کد خبر: 816986
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مدیرکل امور عشایر خوزستان:
مدیرکل امور عشایر خوزستان با اشاره به کوچ عشایر هشت استان به این استان گفت: از ابتدای فصل کوچ تاکنون 12 هزار خانوار عشایری وارد خوزستان شده است.

علی رحم کریمی با اشاره به آغاز فصل کوچ از نیمه دوم شهریور اظهار کرد: زمان کوچ معمولا تا نیمه آذر ادامه می یابد و با توجه به اینکه خوزستان یک استان قشلاقی است، هم اکنون بخش زیادی از خانوارهای عشایری 'برون کوچ' وارد استان شده اند.

وی جمعیت عشایر برون کوچ خوزستان را 16 هزار خانوار عنوان کرد و افزود: این عشایر بیشتر از استان های چهارمحال و بختیاری، اصفهان، لرستان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، ایلام و کرمانشاه به خوزستان وارد می شوند.

کریمی اضافه کرد: 6 هزار نفر از جمعیت عشایری خوزستان درون کوچ هستند که ییلاق خود را در شمال خوزستان سپری می کنند.

وی همچنین تامین آب شرب را از مسائل مهم عشایر خوزستان دانست و گفت: خشکسالی سال های گذشته تاثیر بسزایی در خشک شدن چشمه ها داشته،به همین دلیل مشکلاتی در آبرسانی به صورت سیار و با تانکر وجود دارد که در صورت تامین اعتبار می توان مشکل آب شرب عشایر را به صورت قطعی حل کرد.

وی در ادامه با اشاره به سخت گذر بودن مناطق عشایری افزود: فاصله آبرسانی به محل های اسکان عشایر بسیار طولانی است و گاهی باید بیش از 80 کیلومتر مسیر طی شود.

وی با اشاره به وجود 2 میلیون راس دام سبک در مناطق عشایری اظهار کرد: تاکنون 12 هزار تن علوفه دامی تهیه شده که در صورت نیاز و برای کمک به تامین غذای این دام ها در اختیار تعاونی های عشایر قرار می گیرد.

کریمی گفت: یکی دیگر از امور مهم در این زمان بازگشایی 'ایل راه' های عشایری است تا کوچ راحت تری داشته باشند.

وی با بیان اینکه خدمات دامپزشکی نیز با هماهنگی به عشایر ارائه می شود، افزود: با استان های مبدا برای مایه کوبی دام عشایر مکاتبه شده و بر اساس گزارش هایی که از این استان ها دریافت کردیم عمده دام های عشایری ضد تب برفکی مایه کوبی شده اند.


 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر