کد خبر: 821607
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵
رئیس کمیته مشارکت های مردمی اسکان و تغذیه زائران اربعین حسینی در استان خوزستان، اظهار داشت: در ایام اربعین حسینی روزانه به ۲۰۰ هزار زائر اربعین حسینی در دو مرز شلمچه و چذابه خدمات اسکان و پذیرایی ارائه می شود.

حجت الاسلام سید محمود موسوی رئیس کمیته مشارکت های مردمی اسکان و تغذیه زائران اربعین حسینی در استان خوزستان، در نشست خبری گفت: در سال گذشته ۱۹ درصد زائران اربعین حسینی از استان خوزستان، ۱۱ درصد از تهران، هفت درصد از خراسان رضوی، ۶ درصد فارس، پنج درصد از استان قم و ۵۲ درصد از سایر استان ها بوده اند.

وی با بیان اینکه این زائران ۷۵ درصد آقایان و ۲۵ درصد خانم بوده اند، افزود: از سال ۹۲ راه اندازی موکب در پایانه چذابه آغاز شد به طوری که در این سال ۴۵ موکب، در سال ۹۳ تعداد ۵۶ موکب و در سال ۹۴ نیز ۱۲۵  موکب راه اندازی شد.

راه اندازی ۲۰۰ موکب در شلمچه و ۱۸۰ موکب در چزابه

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان، با بیان اینکه برای مراسم اربعین حسینی امسال تاکنون ۲۰۰ موکب در مرز شلمچه راه اندازی شده، بیان کرد: همچنین ۵۰ موکب بین راهی در این مسیر استقرار یافته اند.

وی خاطر نشان کرد: در مرز چذابه نیز در سال ۹۲ در حدود ۲۰ موکب، در سال ۹۳ تعداد ۳۰ موکب و سال گذشته ۹۰ موکب راه اندازی شد و امسال نیز تاکنون ۱۸۰ موکب در این مرز استقرار یافته اند و ۱۰۰ موکب بین راهی نیز راه اندازی شده است.

 وی ادامه داد: با توجه به اینکه پیش بینی شده امسال حجم زائران نسیت به سال گذشته دو برابر شود، ادامه داد: در این راستا تمهیدات لازم اتخاذ شده به طوری که در چهار ورودی استان اندیمشک، شهرکرد، بوشهر و شیراز برای اسکان زائران در کلیه حسینیه ها، مساجد، بقاع متبرکه هماهنگی لازم صورت گرفته است.

موسوی، همچنین از آمادگی اردوگاه های راهیان نور در استان خوزستان برای اسکان زائران خبر داد و گفت: در پایانه های مرزی نیز امکان استراحت و اسکان زائران برای ۱۵ هزار نفر تدارک دیده شده و برای خواهران نیز خدمات رسانی جداگانه نیز در نظر گرفته ایم.

وی با بیان اینکه تامین زیرساخت های لازم در دو مرز چذابه و شلمچه توسط استانداری خوزستان و سایر دستگاه های اجرایی انجام شده، تصریح کرد: امکانات مورد نیاز مواکب، پارکینگ، برق و آب لازم تامین شده و در پایانه شلمچه استان آذربایجان غربی برای تامین امکانات با پشتیبانی ما مستقر شده است.

پذیرایی روزانه از ۲۰۰ هزار زائر

وی با بیان اینکه استراحتگاه برای زائران اربعین حسینی تا سقف روزانه هزار نفر تدارک دیده شده، خاطر نشان کرد: همچنین مقرر شده است روزانه سه وعده پذیرایی از زائران برای مجموع ۲۰۰ هزار نفر در مرزهای شلمچه و چذابه انجام شود.

رئیس کمیته مشارکت های مردمی اسکان و تغذیه زائران اربعین حسینی در استان خوزستان همچنین از اتخاذ تصمیمات لازم برای برگشت زائران خبر داد و گفت: امسال خدمات رسانی به زائران تنها محدود به ایام اربعین نمی شود و در ایام بازگشت نیز به مدت پنج روز خدمات اسکان و پذیرایی به زائران ارائه می شود.

وی با بیان اینکه در مجموع به مدت ۱۵ روز به زائران اربعین حسینی خدمات لازم ارائه خواهد شد، اذعان داشت: آغاز فعالیت مواکب در دو مرز از دهم ماه صفر خواهد بود هرچند که هم اکنون نیز روزانه ۱۰ هزار نفر زائر در حال خروج از دو مرز شلمچه و چذابه هستند.

مردمی بودن تمام خدمات و موکب ها

موسوی با تاکید بر اینکه مواکب استقرار یافته در دو مرز شلمچه و چذابه و همچنین مواکب بین راهی همه مردمی هستند، خاطر نشان کرد: این مواکب به صورت خودجوش توسط مردم برپا شده و تمام خدمات ارائه شده مواکب نذورات مردمی است که امسال به صورت منظمتری ساماندهی شده اند.

وی ادامه داد: در این راستا تفاهم نامه هایی با مواکب انجام شده و با توجه به این تفاهم نامه ها میزان تامین غذای روزانه و پذیرایی از زائران مشخص شده تا به نحو شایسته ای از زائران اربعین حسینی پذیرایی لازم صورت گیرد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خوزستان همچنین به استان های معین اشاره کرد و گفت: خراسان شمالی، اصفهان، ستاد فرمان امام- بنیاد برکت و اداره کل اوقاف خوزستان پشتیبان چذابه و استان های فارس، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد، بنیاد برکت و اداره کل اوقاف خوزستان پشتیبان شلمچه خواهند بود.

نیاز به کمک های مردم و خیرین

وی با بیان اینکه برای پشتیبانی از مواکب نیاز به کمک های نقدی و غیر نقدی مردمی داریم، اظهار کرد: خیرانی که تمایل به مشارکت در ثواب اکرام و پذیرایی از زوار اربعین حسینی را دارند می توانند در زمینه تامین اقلام خوراکی از جمله آرد، برنج، روغن، گوشت، رب گوجه، کنسروجات، خرما، اقدام کنند.

موسوی با اشاره به تخصیص بیش از دو هزار تن آرد یارانه ای به قیمت ۸۰۰ تومان بیان کرد: خیران می توانند نسبت به تهیه آرد با این قیمت اقدام کرده و در اختیار مواکب قرار دهند تا در زمینه تامین نان مورد نیاز مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیاز فوری به پتو در اردوگاه ها و محل های اسکان زائران داریم، گفت: بیش از ۱۰ هزار پتو مورد نیاز است که امیدواریم با کمک های مردمی و خیران استان خوزستان این نیازها تامین شود.

رئیس کمیته مشارکت های مردمی اسکان و تغذیه خوزستان در اربعین حسینی یادآور شد: مردم و خیران برای کمک به مواکب و پذیرایی از زائران اربعین حسینی می توانند به ستادهای بازسازی عتبات عالیات مستقر در شهرهای استان مراجعه و یا با تلفن های:۳۳۳۶۰۱۰۰ ۳۳۳۶۵۵۵۳ ۳۴۱۳۱۵۵۶ ۰۶۱ تماس حاصل نمایند و یا وجوه نقدی خود را به شماره حساب ۲۱۴۴۴۲۶۷۲۹۱  و یا شماره کارت ۶۲۷۳۸۱۱۰۶۰۲۴۴۵۸۶ بانک انصار واریز کنند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر