کد خبر: 822398
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷

1111111.jpg

"گوی هیان کیم"، هافبک ریزنقش 26 ساله نفت آبادان، با بازی در لیگ برتر ایران نخستین بازیکن کره‌ای شاغل در کشورمان لقب گرفت. او معتقد است هدف اولیه طلایی‌پوشان ماندن در لیگ برتر است و البته دوست دارد همراه با آبادانی‌ها مسافر آسیا هم شود.

به گزارش ایسنا، آبادانی‌ها که چند سالی از لیگ برتر ایران دور بودند، امسال متفاوت تر از گذشته، پا به عرصه رقابت گذاشتند. یکی از این تفاوت ها، علاوه بر حضور پر قدرت این تیم در لیگ و نتایج خوبی که تاکنون گرفته، به خدمت گرفتن یک بازیکن کره‌ای است. گفت‌وگوی ما با "گوی هیان کیم" در آبادان را می‌خوانید.

*کیم چند ساله بود که رشته مهیج فوتبال را انتخاب کرد؟

من کمی دیر فوتبال را شروع کردم؛ در کره به طور معمول در سن 9،8 سالگی یادگیری فوتبال را آغاز می‌کنند ولی من از سن 11 سالگی فوتبال را شروع کردم.

*حالا چرا فوتبال؟

من قبل از آن به رشته دیگری علاقه مند نبودم. تمام خانواده من؛ ‌پدربزرگ، ‌عمو و دایی‌هایم در فوتبال فعالیت داشتند و طبیعتا من هم باید به این رشته علاقه‌مند می‌شدم.

*از حضور در آرژانتین و تیم‌هایی که در آن فوتبال بازی کرده اید هم بگویید.

من کارم را از مدرسه فوتبال در کره آغاز کردم و دو سال هم در این مدرسه فعالیت داشتم تا اینکه یکی از مربیانم که آرژانتینی بود، من را در سن 14 سالگی برای ادامه فوتبال به  آرژانتین برد. من کارم را در تیم پایه "ولز سار سفلید" آغاز کردم و تا سن 21 سالگی هم در آرژانتین بازی می کردم. من تجربه بازی در تیم های دائگوی کره جنوبی و النصر عمان را هم دارم.

*چگونه راهی ایران شدی؟

باشگاه نفت آبادان با مدیر برنامه های من صحبت داشت و پس از پیشنهادی که از این باشگاه دریافت کردم، این جا را برای ادامه فعالیتم انتخاب کردم.

*پس یعنی تا پیش از این پیشنهاد، هیچ شناختی از نفت آبادان نداشتی؟

اصلا شناختی نداشتم؛ فقط پس از صحبت با مدیر برنامه‌ام، او به ‌من گفت که "آبادان تماشاگران بسیار خوبی دارد و می‌توانی در آن جا فوتبال بازی کنی". او همچنین گفت "آبادان شهری است که فقط و فقط در آن فوتبال است". من هم به همین خاطر به این جا علاقه‌مند شدم و این جا را انتخاب کردم.

*وقتی به نفت آبادان آمدی همه از این صحبت می کردند که کیم اولین بازیکن کره ای لیگ ایران است. شما هم می دانستند که نخستین بازیکن کره‌ای لیگ برتر ایران هستید؟

خیر نمی‌دانستم، ولی زمانی که به ایران آمدم این موضوع را به من گفتند. البته قبل از من هم یک بازیکن کره‌ای دیگر به پرسپولیس آمده بود که هیچ وقت بازی نکرد.

*پس باتوجه به این موضوع، به نظر کار سختی به عنوان تنها نماینده کشورتان برای نشان دادن فوتبال کره در ایران دارید؟!

من صد درصد تلاشم را می‌کنم تا بازیکنان کره‌ای بیشتری به لیگ ایران بیایند.

*به نظر می‌رسد دست‌نشان هم اعتقاد خاصی به شما دارد؟

من فکر خودم نیستم و تمام تلاشم را می‌کنم که از نظر تاکتیکی در خدمت تیم باشم. تمام تلاشم جلب رضایت دست‌نشان است. من برای تیم بازی می‌کنم نه برای خودم و به خاطر همین است که دست‌نشان هم من را دوست دارد.

*کار با این سرمربی چطور است؟

او مربی بسیار خوبی است. ما تاکنون نتایج خیلی خوبی کسب کرده‌ایم. در فوتبال هم آن چه مهم است، این است که ببری. می شود بد و افتضاح بازی کرد ولی مهم این است که پیروز شد.

*نفت آبادان می تواند در رده‌های بالای جدول رده بندی بماند؟

فکر می کنم این قابلیت را داریم که در این سطح قرار بگیریم ولی اشکالی که در کار ما وجود دارد، این است که سه بازی می کنیم و بعد لیگ تعطیل می شود. ما تا در شرایط بازی و بردن قرار می گیریم، لیگ برای یک ماه تعطیل می شود و همین در روند کاری‌مان تاثیر منفی می‌گذارد و نمی‌دانم که بهانه آن ها برای این کار چیست. نمی‌خواهم بهانه بیاورم ولی این موضوع در کارمان تاثیر دارد.

*در کره به این شکل نیست؟

نه این گونه نیست و تاکنون چنین چیزی را ندیده‌ام.

*به نظرتان نفت آبادان می تواند یکی از نمایندگان ایران در آسیا باشد؟

قطعا می‌خواهیم که به آسیا برویم ولی خواسته اولیه ما این است که امسال تیم در لیگ برتر بماند و بعد برای سال‌های آینده نیز به فکر آسیایی شدن هم هستیم، البته دوست دارم که همین امسال به آسیا برویم.

*نظرتان درباره هواداران پرشور آبادانی چیست؟

ما هواداران بسیار عالی داریم. یادم هست اولین بازی در لیگ که در این جا میزبان تراکتورسازی بودیم، هوا بسیار بسیار گرم بود ولی تماشاگران از  یک ساعت قبل، استادیوم را پر کرده بودند. واقعا چنین تماشاگرانی عالی هستند.

*می دانید آبادان در ایران به چه چیزی معروف است؟

بله می دانم به برزیل معروف است، چرا که در ورزشگاه می‌شنوم که تماشاگران می‌گویند "آبادان برزیلته".

*پس خبر دارید.

بله. اما دقیقا نمی دانم چرا می گویند "آبادان، ‌برزیل است". فکر می کنم بیشتر برای "برونا"، بازیکن برزیلی‌مان خوب باشد که احساس می کند در کشور خودش بازی می‌کند. (با خنده)‌

*از هم‌تیمی‌های‌تان بگویید.

 ما بازیکنان بسیار جوان زیادی در تیم‌مان داریم که می توانند آینده خوبی برای فوتبال آبادان رقم بزنند. من با بازیکنانی که بیشتر با زبان انگلیسی و اسپانیایی صحبت می‌کنند، ارتباط برقرار کرده‌ام ولی در کل با همه هم‌تیمی‌هایم توانسته‌ام ارتباط برقرار کنم.

*بازیکن مورد علاقه کیم در ایران در پست خودش چه کسی است؟

اکنون خیلی بازیکنان هم‌پستی‌ام را در ایران نمی شناسم ولی نکونام را خیلی قبول دارم و از قبل خیلی شناخت روی او داشتم و خیلی خوب او را می شناسم. نه تنها من، بلکه بازیکنان کره‌ای دیگر هم او را می شناسند و نکونام را خیلی دوست دارند.

*چرا نکونام بازیکن مورد علاقه شما شده است؟

او بازیکن خوبی است و زمانی که بازی می‌کرد، برای تیمش یک رهبر بود.

*خارج از ایران چطور؟

ماسکرانو، بازیکن بارسلونا و کونته، بازیکن سابق چلسی را هم خیلی دوست دارم.

*چرا این دو نفر؟

این دو بازیکن برای تیم‌های‌شان خیلی با اهمیت هستند. شاید مردم بگویند رونالدو و مسی خیلی خوب هستند ولی به نظر من این دو بازیکن نقش کلیدی را برای تیم‌های‌شان ایفا می‌کنند.

*در خصوص سطح لیگ ایران هم بگویید.

ایران لیگ خیلی قوی‌ دارد و فکر می‌کنم از نظر بدنی و فیزیکی باید خیلی قوی بود، چرا که باید 90 دقیقه دوید. در خیلی از بازی‌ها خیلی از گل‌ها از دقیقه 90 به بعد به ثمر می‌رسند و در واقع به این نیاز داریم که تا لحظه آخر توجه و تمرکز کافی روی بازی داشته باشیم.

*20 مهرماه بود که در مرحله مقدماتی جام جهانی، ایران موفق شد تیم‌ملی کره را متوقف کند. نظرتان درباره این بازی چیست؟

هر تیمی که بخواهد در آزادی بازی کند، دیدار بسیار سختی خواهد داشت، چرا که نزدیک به 100 هزار تماشاگر به استادیوم می‌آیند و همین نیز شرایط را برای بازیکنان سخت می‌کند. کی‌روش، سرمربی تیم‌ملی ایران هم مدت زمان زیادی است که در ایران کار می‌کند و مهم است که یک مربی مدت زیادی در یک تیم باشد، چرا که باعث هماهنگی بیشتر و همچنین شناخت بیشتر او از فوتبال آن کشور خواهد شد. در هر صورت با توجه به بازی‌ای که دیدم، به نظرم بازیکنان ایران در بهترین سطح قرار داشتند.

*چقدر از شکست تیم‌ملی ‌کره ناراحت شدید؟

ناراحت شدم، چرا که هم بد بودیم و هم باختیم.

*تیم‌ملی کشورتان به جام جهانی می‌رسد؟

بله، تیم‌ملی کره هفت هشت دوره است که مرتبا در جام جهانی حضور پیدا می کند. بازیکنان بسیار خوبی داریم که در تیم‌های معتبر اروپایی مانند تاتنهام و منچستر بازی می‌کنند. امیدوارم که بتوانیم روند خودمان را پیدا و به جام جهانی راه پیدا کنیم. اکنون زمان سختی برای تیم‌ملی کره است ولی فکر می‌کنم از این وضعیت خارج خواهد شد.

*به نظرتان ایران هم می‌تواند مسافر جام جهانی شود؟

ایران و کره شانس حضور در جام‌جهانی را دارند، چرا که دو تیم بسیار قوی در آسیا هستند. از نظر من همیشه بازی ایران و کره، دربی آسیا است.

*چرا کیم هیچ وقت به تیم‌ملی کره دعوت نشد؟

زمانی که در آرژانتین بازی می کردم، فاصله این کشور با کره خیلی زیاد بود و من چند بار هم به تیم‌ملی دعوت شدم ولی به خاطر فاصله مکانی، از حضور در تیم‌ملی از سرمربی عذرخواهی کردم، البته شاید هم بازیکنان بهتر از من هم بوده‌اند.

*هنوز به بازی در تیم‌ملی کره فکر می‌کنید؟

قطعا دوست دارم که در تیم‌ملی کشورم بازی کنم. اگر از یک ایرانی هم بپرسید، او می گوید که دوست دارد در تیم‌ملی ایران بازی کند. تمام سعی و تلاشم را می‌کنم که به این خواسته‌ام برسم و برای رسیدن به آن نیز بهترین کار را انجام می‌دهم.

*الگوی ورزشی کیم چه کسی است؟

"هونگ میون" که در سال‌های 1990، 1994، 1998 و 2002، کاپیتان تیم‌ملی کره در جام جهانی بود، الگوی ورزشی من است. تیم‌ملی المپیک کره نیز در المپیک لندن با هدایت او در جایگاه سوم قرار گرفت. از لحاظ شخصیتی او را دوست دارم.

*باتوجه به حضور فعلی‌تان در لیگ ایران، دوست دارید کارتان را در این جا ادامه دهید؟

نمی‌شود ساعت بعد را پیش‌بینی کرد ولی بله، دوست دارم که این جا بمانم.

*اگرچه مدت کوتاهی از حضورتان در ایران می گذرد ولی بسیار بین آبادانی ها محبوب شده اید و همه از رفتار و برخورد خوب شما می‌گویند.

من از بچگی تاکنون در کشورهای مختلفی بوده‌ام و به این که رفتار خوبی با دیگران داشته باشم، عادت کرده‌ام.

*وقتی بیرون می‌روید و مردم شما را می بینند، چه واکنشی دارند؟

رابط مردم با من خیلی خوب است و با یکدیگر روابط عالی داریم. زمانی که به شهر و بازار می روم، همه اسمم را صدا می کنند و می گویند "کیم بیا با هم عکس بگیریم". به همین خاطر حس خیلی خوبی نسبت به آن‌ها دارم.

*از عکس گرفتن خسته نمی‌شوید؟!

نه دوست دارم؛ من علاقه‌مند هستم که عکس‌های مختلفی بگیرم، چرا که در کشورهای مختلفی بوده ام و وقتی در آینده به این عکس‌ها نگاه می‌کنم، یادآور خاطرات خیلی خوبی برای من خواهد شد.

*به غذاهای ایرانی عادت کرده‌اید؟

زمانی که عمان بودم با غذاهای آن جا خیلی مشکل داشتم ولی زمانی که به ایران آمدم، واقعا هیجان‌زده شدم، چرا که غذاهای ایران بسیار خوشمزه هستند. از غذاهای ایرانی، جوجه کباب، ماهی و شیشلیک را بسیار دوست دارم.

*فلافل معروف آبادانی را هم خورده‌اید؟

تا حالا امتحان نکردم ولی ان‌شاءالله فلافل هم می‌خورم.

*هوای گرم آبادان اذیتتان نکرد؟

الان که هوا خیلی خوب است اما زمانی که هوای این جا گرم بود، هوایش بد و تحمل آن برایم سخت بود.

*در این مدت چند کلمه‌ی فارسی یاد گرفته‌اید؟

من تاکنون کلمه‌های سلام، این‌جا، بیا، برو، چپ، خوبه، ان‌شاءالله و خداحافظ را یاد گرفته‌ام. فارسی برای من سخت است ولی دوست دارم که آن را یاد بگیرم.

*فکر می‌کنم شما کمتر از یک ماه دیگر برای برگزاری مراسم ازدواج‌تان به کره خواهید رفت.

بله، 10 دسامبر مراسم ازدواجم هست.

*کمی هم در خصوص مراسم ازدواج در کره بگویید؟

برای مراسم ازدواجم 700،800 نفر دعوتی داریم که البته چیزی هم نیست! من برای جشن عروسی‌ام از آرژانتین هم دعوتی دارم.

*ازدواج کردید، همسرتان را برای زندگی به آبادان می‌آورید؟

سخت است، چرا که او در کره مشغول به کار است.

*یعنی نمی‌خواهید همسرتان را حتی برای آشنایی با جایی که در آنجا فوتبال بازی می کنید، به آبادان بیاورید؟

تلاشم را می‌کنم که برای دو سه هفته او را به آبادان بیاورم، چرا که خودش هم دوست دارد ایران را ببیند.

*خیلی‌ها با دیدن شما یاد سریال جومونگ می‌افتند؛ این سریال زمانی که در ایران پخش می شد، طرفداران بسیاری داشت. شما هم این سریال را دیده‌اید؟

بازیگر نقش جومونگ، بازیگر مشهور کره ای است. من این سریال را نمی‌دیدم. "چونگی" خیلی معروف است و من دیگر فیلم‌های او را دیده‌ام. زمانی که به ایران آمدم، مردم هر جا من را می‌دیدند از من می‌پرسیدند که جومونگ را می‌شناسی؟!

*واقعا چرا تمام کره‌ای‌ها شبیه هم هستند؟

برای ما که شبیه هم نیستند و البته به نظر من هم شما ایرانی‌ها شبیه هم هستید!

*و اما سوال پایانی؛ کیم تا کجا می‌خواهد فوتبالش را ادامه دهد؟

‌دوست دارم در کشورهای اروپایی و صاحب فوتبال بازی کنم و می‌خواهم به این خواسته‌ام، برسم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار