کد خبر: 816633
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹
تولید سیمای خراسان رضوی؛
مستند« مردم خیال» تولید سیمای خراسان رضوی به سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران (بخش مسابقه مستند) راه یافت .

 مستند «مردم خیال»  به تهیه کنندگی، نویسندگی و کارگردانی جواد تقوی به  تغییرات ذهنی نقش« سرو» در طول تاریخ مردم ایران زمین( در خراسان )  می پردازد .

 از آنجا که  سرو نماد استقامت و سر فرازی ایرانیان است و ریشه در فرهنگ ایرانی داردیکی ازنمونه های  کهنسال این درخت، سرو کاشمر است که کاشت آن را به دست زرتشت دانسته اند. طبق اعتقادات زرتشتیان و شواهد موجود در کتاب شاهنامه  خاستگاه آن در کشمر( بخشی  از شهرستان کاشمر )  بوده است.
این سرو به دستور خلیفه عباسی  از پای درآمد  ولی نقش آن در ذهن و خیال ایرانیان ماندگار ماند     ودر مذهب تشیع  نیز  نقش سرو  همچنان زنده و پا بر جاست و در محراب مساجد، امام زاده ها، سنگ قبرها، لباس ها، فرش ها از نقش آن استفاده شده است و در دوره حاضر نیز  نماد شهید ، عاشورا و در علم عاشورا نقش آن دیده می شود.
در این مستند تغییرات فرمی  و ذهنی و خاستگاه سرو در 12 مکان از جمله شهرستان های کاشمر و نیشابور، مسجد گنبد سنگان در خواف، امام زاده سلطان احمد در گناباد، مدرسه میرزا جعفر در مشهد، دوره پوش ضریح امام رضا (ع) در دوره قاجار، تعدادی فرش در موزه آستان قدس رضوی، تخته فرش هایی  در نیشابور، گورستانی در نغندر، علم عزاداری نیشابور و ... بررسی  و به مخاطب شناسانده می شود.

 مستند «مردم خیال » در جشن تصویر سال به نمایش در آمد و علاوه بر این به  جشنواره رضوی در شهر یزد در سال جاری نیز  راه پیدا کرد.

 گفتنی است  هدف این  جشنواره تقویت سینمای ملی از طریق ارتقای سطح آگاهی، ایجاد زمینه کسب تجربه، ترویج اخلاق و ارزش‌های اسلامی، تحکیم مبانی خانواده (سبک زندگی)، امیدآفرینی، گسترش و نشر فرهنگ دینی و دفاع مقدس و توجه به دست‌آوردهای جدید علمی (دانش‌بنیان) و تثبیت جایگاه فیلم کوتاه به‌عنوان سینمای مستقل و آینده (سینمای اندیشه) و بازاریابی و عرضه اقتصادی فیلم به نفع تولیدکنندگان فیلم کوتاه است .

نگاه ویژه جشنواره به مضامین ایمان و امید، چشم‌انداز سرزمین زیبای ما و محیط‌زیست است.جشنواره فیلم کوتاه تهران در دو بخش اصلی سینمای ایران  و  سینمای بین‌الملل برگزار می‌شود.  سی و سومین  جشنواره بین المللی  فیلم کوتاه تهران در آبان ماه برگزار می شود 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار