کد خبر: 811036
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲
بررسي عملكرد 3 ساله رئيس سازمان سينمايي در گفت‌وگوي «جوان» با اهالي سينما
امروز در تقويم به عنوان روز ملي سينما نامگذاري شده و فرصتي است تا اينكه به اوضاع سينماي ايران نگاه كرد. امسال سال سومی است كه حجت‌الله ايوبي در دولت يازدهم بر كرسي رياست سازمان سينمايي تكيه زده است...
محمدصادق عابديني
امروز در تقويم به عنوان روز ملي سينما نامگذاري شده و فرصتي است تا اينكه به اوضاع سينماي ايران نگاه كرد. امسال سال سومی است كه حجت‌الله ايوبي در دولت يازدهم بر كرسي رياست سازمان سينمايي تكيه زده است، به همين مناسبت در گفت‌وگو با چند تن از اهالي سينما نظر آنها را درباره عملكرد سه ساله ايوبي جويا شده‌ايم، البته چند نفري به دليل اينكه با سازمان سينمايي سر و كار داشتند حاضر نشدند له يا عليه رئيس سازمان صحبت كنند!
  
مديريت در سينما از مديريت وزارتخانه سخت‌تر است
محمد خزاعي تهيه‌كننده سينما، دبير سابق جشنواره فيلم فجر و دبير چهاردهمين جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت كه به زودي برپا خواهد شد، در گفت‌وگو با «جوان» درباره مديريت سينما مي‌گويد: مديريت سينما بسيار پيچيده است. يك مدير سينمايي در حال مديريت يك اجتماع است و كارش حتي سخت‌تر از اداره يك وزارتخانه است زيرا در سينما با افكار، سلايق و جهان‌بيني‌هاي مختلفي سروكار دارد و بايد همه طيف‌ها و سليقه‌ها را مديريت كند. مدير سازمان سينمايي بايد به فكر پيدا كردن خوراك خوب فكري براي جامعه‌اي باشد كه داراي پيچيدگي‌هاي زيادي است. سينماي ما بعد از انقلاب دچار تغييراتي شده و چارچوب‌هاي خاص خود را پيدا كرده است. خيلي‌ها به دنبال تحقق آرمان‌هاي انقلاب در سينما هستند و برخي از توليدات اين سينما ناراضي‌اند و آن را با چارچوب‌هاي انقلابي همخوان نمي‌دانند. مدير سينما بايد سليقه‌سازي و مديريت سليقه‌ها را داشته باشد. مديريت در سينما نگاهي آگاهانه مي‌خواهد كه در آن همه سلايق در كنار هم وجود داشته باشند. اين مسير داراي فراز و نشيب‌هاي زيادي است.

شايد برخي از افراد به دليل عدم‌شناخت و بعضي ديگر به دليل عدم‌توانايي در اين مسير ناموفق باشند و شايد برخي در بعضي از وجوه مديريت در سينما موفق و در برخي ديگر ناموفق باشند، وجوهي مانند جذب مخاطب، افزايش توليد فيلم، سالم‌سازي سينما و امثالهم. در اين دولت نيز نقاط ضعف و قوت زيادي وجود دارد كه نيازمند تحليل جدي است تا بتوان بر اساس آن اتفاقات رخ داده را در قبل و انتظارات مردم از سينما را درنظر گرفت و به نتيجه درستي از اين دوره رسيد.
  
سينما به سمت حرفه‌اي شدن پيش رفته
محمدحسين فرحبخش كارگردان و تهيه‌كننده سينما كه آبنبات چوبي را بر پرده سينما دارد، درباره عملكرد حجت‌الله ايوبي در سه سال گذشته به «جوان» مي‌گويد: من عملكرد دولت را به طور كلي مثبت مي‌دانم ولي درباره عملكرد آقاي ايوبي اشكالاتي وجود داشته است زيرا وي ابتدا بدون داشتن تخصص وارد كار شدند و افرادي به وي خط می‌دهند. بعد از رفتن آقای رضاداد، شاهد تغييرات مثبتي در كار آقاي ايوبي هستيم و شاهد اين هستيم كه سينما به سمت حرفه‌اي‌تر شدن پيش رفته است. فروش خوب سينما طی امسال را هم مي‌توان ناشي از تغيير نگاه در مديريت سينما دانست.
  
ايوبي خيلي باندي عمل كرده
سعيد سهيلي نويسنده و كارگردان سينما كه در حال آماده كردن فيلم «گشت 2» براي حضور در جشنواره فيلم فجر است، درباره عملكرد رئيس سازمان سينمايي به «جوان» مي‌گويد: شايد بشود گفت ايوبي تنها مسئول سينمايي است كه نه تا به حال با او ديدار داشته و نه گفت‌وگويي كرده‌ام و نه توانسته‌ام بشناسمش. عملكرد وي در سازمان سينمايي نيز به گونه‌اي بوده كه نه مي‌توان به آن 20 داد و نه طوري عمل كرده كه صفر بگيرد. نمي‌توان تأثير مثبتي را از ايوبي در سينما ديد و نكته منفي بزرگي هم نداشته است. حداقل براي سينما كاري نكرده است نه مثل آقاي شمقدري كه پدر سينما را درآورد. عيب ايوبي اين است كه خيلي باندي عمل مي‌كند و طيفي را پيش خودش جمع كرده و صرفاً با آنها كار مي‌كند و از آنها مشورت مي‌گيرد و به طيفي كه به وي نزديك نباشد نه كار مي‌دهد و نه اجازه حضور و مشورت مي‌دهد. آمدن و رفتن ايوبي تأثيري روي سينما نداشته است چون جلوي توقيف فيلمي را نگرفته و خودش مي‌گويد آمده تا سينما را به آرامش برساند اما اين آرامش چيزي جز سكون و بي تحركي نيست.
  
اگر گلايه داريم از وزير ارشاد است
هاتف عليمرداني از جمله فيلمسازان جوان و پر كار سينماست كه امسال دو فيلم را روي پرده سينماها داشته است. عليمرداني در گفت‌وگو با «جوان» درباره عملكرد سه ساله حجت‌الله ايوبي مي‌گويد: به عنوان فيلمسازي كه در دوره رياست آقاي ايوبي بر سازمان سينمايي چهار فيلم ساخته است، بايد از عملكرد وي رضايت داشته باشم. آقاي ايوبي بسيار باسواد و دلسوز است، اهل فرهنگ و هنر است و دغدغه‌هاي فرهنگي دارد. دلش مي‌خواهد كمك كند و كاري انجام دهد. درست است كه ابتدا تجربه سينمايي نداشت اما كم‌كم توانست شناخت پيدا كند و اگر در چهار سال آينده نيز رئيس سازمان سينمايي بماند قطعاً خيلي بهتر مي‌شود. دوران ايوبي در بحث نظارت و ارزشيابي بسيار خوب بوده است و مي‌شود گفت دوره دكتر احساني يكي از ماندگارترين تركيب‌هاي مديريتي بود، البته آقاي ايل‌بيگي نيز اهل تعامل است. اگر درباره سينما گلايه دارم از وزير ارشاد است. ما هنرمندان به پشتوانه وزير ارشاد است كه كار مي‌كنيم و فيلم مي‌سازيم. انتظار داريم وزير نيز از ما پشتيباني كند. براي جمله آخر بايد بگويم به عنوان تنها فيلمسازي كه چهار فيلم در دوره آقاي ايوبي ساخته عملكرد وي را بسيار مثبت مي‌دانم.
  
ايده‌هاي ايوبي براي سينما را دوست دارم
عليرضا داوود‌نژاد نويسنده، تهيه‌كننده و كارگردان سينما در گفت‌وگو با «جوان» درباره عملكرد سه ساله حجت‌الله ايوبي در سازمان سينمايي مي‌گويد: من سه معاون سينمايي وزير ارشاد را ديده‌ام كه براي سينما افكار و رؤيا‌هايي داشتند، ابتدا انوار بود كه دوست داشت و مي‌خواست سينماي مستقل ايران را به وجود آورد. سيف‌الله داد بود كه دلش مي‌خواست سينما را از انحصار سرمايه و سياست خلاص كند و سينماي فرهنگي به وجود آورد و در آخر ايوبي كه خيلي دوست دارد سينماي ايران را با فناوري به‌روز كند. ايوبي عملكرد خوبي داشته است و توانسته با ديجيتال كردن كل سيستم نمايش را دگرگون كند و با حذف نگاتيو، لابراتوار، مشكل كپي و عدم‌امكان اكران همزمان، اين فرصت را براي فيلمسازان جوان به وجود آورد كه بتوانند راحت‌تر به فيلمسازاي بپردازند و توليد فيلم را آسان كرده است. ايوبي اگر بتواند امنيت بازار فيلم را با VOD و نظارت آنلاين بر گيشه‌ها به وجود آورد، چرخه كارهايش را تكميل كرده است. سينماي ما نيازمند استفاده از ابزار جديد و استاندارد است كه در صورت تأمين امنيت بازار سينما، سرمايه اين كار توسط بخش خصوصي تأمين مي‌شود. براي نمونه هم اكنون سينماي تركيه داراي 200 آري الكسا(نوعي دوربين فيلمبرداري) است ولي ما در ايران فقط 20 عدد از اين دوربين را داريم و نيازمند اين هستيم كه تجهيزات سينماي ايران به‌روز شوند. بايد جلوي قاچاق فيلم گرفته شود و نظارت بر گيشه‌ها نيز به صورت آنلاين باشد. ایوبی با راه انداختن گروه هنر و تجربه نیز به استقبال فیلمسازان آینده رفت و به ایجاد بازاری تازه برای مخاطبانی تازه کمک کرد. در مجموع ايده‌هاي ايوبي را دوست دارم.
  
انتظار اتفاقات بهتر در سينما را داريم
روح‌الله سهرابي نويسنده و كارگردان سينما كه قائم مقامي انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس را نيز برعهده دارد، در گفت‌وگو با «جوان» درباره وضعيت سينما و انتظارات از مديريت حجت‌الله ايوبي بر سازمان سينمايي مي‌گويد: به نظرم بايد در اوضاع و احوال سينماي ايران دو اتفاق رخ مي‌داد كه هنوز رخ نداده، ابتدا در زير ايجاد زيرساخت‌هاي سينما و دوم در خصوص توليد آثار ارزشي و دفاع مقدسي كه ميزان توليد آثار در شرايط فعلي فاصله معنا‌داري تا نقطه مطلوب دارد. در اين مدت وضعيت اقتصادي سينما علي‌الظاهر بهتر شده است، اما اين بهتر شدن اوضاع مالي آنقدر نيست كه به راحتي از ارزش‌ها و توليد آثار ارزشي دور شويم. نياز سينماي ايران توليد آثار ارزشمندي در حوزه سينماي سينما و مقاومت است كه بتوانند در تاريخ سينما ماندگار شوند افزايش فروش سينما با فيلم‌هاي كمدي و اجتماعي تلخ چندان منطقي نيست، اگرچه دوستان در حال تلاش هستند و بايد منتظر بود در آينده چه اتفاقي رخ مي‌دهد. موضوع ديگري نيز كه انتظار داريم فكري براي آن شود اكران سينما و مافياي اكران است كه سينماي ايران سال‌هاست از آن رنج مي‌برد و اين مافيا در دوره مديران مختلف و دولت‌هاي مختلف مافيا وجود داشته و كم‌كم به جزء لاينفك سينما تبديل شده است. اميدوارم رئيس سازمان سينمايي فكري براي اين مافيا بكند.
 
نظرات تعدادي از اهالي سينما درباره عملكرد حجت‌الله ايوبي را مشاهده كرديم، با وجود اينكه دوست داشتيم تعداد بيشتري از سينماگران محافظه‌كاري بي‌مورد را كنار بگذارند و به جاي سكوت حداقل از نكات مثبت كارنامه ايوبي دفاع كنند ولي از برآيند آنچه در نظرات سينماگران حاضر در اين گفت‌وگو‌ها مي‌توان به كليتي از نگاه سينما به رئيس سازمان سينمايي دست يافت، نگاهي است كه اميدوار به اتفاقات بهتر در آينده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار