کد خبر: 809569
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
دریاچه گهر، نگین زاگرس

دریاچه گهر ملقب به یک دریاچه کوهستانی در ایران است که در منطقه حفاظت شده اشترانکوه دورود در استان لرستان قرار دارد که به «نگین اشترانکوه» معروف است و به سبب نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده‌است.

گهر به احتمال زیاد در اثر وقوع زمین لرزه‌ای بزرگ به وجود آمده‌است. ساحل این دریاچه به جز قسمت مدخل دریاچه و قسمت مقابل‌اش که ساحلی ماسه‌ای دارد و برای شنا مناسب است در سایر نقاط دارای ساحلی صخره‌ای است که برای شنا مناسب نیست. در قسمت پایین دریاچه، جنگلی انبوه وجود دارد که در حال نابودی است.

در قسمت بالای آن نیز جنگلی انبوه وجود دارد که این جنگل هم در معرض خطر نابودی قرار دارد.

در اطراف دریاچه گهر پوشیده از درختان بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، بلوط مازو، گردو، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار کهور، انار، گز، و موی وحشی می‌باشد. همچنين گل‌های لاله واژگون، شقایق، زنبقو لاله وحشی تاج خروسی و اختر نيز به چشم مي خورند. از ویژگیهای "بالا دره گهر" وجود بیدستانهایی است که در ساحل شرقی دریاچه گهر بزرگ گسترده‌است.

اولین و قدیمی ترین تصویر مستند تهیه شده از این دریاچه نیز در سال ۱۸۹۱ میلادی گرفته شده‌است که به یک سیاح فرانسوی بنام ژان ژاک دومرگان تعلق دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار