کد خبر: 811748
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین:
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با بیان اینکه طلاب و روحانیون در بیان احکام وقف کوتاهی نکنند، گفت: حفظ موقوفات و اجرای امینانه نیات واقفان در راستای رفع نیازهای روز جامعه با ترغیب و جهت‌دهی به این نیات مقدمات ایجاد وقف پویا و مستمر را در جامعه فراهم می‌کند.

به گزارش جاون آنلاین از قزوین، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل در دیدار با حجت‌الاسلام علی قابل رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان و امام جمعه موقت قزوین که ظهر امروز صورت گرفت، اظهار داشت: با اینکه غالب مردم با وقف اعم از ملک تجاری، مسکونی، کشاورزی و غیره سر و کار دارند ولی بخش عمده‌ای از آحاد جامعه با وقف، کارکردها و احکام شرعی آن آشنا نیستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از نیازهای مردم خارج از بخش حاکمیتی و دولتی جامعه است، می‌توان از کارکردهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره اسلام همچون وقف به عنوان بازوان اجرایی برای رفع نیازها با توجه به احکام آن استفاده کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: احکام وقف هم مبتلابه و هم شنیدنی است، ولی متأسفانه طلاب و روحانیون در این زمینه کمتر رغبت به بیان احکام شرعی دارند.

عادل بیان کرد: زمانی با توجه به ممانعت حاکمیتی وقت درخصوص تعزیه‌داری و عزاداری سیدالشهدا وقف به عنوان یک بازوی فرهنگی با چاشنی هنر وارد میدان شد و واقفان خیراندیشی اقدام به وقف با نیات عزاداری سیدالشهداء که از نیازهای آن زمان جامعه بود، کردند.

این مسؤول با بیان اینکه عده‌ای اقدام به رفع مشکل بی‌آبی در محلات با احداث قنات‌ها و آب‌انبارها کردند، اضافه کرد: موجب فخر و مباهات است که نخستین وقف‌نامه کشور مربوط به خدیجه بنت‌بدیعها از اهالی دیار مؤمن و مؤمنه‌خیز قزوین بوده که در قرن چهارم هجری قمری اقدام به آبرسانی از شمال به جنوب قزوین با حفر چاه‌های آب و قنات‌های متعدد با نیت آبرسانی کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین ادامه داد: اکنون همه باهم باید در راه شناخت و درک نیازهای جامعه همفکری و همکاری کنیم و در این زمینه مجموعه اوقاف آماده دریافت تذکرات، نکات، انتقادات و پیشنهادات در خصوص و تکریم امامزادگان است.

عادل یادآور شد: حفظ موقوفات و اجرای امینانه نیات واقفان در راستای رفع نیازهای روز جامعه با ترغیب و جهت‌دهی به این نیات مقدمات ایجاد وقف پویا و مستمر را در جامعه فراهم می‌کند.

* اوقاف با آینده‌نگری، آینده‌نگاری کند

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان در این دیدار بیان کرد: اوقاف یکی از بازوان اجرایی حاکم شرعی در اجرای شمول‌ها و وظایف آن در حوزه وقف و امامزادگان است، پس باید با هدف رسیدن به خط مشی و سند راهبردی که مقام معظم رهبری تدوین و تببین کرده است، با آینده‌نگری آینده‌نگاری کند.

حجت‌الاسلام علی قابل ادامه داد: اوقاف در آینده‌نگری دو نکته را باید مدنظر قرار دهد که از جمله آن خارج نشدن از دایره نیات واقفان و اجرای امینانه نیات واقف با برگزاری جلسات توجیهی برای طلاب، مبلغان خوش فکر، جوان و انقلابی که کارنامه موفقی در راستای تبلیغ و ترویج امور دینی دارند، است.

وی مطرح کرد: با برگزاری جلسات توجیهی می‌توانیم شاهد احیاء، رشد و شکوفایی موقوفات گذشته و ایجاد موقوفات جدید با توجه به نیازهای جامعه باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار