کد خبر: 815878
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
قيمت بنزين به هزار‌و‌200 تومان افزايش مي‌يابد
آمارها مي‌گويند با حذف سيستم سهميه‌بندي و تعطيلي نسبي سامانه هوشمند مصرف سوخت، بنزين در صعود مصرف قرار گرفته است تا برنامه دولت براي افزايش قيمت آن كليد بخورد.
سعید وحیدپور
به گزارش «جوان»، دولت يازدهم تأكيد خاصي بر حذف كارت سوخت داشت و در لايحه بودجه 95 اين درخواست را رسماً اعلام كرد و مجلس نيز در يك برنامه عجيب به آن رأي مثبت داد. كارت سوخت هفته گذشته با ابلاغ رسمي رئيس‌جمهور رسماً حذف شد تا قاچاقچيان عرصه سوخت خوشحال از حذف سيستم شفافيت سوختي روزهاي پررونقي را به انتظار بنشينند.
 
منتقدان حذف كارت سوخت معتقدند اين اقدام دولت منجر به افزايش قيمت سوخت مي‌شود زيرا هنوز هم فاصله بسياري ميان قيمت بنزين در ايران و همسايه‌ها وجود دارد، بنابراين قاچاق بنزين هنوز هم جذاب است. وزارت نفت واكنش مستدلي نسبت به اين موضوع نشان نداد تا اينكه از ماه گذشته زمزمه‌هاي جدي مبني بر افزايش قيمت بنزين شنيده شد كه هرگاه مطرح مي‌شد توسط مسئولان وزارت نفت رد مي‌شد.

در همين‌باره رئيس انجمن جايگاه‌داران سوخت گفت: پيش‌بيني مي‌شود با توجه به ابلاغيه حذف كارت هوشمند بنزين و توقف عرضه كارتي اين فرآورده نفتي، افزايش قيمت‌ها به‌فاصله چند هفته پس از جمع‌آوري كارت‌هاي بنزين اتفاق بيفتد.
بيژن حاج‌محمدرضا در جمع خبرنگاران درباره تغييرات جديد قيمت فرآورده‌هاي نفتي، گفت: بر اساس قانون بودجه سال 95، دولت تا پيش از به پايان رسيدن سال، قيمت فرآورده‌هاي نفتي به‌ويژه بنزين و گازوئيل را افزايش مي‌دهد.

رئيس انجمن جايگاه‌داران سوخت سراسر كشور با اعلام اینکه «امسال قطعاً شاهد افزايش قيمت بنزين و گازوئيل در كشور خواهيم بود»، تصريح كرد: بر اين اساس افزايش قيمت هر ليتر بنزين معمولي از هزار تومان فعلي به ليتري هزار و 200 تومان و بهاي هر ليتر بنزين سوپر از هزار و 200 تومان فعلي به هزار و 500 تومان محتمل به نظر مي‌رسد.

وي با تأكيد بر اينكه قيمت هر ليتر گازوئيل هم به 500 تومان افزايش مي‌يابد، اظهار داشت: بر اساس مصوبات ابلاغ شده قانون بودجه، دست دولت براي افزايش قيمت‌ها باز است.
حاج‌محمدرضا همچنين در خصوص زمانبندي افزايش قيمت بنزين بيان كرد: پيش‌بيني مي‌شود با توجه به ابلاغيه حذف كارت هوشمند بنزين و توقف عرضه كارتي اين فرآورده نفتي، افزايش قيمت‌ها به‌فاصله چند هفته پس از جمع‌آوري كارت‌هاي بنزين اتفاق بيفتد.

رئيس انجمن جايگاه‌داران سوخت سراسر كشور همچنين در پاسخ به اين پرسش خبرنگاران كه «آيا با توجه به سقوط آزاد قيمت نفت خام در بازار جهاني، افزايش قيمت بنزين در داخل كشور نوعي گران‌فروشي نيست؟» ابراز كرد: هم‌اكنون قيمت يك ليتر بنزين با اكتان بالا در بازار فوب خليج‌فارس كمتر از هزار تومان بوده و بهاي يك ليتر بنزين در امارات حدود يك درهم است.
حاج‌محمدرضا با بيان اينكه با توجه به ثابت ماندن تقاضا عملاً جايگاه‌داران سوخت مخالف افزايش دوباره قيمت بنزين در كشور هستند، خاطرنشان كرد: با توجه به هزينه‌هاي بالاي انتقال، ذخيره‌سازي و توزيع، عملاً قيمت توليد و عرضه يك ليتر بنزين در داخل كشور بالاست و از اين رو دولت براي كاهش هزينه‌هاي خود اقدام به افزايش قيمت بنزين خواهد كرد.
 
چرا افزايش قيمت؟
ماهيت افزايش قيمت بنزين و واقعي كردن قيمت آن به كاهش مصرف بنزين و اصلاح الگوي مصرف برمي‌گردد. در دولت گذشته ميزان مصرف بنزين از 72 ميليون ليتر در روز عبور كرد كه با كارت سوخت و شفاف شدن سيستم سوخت‌گيري، اين ميزان به حدود 62 ميليون ليتر در روز رسيد ولي در دولت يازدهم دوباره به رقم سابق برگشت و واردات بنزين به اوج رسيد. دولت گذشته و فعلي طبق قانون بايد قيمت بنزين را به قيمت تمام شده برسانند ولي با توجه به كاهش قيمت بنزين و البته نزديك شدن پالايشگاه ستاره خليج‌فارس به توليد  نه تنها مشكلي براي تأمين بنزين مورد نياز وجود ندارد بلكه هزينه تمام‌شده اين حامل نيز كاهش مي‌يابد ولي دوست دارد قيمت آن را افزايش دهد.

هرچند اين خبر توسط يكي از مراجع خبري غيرنفتي اما آگاه بيان شده است ولي نگاهي به برنامه‌هاي اجرا‌شده توسط دولت طي سه سال اخير نشان مي‌دهد پاستور حساب ويژه‌اي روي بنزين باز كرده است و يارانه‌ها را از اين محل تأمين خواهد كرد زيرا وزارت نيرو از پرداخت سهم خود در منابع هدفمندي يارانه‌ها مستثني شده است. ميانگين قيمت بنزين در دولت گذشته كمتر از 400 تومان بوده و در اين دولت به حدود 800‌تومان رسيده است كه اين به معناي دو برابر شدن درآمدهاي دولت از محل افزايش قيمت بنزين است. افزايش قيمت بنزين به هزار و 200‌تومان اگر محقق شود دولت پا را فراتر گذاشته و قيمت بيشتري از قيمت تمام شده براي هر ليتر بنزين بر اساس قيمت‌هاي فوب خليج‌فارس از مردم دريافت مي‌كند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
0
0
دیواری کوتاهتر از دیوار ملت نیست ومگر.... شاخ ودم دارد وقتی می گویند مسئولین کار نمی کنند همین است دیگر اگر اهل کار ومجاهدت بودند تلاش می کردند واقتصاد مقاومتی را عملیاتی می کردند نه اینکه بدتر پدر مردم را در بیاوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار