کد خبر: 815247
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳
مخالفت رسمي كره‌اي‌ها با تغيير زمان بازي با ايران در روز تاسوعا
با مخالفت كره‌اي‌ها با تغيير زمان و مكان بازي با ايران در روز 20 شهريور در انتخابي جام جهاني، فدراسيون فوتبال ديروز اعلام كرد با برگزاري مراسم‌هاي ويژه به دنبال حفظ حرمت روز تاسوعاست.
سعيد احمديان
برگزاري بازي ايران و كره‌جنوبي در روز تاسوعاي حسيني در فاصله يك هفته مانده به اين مسابقه تبديل به يكي از دغدغه‌هاي مهدي تاج و همكارانش در فدراسيون فوتبال شده است. با وجود تلاش‌ها و رايزني‌هاي صورت گرفته با كره‌اي‌ها، فيفا و كنفدراسيون فوتبال آسيا، فدراسيون فوتبال ديروز اعلام كرد كه رايزني براي تغيير ساعت يا ميزبان بازي به بن‌بست رسيده و كره‌اي‌ها با هرگونه تغيير در روز و مكان مسابقه مخالفت كرده‌اند تا با توجه به برنامه اعلامي، بازي ايران و كره‌جنوبي در انتخابي جام جهاني روسيه روز سه‌شنبه آينده و همزمان با روز تاسوعا در ورزشگاه آزادي برگزار شود.
 
محمدرضا ساکت، مدير تيم‌هاي ملي در اين‌باره گفت: «ما تمام تلاش خود را براي جابه‌جايي زمان اين بازي انجام داديم و سياست کلي ما اين بود که زمان بازي را تغيير دهيم و براي اين کار حدود 10 سياست مختلف را پيش گرفتيم، اما هيچ کدام با موافقت فيفا و AFC همراه نشد. اقدامات مختلفي هم صورت گرفت، آقاي تاج به سوئيس و مالزي رفت و با مسئولان مربوطه ديدار و گفت‌وگو داشت. مکاتباتي هم با فدراسيون فوتبال کره داشتيم، ولي چون فرداي روز بازي ايران و کره فيفادي محسوب نمي‌شود، نتوانستيم بازي را بعد از روز تاسوعا برگزار کنيم. تلاش فدراسيون فوتبال، روابط عمومي، کميته فرهنگي، حراست و... بر اين است که اين بازي را به بهترين نحو ممکن برگزار کنيم و در عين رعايت حرمت‌ها و تکريم اين ايام، در بازي با کره‌جنوبي سربلند باشيم.» با توجه به اين شرايط خبر مي‌رسد مسئولان اين فدراسيون در پي تدارک برگزاري مناسب بازي در روز ياد شده از سوي فيفا و کنفدارسيون فوتبال آسيا هستند و اين برگزاري با تمهيدات خاصي همراه خواهد بود تا حرمت روز تاسوعا و شب عاشورا حفظ شود.
  
فرصتي براي تبليغ سوگواري سالار شهيدان
با اين حال برخي چهره‌هاي سرشناس ديني كشورمان نسبت به برگزاري مسابقه فوتبال در روز تاسوعا هشدار داده‌اند و در آخرين موضع‌گيري روز يك‌شنبه بود كه آيت‌الله يزدي، رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم در نشست خبري‌اش از وزير ورزش خواست كه نسبت به تغيير زمان بازي اقدام كند. رئيس فدراسيون فوتبال هم ديروز به بيانيه آيت‌الله يزدي واکنش نشان داد و گفت روي صحبت ايشان با فدراسيون فوتبال نبوده است.

تاج در همين ارتباط گفت: «متن گفته‌هاي آيت‌الله يزدي مبني بر عدم برگزاري ديدار فوتبال ايران و کره جنوبي را خوانده‌ام. اما ايشان وزير ورزش و جوانان را خطاب قرار داده‌اند، نه فدراسيون را. در حال حاضر هم وزارت ورزش و جوانان مشغول بررسي ابعاد برگزاري اين ديدار در روز تاسوعا است.»

در همين راستا صادق درودگر، مديرعامل سابق ملوان ديروز در گفت‌وگويي با خبرگزاري فارس با اشاره به حساسيت‌هاي مراجع گفت: «حساسيت مراجع عاليقدر ما قابل درک و تقدير است و بهتر است مسئولان فدراسيون فوتبال از مراجع عاليقدر وقت بگيرند و بروند و شرايط را برايشان تشريح کنند. مسابقه ايران و کره‌جنوبي در سطح قاره آسيا پخش زنده تلويزيوني مي‌شود. بنابراين اين مسابقه بهترين فرصت براي ايران اسلامي است که شعائر مذهبي و عزاداري حسيني را به بهترين شکل ممکن در عرصه بين‌المللي به نمايش بگذاريم. مردم، مسئولان و مراجع عاليقدر هميشه در کنار هم بوده‌اند و اين مرتبه هم مي‌توان با همدلي و همفکري از اين تهديد يک فرصت بزرگ براي تبليغ سوگواري سرور و سالار شهيدان استفاده کرد.»
  
سومين بار است در محرم ميزبانيم
البته اين اولين‌بار نيست که فوتبال ايران در عرصه‌ بين‌المللي بايد پذيراي تيم‌هاي ديگر در روزهاي ماه محرم باشد. قبلاً دو بار ديگر نيز اين اتفاق افتاده است و هر دو مورد مربوط به بازي‌هاي استقلال در جام باشگاه‌هاي آسيا بوده است. استقلال در تابستان سال ۱۳۶۹ در اولين گام از جام باشگاه‌هاي آسيا حريفي به نام السد قطر را پيش روي خود داشت. بازي رفت دو تيم در قطر به تساوي يک‌بر‌يک رسيد و جالب اينکه مجيد نامجومطلق که در آن زمان در اين تيم قطري بازي مي‌کرد، گل تيم السد را وارد دروازه‌ عابدزاده کرد، اما بازي برگشت در تهران و در روز تاسوعا برگزار شد.

شاهرخ بياني، کاپيتان استقلال با پرچمي که خاص روزهاي عزاداري محرم بود، پيشاپيش احمدرضا عابدزاده و ساير بازيکنان استقلال وارد ميدان شد. استقلال با تک‌گل صمد مرفاوي در نيمه‌ دوم که روي يک ضربه‌ سر تماشايي به دست آمد، بازي را برد تا به مرحله‌ بعد صعود کند. در روزهاي پاياني فروردين ۱۳۷۸ نيز استقلال ميزبان مراحل نيمه‌نهايي و فينال جام باشگاه‌هاي آسيا در تهران شد. اين‌بار ديدار نيمه‌نهايي بين استقلال و داليان چين يک روز پس از عاشورا برگزار مي‌شد. مراسم نوحه‌خواني و سينه‌زني قبل از شروع بازي انجام شد و بازيکنان استقلال با شال‌هاي متناسب با آن ايام وارد زمين شدند. استقلال با گل طلايي علي موسوي چهار بر سه از سد داليان گذشت و به فينال رسيد. فينالي که دو روز بعد و در واقع سه روز پس از عاشورا در مقابل جوبيلو  ايواتاي ژاپن برگزار شد و اين‌بار تلويزيون، بازي را به صورت زنده پخش کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار