کد خبر: 819097
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴
در نشست هیأت اعزامی اتاق بازرگانی سنندج با مسوولان کشاورزی فنلاند عنوان شد
در نشست هیأت اعزامی اتاق بازرگانی سنندج با مسوولان کشاورزی فنلاند بر تسهیل ایجاد تعاملات بین بخش خصوصی دو کشور ایران و فنلاند تاکید شد.

به گزارش جوان از کردستان، هیأت اعزامی اتاق بازرگانی سنندج نشستی را با مسوولان وزارت کشاورزی فنلاند در شهر هلسینکی برگزار کرد.

در این جلسه تعدادی از اعضای اتاق سنندج از جمله حامد رنجبر نایب رئیس اتاق، محمد هلاکو، محمدسعید نقشی‌زادیان، فاروق کیخسروی، زاهد صالحی و پرویز رعدی از اتاق سنندج و هولمی مدیر ارتباطات بین‌الملل، نارهینین معاون ارتباطات بین‌الملل، پی‌هاما مدیر دفتر سیاست‌گذاری کشاورزی و آقای پوهجاس مدیرعامل کنسرسیوم جنرال فنلاند حضور داشتند.

در ابتدای جلسه نایب رئیس اتاق سنندج به معرفی کلی استان کردستان و پتانسیل‌های آن در بخش کشاورزی پرداخت و گفت: استان کردستان در تولید محصولات زراعی نظیر گندم، جو، علوفه و سبزیجات و صیفی‌جات، محصولات باغی نظیر انگور، توت‌فرنگی، سیب و گردو، پرورش دام سبک و پرورش طیور و تولید عسل دارای پتانسیل‌های خوبی است.

حامد رنجبر تصریح کرد: چالش عمده استان کردستان در زمینه کشاورزی، بهره‌وری پایین تولید محصولات کشاورزی، عدم استفاده مناسب از فناوری‌های نوین، مدیریت مزرعه و منابع آب و خاک است که در این حوزه‌ها علاقه‌مند به استفاده از تجارب و دانش و فناوری کشور فنلاند است.

سپس مدیر دفتر سیاست‌گذاری کشاورزی وزارت کشاورزی فنلاند نیز به سیاست‌های توسعه کشاورزی در این کشور و محصولات عمده و صادرات و واردات در این حوزه اشاره کردند.

پی‌هاما افزود: بخش کشاورزی حدود 3 درصد تولید داخلی فنلاند را تشکیل می‌دهد چون در این کشور بسیاری از مزارع و دامداری‌ها کوچک بوده و دولت حمایت‌های مختلف از بخش کشاورزی در قالب تسهیل دسترسی به فناوری‌های جدید و مکانیزاسیون ارائه می‌نماید.

به گفته این مسوول، در تولید محصولات کشاورزی کشور فنلاند تولید ارگانیک و تولید محصولات باکیفیت بالا دارای اهمیت ویژه است و همین سیاست در بخش واردات هم اعمال شده و فقط محصولات باکیفیت بالا و سیستم تامین و توزیع مناسب و بسته‌بندی باکیفیت بالا، امکان حضور در بازار فنلاند را دارند.

وی تصریح کرد: اصلی‌ترین بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی فنلاند، روسیه، اروپا، کشورهای cis بوده و بیش از 60 درصد ارزش تولیدات بخش کشاورزی فنلاند در حوزه لبنیات و تولید گوشت قرمز است.

پی‌هاما ضمن اشاره به اینکه فنلاند دارای منابع فراوان و سابقه تاریخی تولید چوب و محصولات چوبی و حفاظت از محیط زیست است، اعلام کرد، در سفر رئیس جمهور فنلاند، که فردا به ایران انجام خواهد شد، تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت کشاورزی فنلاند و سازمان جنگل‌ها، مراتع و جنگلداری ایران امضا خواهد شد.

در ادامه، مدیرعامل کنسرسیوم جنرال فنلاند به معرفی این کنسرسیوم پرداخت و اعلام کرد این مجموعه از 10 شرکت صاحب فناوری خصوصی فنلاندی تشکیل شده است.

پوهجاس، گفت: این کنسرسیوم تمامی تکنولوژی‌ها و فناوری‌های مورد نیاز برای اداره بهینه یک مزرعه در بخش زراعت، باغداری، جنگلداری، دامداری و پرورش طیور را در اختیار دارد و در حوزه انتقال فناوری به کشورهای مختلف نظیر روسیه، قزاقستان، ترکیه و کشورهای دیگر صادرات داشته است.

وی تصریح کرد: تراکتوری در این کشور ساخته شده است که به کمک فناوری ارتباطات و اطلاعات تمامی فعالیت‌های مزرعه از کاشت، تعیین میزان کود، بررسی وضعیت دما و رطوبت زمین، کالیبره نمودن تجهیزات برای کار با نهاده‌های مختلف و موارد مشابه را به صورت مکانیزه انجام می‌دهد و گزارش‌های مختلف و دوره‌ای از فعالیت‌های خود تهیه و ارائه می‌کند.

پوهجاس اعلام آمادگی کرد، تا در حوزه‌های مختلف انتقال فناوری با شرکت‌های ایرانی همکاری و تعامل داشته باشند.

در پایان مدیران وزارت کشاورزی فنلاند نیز اعلام آمادگی نمودند تا تجارب این کشور را در حوزه کشاورزی در اختیار استان کردستان قرار دهند و ایجاد تعاملات بین بخش خصوصی دو کشور را در حوزه کشاورزی تسهیل کنند.

وی در پایان تاکید کرد، در نهایت این بخش خصوصی دو کشور است که باید پای کار بیایند و اقدام به امضای توافقات دو جانبه کاری نمایند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر