کد خبر: 815988
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
عزاداران حسینی، بر اساس یک رسم دیرین، آئین طوق گردانی و سنگ زنی، همزمان با ششم محرم، روز شنبه با حضور عزاداران حسینی در روستای اعلاء سمنان برگزار شد.
 این آئین دیرین همه ساله در ششمین روز ماه محرم در روستای اعلاء در جنوب سمنان برگزار می شود و اهالی این روستا، روستاهای اطراف و علاقه مندان به اهل بیت(ع) از شهر سمنان، به یاد مظلومیت و شهادت حضرت اباعبدالحسین(ع) در فضایی معنوی و حزن آلود، به سوگواری در غم شهادت امام سوم شیعیان جهان پرداختند.
این آئین با برنامه تعزیه خوانی و حرکت هیات های عزاداری و تجمع در میدان اصلی این روستا آغاز شد و عزاداران در عزای شهیدان دشت کربلا به ویژه حضرت ابوالفضل(ع) و دیگر شهیدان، سینه زنی، زنجیرزنی و سنج زنی کردند.
آیین سنگ زنی که خاص این روستاست، ریشه ای 100 ساله دارد و به عزاداری روستای اعلاء سمنان حال و هوایی ویژه داده است و عزاداران هنگام سنگ زنی، نوای «عطشان حسین، مظلوم حسین» سر دادند و از سالار شهدای نینوا یاد می کردند.
ساکنان روستای اعلاء سمنان همه ساله در روز ششم محرم، در کنار برگزاری این شیوه از عزاداری، با دادن نذورات فراوان از عزاداران حسینی پذیرایی می کنند و با این حرکت خالصانه عشق و ارادت خود را به امام حسین(ع) و یاران با وفایش به نمایش می گذارند.
این آیین با عنوان سنگ زنی در استان سمنان و به شماره 83 در سال 1388 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.
سنگ زنی یکی از شیوه های سنتی عزاداری ماه محرم در برخی نقاط استان سمنان است که در این شیوه، 2 سنگ یا 2 چوب، کوچک و دایره ای شکل، یا سنگ هایی به اندازه کف دست با قطر تقریبی هفت سانتی متر استفاده می شود.
سنگ زنان همراه با آهنگ نوحه به منظور تعزیت شهادت مظلومان کربلا، سنگ ها را در 2 شیوه تک ضرب و سه ضرب به هم می زنند.
علاوه بر روستای اعلا، در روستاهای صالح آباد شاهرود، کهن آباد آرادان و شهرهای دامغان، سرخه، بسطام و بیارجمند، این آئین همه ساله در ایام دهه محرم اجرا می شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر