کد خبر: 819998
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه از اجباری شدن ثبت نام الکترونیکی در دادگستری های سراسر کشور از امروز (دوشنبه) 10 آبان ماه خبر داد.
ایسنا: سیامک رفعتی اظهار کرد: نزدیک سه ماه است که کار ثبت نام الکترونیکی به صورت پایلوت در برخی از استان ها از جمله فارس و قزوین شروع شده است و از امروز این امر در کلیه دادگستری‌های سراسر کشور اجباری شده است و افراد باید در ابتدا در سامانه ثنا ثبت‌نام کنند.

وی افزود: جهت بهره برداری از سامانه ابلاغ الکترونیکی نیاز است که هر فردی یک شناسه قضایی داشته باشد و برای این کار افراد باید با حضور در دفاتر خدمات الکترونیکی در سامانه ثنا به آدرس sana.adliran.ir ثبت‌نام کنند و در جاهایی که دفاتر خدمات الکترونیک وجود ندارد باید به دادگستری ها مراجعه کنند.

رفعتی اضافه کرد: طبق ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392، قوه قضائیه می تواند از سامانه‌های الکترونیکی و مخابراتی جهت ابلاغ اوراق قضایی استفاده کند. همچنین ماده 655 قانون آیین دادرسی کیفری، ابلاغ قضایی به صورت الکترونیکی را کافی و معتبر دانسته و تبصره این ماده نیز به این نوع ابلاغ اعتبار بخشیده است؛ لذا در همین راستا سامانه ای جهت ابلاغ اوراق قضایی ایجاد و راه اندازی شده است که مراجعان به قوه قضائیه موظف هستند جهت دریافت الکترونیکی اوراق به این سامانه مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه شناسه قضایی مانند شناسه ملی است، تصریح کرد: هر فردی که می خواهد از خدمات قوه قضائیه و از خدمات قضایی مانند ارایه دادخواست، اظهارنامه، پیگیری پرونده و ابلاغ اوراق قضایی استفاده کند باید در ابتدا در سامانه ثنا ثبت نام کرده و این شناسه را دریافت کند.

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه 5 تیرماه در نشست خبری با اهالی رسانه از راه‌اندازی دو سامانه متصل به هم خبر داد و گفت: سامانه اول، ثنا (ثبت‌نام الکترونیکی) و سامانه دیگر ابلاغ الکترونیکی است.

معاون رییس قوه قضاییه افزود: این دو سامانه متکی بر آیین دادرسی الکترونیکی و ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری جدید مبنی بر تجویز ابلاغ الکترونیکی هستند. ابلاغ های کاغذی و دستی مشکلات زیادی دارد که اطاله دادرسی یکی از این مشکلات است.

وی افزود: ما حدود دو سال روی ابلاغ الکترونیکی کار کردیم و اصلاحات قانونی مورد نیاز نیز انجام شده است. در واقع معاونت آمار و فناوری اطلاعات موثر کردن امر ابلاغ را مد نظر قرار داده و تلاش می کند ابلاغ های واقعی را به حداکثر برساند.

شهریاری تصریح کرد: هر شهروندی که وارد قوه قضاییه می شود با مراجعه به سامانه ثنا می تواند ثبت نام کند. این سامانه برای دریافت اطلاعات اشخاص حقیقی و حقوقی است که به دستگاه قضایی مراجعه می کنند. در واقع اشخاص در ابتدا باید ثبت نام کنند و پس از آن مرحله احراز هویت است که در دفتر خدمات قضایی و دادسرا انجام می شود و در مرحله بعدی که کارت هوشمند ملی سراسری شد، ما می توانیم از سایت خودمان احراز هویت کنیم. پس از احراز هویت، افراد صاحب حساب کاربری یعنی رمز عبور و نام کاربری می‌شوند که این مراجعان با ورود به حساب کاربری خود به سامانه ابلاغ وارد می شوند و اطلاعات را وارده کرده و با ارسال اطلاع رسانی ابلاغ به تلفن همراه اشخاص، آنها می توانند ابلاغ خود را از طریق اینترنت مشاهده و مطالبه کنند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار