کد خبر: 822646
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸
كم رويي يك عاطفه اجتماعي است

اصولاً خجالت يا كم رويي يك عاطفه اجتماعي است، اين حالت از احساس خود كم بيني سرچشمه مي گيرد و در برخي موارد آنقدر شدت مي يابد كه تمامي شخصيت فرد را تحت تأثير قرار مي دهد بطوري كه چنين فردي از حضور در اجتماع يا جمع افراد دچار ناراحتي هاي گوناگون مي شود كه در وضعيت جسماني او نيز اثر مي گذارد.

فرد كم رو هشيارانه از مواجهه با افراد يا چيزهاي مشخص يا انجام كاري همراه آنان بيزار است، فرد كم رو از ابراز وجود بيزار است و به طور محسوس ترسو است.

تعداد بسياري از افراد كم رو و خجالتي فكر مي كنند كه مشكل آنها غير قابل حل است بطوري كه پند و اندرز همواره بيهوده بوده است و جاي تأسف است كه توانائي هاي عظيم افراد خجالتي علي رغم تمامي هوشي كه دارند به هدر مي روند.

شخص خجالتي به خوبي مي داند كه ديگران از مشكل او آگاهند و هميشه مجبور است با گفتن كلمه بله تمام گفته هاي ديگران را تأييد كند.

اگر شما خودتان جزو اين افراد نيستيد حتماً يكي دو تا از دوستانتان را با اين مشخصات ديده ايد: اعتماد به نفس كم ، منفي بافي ، ترس از شروع يك گفتگو و ايجاد مؤثر با ديگران و تر س از شركت در فعاليت هاي گروهي.

اين افراد حتي اگر بدانند ترسشان هم بي مورد و بي منطق است باز هم موقع حرف زدن در يك جمع جدي ، سرخ مي شوند و دستشان مي لرزد و شرشر عرق مي ريزند ،گاهي اين ترس افراطي باعث شوك هاي عصبي و تپش قلب هم مي شود.

آيا شما کم رو هستيد؟ نسبت به روابط خود با ديگران مطمئن نيستيد؟ آيا اين احساس ناراحتي که در شما، سبب رفتار تشويش آميز مي شود مانع آن است که استعداد ذهني و دروني خود را نشان بدهيد؟

افراد کم رو از همه کس مي ترسند و از برخورد با ديگران حتي اگر خيلي مختصر و کوتاه هم باشد خجالت مي کشند، احساسات منفي مانند افسردگي، اضطراب و احساس تنهايي از همراهان کم رويي هستند، آيا شما هم در برخورد با ديگران در خود فرو مي رويد؟

به اين علت که نمي دانيد چگونه بايد در جمع حاضر شويد، چگونه رفتار کنيد، چگونه حرف بزنيد و گاهي به همين دليل هوا و هوس را در زير پوشش نوعي استهزا و تمسخر مخفي مي کنيد که سبب مي شود درباره ي شما قضاوت درست نشود، در نتيجه خودتان اولين کسي هستيد که از اين وضع ناراحت و در عذاب هستيد.

به غلط تصور مي کنيد براي شما ارزشي قايل نمي شوند، شايد اجازه مي دهيد که در برابر نوعي احساس حقارت واهي و بي اساس از پا در آييد.

شخص کم رو کيست؟

کم رويي پديده اي جهاني است، پايه اي ترين يافته ي تحقيقات، راجع به کم رويي رايج، کاملاً گسترده و جهاني است.

روان شناسان در تعريف مي گويند: "کسي کم رو است که فاقد جرات است" يا به عبارتي کسي که تحت تأثير فلج رواني قرار گرفته است، تأثير کم رويي در توجهات است در "فعاليت هاي بدني" و در "فعاليت هاي فکري" و فعاليت هاي "احساسي".

علت کم رويي: افراد کم رو عموما به خاطر عدم تسلط برمهارت هاي اجتماعي و يا فقدان اعتماد به نفس، کم رو مي باشند.

برخي از افراد بر مهارت هاي اجتماعي لازم جهت تداوم بخشيدن به حرکت نرم و روانِ ماشين ارتباطات بشري تسلط ندارند، آنان نمي دانند که يک گفت وگو را چگونه آغاز کنند يا در کلاس درس چگونه از سخن گو بخواهد بلندتر صحبت کند.

در فعاليت هاي بدني، کم رويي قرباني خود را از لحاظ روش، پخمه و چلمن، و از لحاظ رفتار غيرطبيعي و از لحاظ حرکات بي دست و پا مي کند تا آن جا که شخص بي دليل سرخ شده و لرزش و تپش قلب مي گيرد.

در فعاليت هاي فکري هم کم رويي افکار قربانيان خود را مشوش کرده، آنان را از گفت وگوي منطقي ناتوان مي سازد، از اين جا اشتباهات و خبط هايي حاصل مي شود که از همان افراد کم رو سر مي زند، هم چنين سبب گنگي و دلسردي آنان مي شود.

فرد کم رو بايد در درجه ي اول، دقيقاً خود را مورد آزمايش و بررسي قرار دهد و قضاوت هاي غلط و نادرستي را که منشاء ناراحتي اش مي باشد پيدا و کشف کند.

در فعاليت احساسي، کم رويي مانع از آن مي شود که قربانيانش احساس دروني خود را به راحتي بيان کنند و ظاهري بي احساس به آن ها مي دهد.

ديگران تصور مي کنند که افراد کم رو، فاقد قلب و روح مي باشند در حالي که آن ها سرشار از محبتند ولي جرات ابراز آن را ندارند.

شخص کم رويي مي گويد: "من يک وکيل معروف هستم با اين حال هر بار سخن مي گويم احساس مي کنم که شهرتم در خطر قرار مي گيرد، اين حالت چه در دادگاه يه در يک مهماني ساده در من ايجاد مي شود، حضور ديگران اعتماد به نفس مرا از بين مي برد".

شخص ديگري مي گويد: "هنگامي که در جلسه امتحان شفاهي حاضر مي شوم متانت استاد شخصيت مرا خرد مي کند".

از ديدگاه روان شناسان خجالت هميشه نشانه اي از ناراحتي عميق تر رواني است.

گردآورنده: سرهنگ دوم حسن ميرحيدري معاون اجتماعي پليس شهرستان خميني شهر

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر