کد خبر: 813979
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹
با افتتاح نمایشگاه تخصصی کتاب عاشورا
حجت‌الاسلام زائری: موضوع عاشورا، امام حسین (ع)‌ پتانسیل بالایی برای فعالیت‌های رسانه‌ای و انتشاراتی دارند.

مدیرعامل مجموعه سرچشمه اظهار داشت: پس از استقبال جدی از مجله خیمه، با تأسیس انتشارات، سایت و کتابخانه تخصصی با موضوع عاشورا و امام حسین (ع) این ایده را گسترش دادیم، یعنی فرم‌هایی از فعالیت‌های فرهنگی با تمرکز روی موضوع عاشورا را طراحی و اجرا کردیم. همچنین با برگزاری نشست‌های متعدد تخصصی،‌ تولید «فرهنگ سوگ شیعی» مجموعه شش‌جلدی عاشورانامه، انتشار بیش از هفتاد عنوان کتاب و بیش از 100 شماره از مجله خیمه، سعی در تولید ادبیات، بسط نظری و توسعه سپهر واژگانی در حوزه را داشته‌ایم.

مدیر هیأت قرآنی احیاء عنوان کرد: یکی از خروجی‌های این سلسله برنامه‌ها، برکشیدن و معرفی کردن اساتید و صاحب‌نظران این رشته و همچنین برجسته ساختن مفاهیمی مانند هیأت، هیأت‌داری، هیأت‌های خانگی، رسانه عاشورایی و عاشورا پژوهی بود.

وی تصریح کرد: سال گذشته و با همکاری بنیاد دعبل و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جایزه «کتاب سال عاشورا» را تأسیس کردیم که هدف آن، معرفی آثار مکتوب برتر از موضوع عاشورا بود. سپس با هدف تسهیل دسترسی عموم به کتاب‌های عاشورایی تحت یک نظارت علمی، فروشگاه تخصصی کتاب عاشورا در مجموعه سرچشمه را راه‌اندازی کردیم. تمامی کتاب‌های عرضه‌شده در این فروشگاه توسط یک گروه علمی، متشکل از صاحب‌نظران پیشکسوت انتخاب ‌شده بود. ایده برگزاری نمایشگاه آثار عاشورایی که از مدت‌ها قبل هم دغدغه بسیاری از فعالان این عرصه بود، در ادامه این روند، طراحی و اجرا شد.

زائری با اشاره به معیار انتخاب و برگزیده شدن کتاب‌ها اظهار داشت: به عقیده بنده، در مرحله نخست، معیار انتخاب قضاوت و پاسخ به نیازهای موجود مخاطبان است، ما در این حوزه مخاطبان مختلفی داریم که هرکدامشان به فراخور جایگاه اجتماعی سؤالات گوناگون دارند تا با نگاهی تخصصی‌تر با حفظ شأن آثار و نیاز مردم، محصولاتی با بهترین کیفیت ارائه دهیم و با پشتیبانی‌های انجام‌شده و حضور جدی مؤلفان کشور، امیدوارم بتوانیم سرآغاز خوبی برای استمرار این نمایشگاه در سال‌های آتی باشیم.

وی گفت: هرساله نمایشگاه «عطر سیب» با عرضه محصولات مذهبی و کالای مورد استفاده برای هیأت‌ها برپا می‌شود که از استقبال خوبی هم برخوردار بوده‌اند اما کتاب و بازار نشر نیاز به تأکید بیشتر و برنامه مجزایی دارند. بنابراین پیش‌بینی ما این است که نگاه متفاوت‌تری در این نمایشگاه با حضور اکثریت مردم داشته باشیم.

مدیر مجموعه فرهنگی سرچشمه ادامه داد: نخستین نمایشگاه کتاب سال عاشورایی، تمرکز خود را روی بحث محتوایی و ارائه نرم‌افزار و محصولات عزاداری به‌ویژه آثار مکتوب گذاشته است، در عین حال مخاطبان ما، افراد عادی هستند که نیازها و سؤالات مختلف خودشان را در حوزه فرهنگ عاشورا و مضامین کربلا و شهادت امام حسین (ع) جست‌وجو می‌کنند.

وی ابراز داشت: اگر خوب دقت کنیم می‌بینیم که ما حتی واژه روضه را برای مجالسمان از کتاب «روضه الشهدا» ملاحسین کاشفی داریم و از همان ابتدا کتاب، نقش مهمی در هیئات مذهبی داشته و بسیاری از سخنرانان و ذاکران ما صاحب آثار مکتوب هستند.

زائری خاطرنشان کرد: در صورت رعایت استانداردهای محتوایی، تولید حجم زیاد انتشار کتاب‌هایی با موضوع عاشورا هم لازم است و هم ممکن؛ یعنی موضوع عاشورا پتانسیل پرداخت بیش از این را دارد اما متأسفانه کتاب‌هایی که این استاندارد را ندارند هم کم نیستند؛ آثاری که ممکن است به بدنه کتاب‌های عاشورایی آسیب بزند و بعد از این‌که مخاطب با شور و اشتیاق آن‌ را خریداری کرد با خرافات و مباحث جعلی آن‌را گمراه کند. در این مسیر نهادی دینی و فعالان مذهبی این عرصه به شکل ایجابی در حال اقدام هستند. فعالیت‌های چون جایزه کتاب سال عاشورا و همچنین نمایشگاه تخصصی کتاب عاشورا در همین راستا و با هدف ارائه آثار فاخر طراحی‌شده‌اند.

وی گفت: نمایشگاه کتاب عاشورا حلقه‌ای از یک برنامه است و پیش‌بینی ما این است که نگاه متفاوت‌تری در این نمایشگاه با حضور اکثریت مردم داشته باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار