمین خواری و قاچاق و از بین بردن کارخانجات ورکود وگرانی و الودگی هوا و اخلال در امور جاری و000000 بوده است . با کمال تعجب عده ای ساده لوح انتظار استعفای مدیران خطاکار و اخلال گر را دارند و نمی دانند ...به دستور ومطابق نقشه برای تضعیف انقلاب ...
لذا جز با بر خورد قاطع نباید انتظار دیگری برای بهبود امور داشت
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
0
0
جهت پیشگیری از فجایع داخلی مقام معظم رهبری فرمودنند مسائل ومشکلات را ریشه ای حل کنید.برای حل ریشه ای این مسائل ضروری است توسط مسئولان اجرایی ،اول :باید "چشم انداز 1404" درک وفهم گردد.دوم:ساختار دستگاههای اجرای جهت دستیابی به چشم انداز اصلاح گردد.سوم:نیروی انسانی دستگاهها پالایش شده ومورد اموزش قرار بگیرند تا به بصیرت برسند.برای مطالعه بیشتر گام دوم نظریه اقتصاد مقاومتی را مطالعه فرمائید:http://resistiveeconomic7.blogfa.com
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
0
0
مجلس اگر اجرای گام دوم نظریه اقتصاد مقاومتی(پالایش - اموزش) نیروی انسانی بدنه دولت را از دولت بخواهد.میتوان کفت مسیرش درست طی میشود.
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
0
0
مطمئن هستم که منتشر نمی کنید ولی باید بگویم که استفاده از به حادثه که خطای انسانی عامل ان بوده برای فشار و تخریب دولت قباحت آوره اونم وقتی که مردم می دانند در دوران فاجعه بار و کابوس هشت ساله دولت قبلی با هزاران فاجعه ملی هیچ اعتراضی از شما صادر نشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار