کد خبر: 822551
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸
ترامپ گورباچف امريكا مي‌شود؟


شواهد و اسناد زيادي وجود دارد كه نشان مي دهد امريكا به دنبال تجزيه فدارسيون روسيه است. اين موضوعي است كه روس ها هم به آن اذعان و اشراف دارند. به همين دليل بسيار علاقه دارند تا در زمينه تجزيه امريكا دست به كارهايي بزنند.

به ادعاي برخي امريكا با حضور دونالد ترامپ به شرايط تجزيه رسيده است. در چنين شرايطي مشخص مي شود كه چرا روس ها به رهبري ولاديمير پوتين خواهان پيروزي ترامپ در انتخابات بودند و پس از موفقيت وي از نتيجه انتخابات استقبال كردند.

در چنين شرايطي انتخابات امريكا كمك لازم را به روس ها مي كند تا در اين زمينه فعال شوند. بخصوص كه شهروندان امريكايي گام هاي اوليه را برداشته اند. با اين شرايط اين سوال پيش مي‌آيد كه آيا گورباچف امريكا به كاخ سفيد رسيده است؟ ايرنا به نقل از شبکه آمریکایی سی ان ان نوشت كه برخی از شخصیت های صاحب نام در 'سیلیکون ولی' پیامی ساده بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات دارند: 'می خواهیم جزء آمریکا نباشیم.'

«شروین بیشوار» سرمایه گذار شرکت «آپر» یکی از موسسان «هایپر لوپ» (فن آوری جدید حمل و نقل سریع) در توییتر خود توییت هایی را برای «تامین مالی کمپینی قانونی برای جدایی کالیفرنیا از آمریکا» منتشر کرده است.

بیشوار در گفتگو با سی ان ان اقتصادی گفت: بله. این موضوع جدی است. این وطن پرستانه ترین اقدامی است که می توان کرد. این دولت در دو راهی خطرناکی قرار گرفته است.

وی با اشاره به ضرورت جدایی کالیفرنیا از آمریکا، افزود: این ابزاری برای اجرای تغییرات ساختاری لازم برای ملت آمریکا است و ایالت کالیفرنیا بعد از استقلال و پس از تمام شده دوره ریاست جمهوری ترامپ می تواند مجددا به آمریکا ملحق شود.

ظرف چند ساعت بعد از اعلام طرح کمپین جدایی ایالت کالیفرنیا از آمریکا تعدادی از چهره های مطرح در عرصه فن آوری از دره سیلیکون برای حمایت از این کمپین اعلام آمادگی کردند.

دره سیلیکون (Silicon Valley) نام رایج و غیررسمی منطقه‌ای در حدود 70 کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو در حومهٔ سانتا کلارا، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا است. شهرت این منطقه به دلیل قرار داشتن بسیاری از شرکت‌های مطرح فن آوری اطلاعات جهان در این منطقه ‌است.

«دیو مورین» سرمایه گذار و موسس شبکه اجتماعی «پث» ( path) در پاسخ به دعوت بیشوار در پیامی از طریق همین شبکه اجتماعی نوشت: واقعا در اندیشه طرح چنین چیزی بودم. من هم به این کمپین می پیوندم و مشارکت می کنم.

«مارک هیمیون» کارمند سابق گوگل و موسس شرکت «دیزاین» نیز در توییتر نوشت: تلاش های شما را تایید می کنم ... اجازه بدهید بدانم چه باید برای کمک به کمپین انجام دهم.

این طرح که به گزارش سی ان ان به نظر نمی رسد پیروز شود انعکاس دهنده شوک و ناامیدی جهان صنعت و فن آوری بعد از ماه ها تلاش برای ممانعت از پیروزی ترامپ است.

همچنین 100 تن از فعالان بزرگ عرصه فن آوری در نامه ای سرگشاده تابستان گذشته هشدار داده بودند که ریاست جمهوری ترامپ «مصیبتی برای خلاقیت» در آمریکا خواهد بود و در ماه های اخیر بسیاری از دانشمندان آمریکایی به سیاست های مالی و طرح های ترامپ درباره مهاجرت اعتراض کردند.

شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد به دنبال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات 2016 آمریکا، بیشتر شهرهای این کشور با اعتراض های مردمی روبه رو شده و پلیس 30 معترض را در خیابان های شهر نیویورک بازداشت کرد. پلیس آمریکا همچنین در اوکلند با استفاده از گاز اشک آور معترضین را متفرق کرد. خبرگزاري مهر نيز در اين باره نوشت: پس از انتخاب ترامپ،"کالی اگزیت" واژه ای است که ذهن سیاستمداران آمریکایی را به شدت مغشوش کرده است، تمایلی عمومی که اگر عینیت پیدا کند، مقدمه ای برای تجزیه و فروپاشی ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

هم اکنون در ایالاتی که به صورت سنتی هواداران دموکرات ها هستند، شاهد وقوع درگیری های گسترده ای میان معترضان و پلیس هستیم. یکی از این ایالات ها که پس از پیروزی ترامپ شاهد التهابی مزمن و دامنه دار است، کالیفرنیاست. ایالتی بزرگ و پرجمعیت که دارای بیشترین رای الکترال در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.

این ایالت 55 رای الکترال دارد که در انتخابات های مختلف ریاست جمهوری، معمولا به سود دموکرات ها واریز می شود. از سوی دیگر، کالیفرنیا به لحاظ اقتصادی نیز یکی از ایالات کلیدی آمریکا محسوب می شود. مطابق سرشماری سال 2015 میلادی، این ایالت حدود 40 میلیون نفر جمعیت دارد و به این ترتیب کالیفرنیا پر جمعیت ترین ایالت آمریکا محسوب می شود.

هم اکنون کالیفرنیا به شدت به هم ریخته و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری خشم بیشتر ساکنان این ایالت را برانگیخته است. در چنین شرایطی «کالی اگزیت» یا خروج کالیفرنیا از ایالات متحده آمریکا اندک اندک رنگی واقعی به خود می گیرد.

انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا باعث شده تا کالی اگزیت دیگر یک شوخی قلمداد نشود! چنانچه تا چند سال قبل کمتر کسی تصور می کرد که برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) روزی رسمیت و عینیت پیدا کند، کمتر کسی هم تصور می کرد که روزی زمزمه های خروج کالیفرنیا از ایالات متحده آمریکا تا این اندازه جدی به نظر برسد.

روزنامه اسپانیایی ال موندو، کالی اگزیت را پیشنهادی برای استقلال کالیفرنیا از آمریکا پس از پیروزی ترامپ قلمداد می کند. بر این اساس کالیفرنیا نسبت به دیگر ایالات آمریکا استعداد بیشتری برای خروج از آمریکا و تبدیل شدن به کشوری مستقل دارد.

همان گونه که ذکر شد، منابع اقتصادی و جمعیت زیاد این ایالت چنین روندی را تسهیل می کند. به نظر می رسد ساکنان کالیفرنیا تحمل حضور ترامپ در کاخ سفید را ندارند و همین مسئله، کالی اگزیت را از یک تصور غیر قابل عملیاتی به یک احتمال خطرناک برای مقامات آمریکا تبدیل کرده است.

بدون شک خروج کالیفرنیا از ایالات متحده آمریکا تبعات زیادی برای این کشور خواهد داشت. این مسئله مقدمه ای برای فروپاشی ساختار سیاسی و اقتصادی آمریکا و از آن مهم تر، نقطه آغازی برای خروج دیگر ایالات آمریکا از ساختار سیاسی و اقتصادی این کشور است. از این رو به نظر می رسد سران دو حزب دموکرات و جمهوریخواه نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از تحقق کالی اگزیت صورت دهند.

انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، به مثابه کاتالیزور و تسریع کننده ای بود که میل به خروج از آمریکا را در میان ساکنان کالیفرنیا از حالت بالقوه خارج کرده است.

از سوی دیگر، کالیفرنیا صنعت فناوری اطلاعات و رایانه ای بسیار پیشرفته ای دارد به طوری که شرکت های اوراکل، سیسکو سیستمز، اینتل، گوگل، یاهو، شرکت ای ام دی، سان مایکروسیستمز و نیز شرکت رایانه ای اپل و شِوران نیز در این ایالت مرکزیت دارند. علاوه بر این، دو مجموعه از آزمایشگاه های فدرال بزرگ آمریکا در این ایالت قرار دارند از جمله آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور و آزمایشگاه ملی لارنس برکلی.

در جریان اعتراضات وال استریت نیز برخی تحلیلگران آمریکایی نسبت به تمایل برخی ایالات مبنی بر استقلال از ایالات متحده آمریکا و تبدیل شدن به کشوری مستقل هشدار دادند اما این هشدار چندان از سوی سیاستمداران مورد توجه قرار نگرفت. با این حال آنچه امروز در کالیفرنیا می گذرد، پرده از تمایل آشکار تعداد زیادی از ساکنان آن مبنی بر خروج از ایالات متحده بر می دارد. در واقع انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، به مثابه کاتالیزور و تسریع کننده ای بود که میل به خروج از آمریکا را در میان ساکنان کالیفرنیا از حالت بالقوه خارج کرده است.

اکنون "کالی اگزیت" واژه ای است که ذهن سیاستمداران آمریکایی را به شدت مغشوش کرده است، تمایلی عمومی که اگر عینیت پیدا کند، مقدمه ای برای تجزیه و فروپاشی ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار