کد خبر: 820178
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۵
عراقي‌ها وارد شهر شدند
نيروهاي ارتش عراق روز يك‌شنبه با ورود به منطقه «الكرامه» در جنوب شرق شهر موصل، عمليات نظامي در داخل شهر را رسماً آغاز كردند...
نيروهاي ارتش عراق روز يك‌شنبه با ورود به منطقه «الكرامه» در جنوب شرق شهر موصل، عمليات نظامي در داخل شهر را رسماً آغاز كردند و عمليات موصل وارد مرحله سخت جنگ شهري و خياباني شد. نخست وزير عراق هم در سفر به استان نينوا از يگان‌هاي نظامي در مناطق جنگي بازديد كرد. داعش نيز براي مقابله با نيروهاي حشدالشعبي موشك‌هاي تاو امريكايي را وارد تلعفر كرد.

به گزارش «جوان» با گذشت بيش از 15 روز از عمليات موصل، نيروهاي ارتش عراق با كنترل روستاهاي اطراف موصل، سرانجام وارد شهر شده و مرحله نهايي عمليات آزادسازي را شروع كردند. اداره تبليغات جنگ ارتش عراق روز دوشنبه با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد: «نيروهاي مبارزه با تروريسم، لشكر نهم زرهي ارتش عراق و سپاه سوم لشكر يكم و لشكر پياده‌نظام ۱۶ از سه محور به سمت ساحل چپ شهر موصل حركت كردند و وارد منطقه «كوكجلي» در بخش شرقي حاشيه شهر موصل شدند»؛ منطقه‌اي كه دروازه منطقه الكرامه در داخل موصل محسوب مي‌شود. نيروهاي عراقي همچنين توانستند منطقه «زوايا» در حومه جنوب شرقي موصل را به طور كامل آزاد كنند. پيش از اين برخي منابع نظامي به روزنامه الاخبار لبنان گفته بودند كه عمليات موصل هنوز در مراحل اوليه خود قرار دارد و جنگ واقعي با ورود نيروها به موصل آغاز خواهد شد. ارتش عراق بيش از دو هفته است كه عمليات آزادسازي موصل و اطراف آن را آغاز كرده‌اند و در همين راستا دو مرحله ابتدايي اين عمليات يعني پاكسازي روستاها و مناطق حومه‌اي در مرحله اول عمليات و تصرف شهرهاي اطراف موصل يا محاصره آنها براي مرحله دوم را محقق كردند.
  
ورود به نبرد تن به تن در موصل
با ورود نيروهاي عراقي به داخل موصل، اين عمليات به نبرد تن به تن كشيده شده است. به گزارش سي‌ان‌ان، كارشناسان بر اين باورند ورود ارتش عراق به موصل احتمالاً جنگ را وارد سخت‌ترين وضعيت مي‌كند كه تا پيش از اين مرحله از عمليات بوده است و انتظار مي‌رود جنگ خيابان به خيابان بين دو طرف ادامه داشته باشد. عمليات پاكسازي دو هفته اخير نيروهاي عراقي در اطراف موصل باتوجه به محيط تقريباً خالي از سكنه اين مناطق آسان‌تر انجام شد ولي باتوجه به حضور غيرنظاميان، تأسيسات شهري و زيرساخت‌ها، جنگ شهري در موصل با مشكلات عديده‌اي روبه‌رو است.  

به گزارش رسانه‌هاي عراقي، بنا بر برآوردهاي نظامي، محله‌هاي سمت چپ شهر موصل كه در واقع قسمت تاريخي و قديم اين شهر چند هزار ساله است، محل اصلي رويارويي داعش با نيروهاي ارتش عراق است. محله‌هاي تودرتو و پرجمعيت، خيابان‌هاي تنگ و بافت قديمي ساحل چپ شهر موصل عاملي مؤثر در كند كردن روند پيشروي ارتش عراق خواهد بود و داعش نيز با علم به اين موضوع بيشترين تله‌هاي انفجاري، تونل‌ها و مراكز فرماندهي خود را در اين بخش ايجاد كرده تا هم از وضعيت بافت شهري بهره ببرد و هم از ساكنان پر تعداد اين مناطق به عنوان سپر انساني استفاده كند. به گزارش شبكه السومريه عراق، سازمان ملل ديروز در گزارشي ضمن بيان اينكه «داعش 250 نفر را طي دو روز در موصل كشته است»، گفت كه اين گروه تروريستي از مردم براي سپر خود مقابل حملات استفاده مي‌كند. مقامات عراقي اخيراً گزارش دادند كه داعش صدها تن از غيرنظاميان موصل را پس از شروع عمليات موصل اعدام كرده است.  داعش در عمليات‌هاي آزادسازي شهرهاي عراق زماني كه در تنگنا قرار مي‌گيرد از غيرنظاميان به عنوان سپر انساني استفاده مي‌كند تا بتواند با متوقف كردن عمليات راه را براي فرار عناصر خود فراهم كند. اين اقدام در عمليات‌هاي تكريت و الرمادي به وضوح قابل مشاهده بود. هرچند عمليات پاكسازي مناطق اطراف موصل نسبتاً به راحتي انجام شد اما ورود به داخل شهر و پاكسازي آن مي‌تواند مدت زمان زيادي به طول بكشد زيرا موصل آخرين پايگاه داعش در عراق است و تروريست‌ها براي حفظ آن همه تلاش خود را خواهند كرد. ابوبكر البغدادي، سركرده داعش روز يك‌شنبه از گردان ويژه داعش موسوم به «الشام» خواسته بود تا آخرين لحظه از موصل دفاع كنند.
  
داعش موشك «تاو» وارد تلعفر كرد
پس از اينكه حشد الشعبي اعلام كرد كه قصد دارد «تلعفر» را از داعش پس بگيرد، اين گروه سامانه‌هاي موشكي تاو را وارد اين منطقه راهبردي كرد. يك مسئول امنيتي عراق نيز اعلام كرد كه داعش از 48ساعت پيش تاكنون در حال افزايش تجهيزات نظامي خود است تا مانع از آزادي اين منطقه راهبردي شود. روزنامه «الشرق الاوسط» روز دوشنبه به نقل از يك مسئول امنيتي عراق گزارش داد كه عناصر داعش سامانه‌هاي موشكي امريكايي «تاو» را وارد تلعفر كرده‌اند و روشن است كه آنان براي جنگ طولاني مدت آماده مي‌شوند. حشدالشعبي روز يك‌شنبه اعلام كرد كه به خاطر قطع خطوط امدادرساني داعش وارد تلعفر شده است و تا پيروزي نهايي در اين منطقه عمليات را ادامه خواهد داد. اين منطقه در نزديكي مرزهاي سوريه و تركيه واقع شده است و با كنترل اين منطقه راه فرار تروريست‌هاي داعش به خارج بسته مي‌شود. از طرفي، امريكايي‌ها كه به دنبال فراري دادن عناصر داعش از موصل هستند در تلعفر پشتيباني هوايي از نيروهاي عراقي انجام نمي‌دهند. امريكا پيشتر مخالفت خود را با ورود حشدالشعبي به عمليات آزادسازي موصل اعلام كرده و اين گروه را به‌فرقه‌گرايي متهم كرده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار