کد خبر: 820576
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶
دستان خالي سينما و تلويزيون درباره تسخير لانه جاسوسي
با اينكه بنيانگذار جمهوري اسلامي از واقعه 13آبان و تسخير لانه جاسوسي با عنوان انقلاب دوم ياد كردند اما هنوز سينما و تلويزيون ایران قدمي درخور براي بازنمايي اين واقعه پر اهميت و جريان‌ساز برنداشته‌اند.
جواد محرمي
با اينكه بنيانگذار جمهوري اسلامي از واقعه 13آبان و تسخير لانه جاسوسي با عنوان انقلاب دوم ياد كردند اما هنوز سينما و تلويزيون ایران قدمي درخور براي بازنمايي اين واقعه پر اهميت و جريان‌ساز برنداشته‌اند. اين كم‌كاري در حالي اتفاق مي‌افتد كه صنعت سينماي هاليوود چند سال پيش فيلمي پرهزينه با عنوان آرگو ساخت و اعلام جايزه اسكار بهترين فيلم به آن نيز توسط ميشل اوباما از كاخ سفيد به بن افلك كارگردان اين اثر انجام شد.

تنها فيلم درباره تسخير لانه جاسوسي امريكا با نام طوفان شن در ايران توسط جواد شمقدري و بيش از دو دهه پيش ساخته شده است، فيلمي كه البته جزو آثار ماندگار سينماي ايران نيست و نتوانست حق مطلب را درباره اين حادثه عظيم ادا كند. جواد شمقدري سازنده اين فيلم چند سالي است كه درصدد ساخت سريالي درباره تسخير لانه جاسوسي است اما تلاش‌هاي او هنوز به ثمر ننشسته است.

محمد خزاعي، تهيه‌كننده سينما كه قرار بود سريال انقلاب دوم را تهيه كند در گفت‌وگو با «جوان» درباره چرايي كليد نخوردن اين سريال عنوان كرد: سريال انقلاب دوم دو ماه پيش توليد را از سر گذرانده و در دوره ضرغامي و سرافراز و مديريت سيفي آزاد بر سيما فيلم مورد تصويب قرار گرفته است يك‌بار در قالب الف ويژه در 12 قسمت و يك‌بار نيز به شكل سريال الف در 30 قسمت تصويب شده است. آقاي علي عسگري گفته‌اند ساخت اين سريال جزو اولويت‌هاي ما خواهد بود اما الان حدود شش ماه است كه ما انتظار مي‌كشيم تا مديريت صداوسيما پاسخ شفاف و روشني به ما بدهد البته به نظر مي‌رسد اصلي‌ترين گير سازمان مشكلات اقتصادي باشد.

جواد شمقدري كه كار نوشتن فيلمنامه سريال انقلاب دوم را انجام داده نيز در گفت‌وگو با «جوان» به سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب درباره بدعهدي و غيرقابل اعتماد بودن امريكا اشاره كرد و گفت: اين بحث‌ها هميشه انجام شده اما هيچ گاه در حوزه فرهنگ و هنر كشور ما به راهبرد تبديل نشده است. متأسفانه سينما و تلويزيون در تصوير‌سازي تسخير لانه جاسوسي كه فصل مهمي از تاريخ معاصر انقلاب اسلامي را رقم مي‌زند، غيرمسئولانه عمل كرده است. من وقتي اين غفلت را مشاهده كردم خود وارد ميدان شدم و دست به تحقيق و پژوهش و نوشتن فيلمنامه در اين باره زدم و فيلمنامه‌اي 30 قسمتي را تحرير كردم. صداو سيما هم حمايت خوبي از خود نشان داد و اين حمايت در دوره مديريت آقاي سرافراز هم ادامه داشت، دوبار گفتند پيش توليد را شروع كنيد ولي با تغيير مديريت كار عملاً بلاتكليف ماند و الان شش ماه است كه پاسخي به ما نمي‌دهند. ما اگر به منويات رهبر معظم انقلاب اعتقاد داريم بايد بروز و ظهور هم داشته باشد.
رئيس پيشين سازمان سينمايي در پاسخ به اين سؤال كه چرا در زمان تصدي بر سازمان سينمايي براي توليد اثري فاخر در اين زمينه اقدام نكرديد توضيح داد: من در ابتداي مسئوليتم به يكي دو نفر از افرادي كه فكر مي‌كردم از عهده اين كار برمي‌آيند پيشنهاد دادم كه جلو بيايند و ما هم صددرصد حمايت مي‌كنيم و يك بار هم در مراسم رسمي به اين مسئله اشاره كردم. مسئله اينجاست كه برخي نگران گرين‌كارت خود هستند و فكر مي‌كنند سعادت و خوشبختي در گرين‌كارت امريكاست.

شمقدري در پاسخ به اين سؤال كه فكر مي‌كنيد فيلمنامه شما با توجه به الف ويژه بودن توان جذب مخاطب عام را داشته باشد پاسخ داد: فيلمنامه من اين ظرفيت را دارد اما عقل حكم مي‌كند كه دوستان جلسه‌اي بگذارند و تيم كارشناسي‌شان اگر عيبي ديده‌اند مطرح كنند و ما هم استقبال مي‌كنيم، آقاي علي‌عسگري خودشان دانشجوي خط امام هستند و انتظار مي‌رود با مديريت بهتري وارد عرصه توليد اين سريال شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار