کد خبر: 807951
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۴
همزمان با هفته دولت صورت گرفت،
همزمان با هفته دولت 126 پروژه صنعت برق در استانهای خراسان با اعتبار 1050 میلیارد ریال با حضور وزیر نیرو در مشهد بطور همزمان بهره برداری شد.

 

به گزارش خبرنگار جوان، در آیین بهره برداری از این پروژه ها که با حضور محمد حسن متولی زاده مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خراسان ، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی و جمعی از مدیران استانی وکشوری صنعت برق برگزار شد،  وزیر نیرو گفت: صنعت برق در استان خراسان رضوی گام های بلندی از توسعه کمی به سوی توسعه کیفی برداشته اند و این نشان دهنده ی ارتقاء محسوسی درسطح صنعت برق کشور است.

 تولید برق درخراسان از میزان مصرف فراتر رفته است

حمید چیت چیان در این مراسم اظهار داشت: با اقدامات صورت گرفته ، صنعت برق درخراسان از توسعه کمی به توسعه کیفی بسیار جدی قدم گذاشته که نتایج محسوس داشته است و هدف وزارت نیرو صرفا تامین برق مورد نیاز مردم نیست بلکه هدف ، ارائه خدمات با کیفیت بالاتر است.

وی افزود: تامین برق در خراسان از وضعیت مطلوبی برخوردار است وتولید برق در این استان از میزان مصرف فراتر رفته است.

وزیر نیرو، اقتصادی ترکردن صنعت برق را از اولویت های مهم وزارت نیرو اعلام و بیان کرد: ما قادر هستیم با مدیریت بار، هزینه های سرمایه گذاری در آینده را به شدت کاهش دهیم که تحقق این مهم به کاهش هزینه های تامین برق در کشور کمک می کند.

چیت چیان در ادامه افزود: صنعت برق در دنیا از نظر منابع تولید و بهره گیری از فناوری جدید دگرگون شده، کشورهای فاقد سوخت از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند زباله برای تولید برق بهره می گیرند و از این طریق هزینه های تولید را به شدت کاهش داده اند.

ساخت نیروگاههای جدید

وزیر نیرو از برنامه ریزی برای ساخت نیروگاه های جدید برق با بازده 60 درصد خبر داد و بیان نمود: بانصب نیروگاه های گازی به ظرفیت هزار مگاوات با بازده 60 درصد در کشور صرفه جویی حدود 2.5 میلیارد دلار در مصرف سوخت حاصل می شود.

 وی همچنین مساله ایمنی شهروندان را مهم خواند و تصریح کر: ایمنی شهروندان بایستی در سرلوحه فعالیت های صنعت برق جا داشته باشد و به مساله ایمنی برق درجانب مصرف توجه شود و اگر سیستم ارت را بتوانیم در تمام خانه ها،ساختمان ها و تمام نقاط مصرف با مشخصات فنی توسط مردم اجرا شود، میزان تلفات مردم ناشی از برق گرفتگی به شدت کاهش می یابد.

وی درپایان پیشقدم شدن شرکت های وزارت نیرو در استان خراسان رضوی برای ارت دار کردن ساختمان ها مخصوصا در سطح شهر مشهد را به طور کامل و با مشخصات فنی مورد نیاز ، خواستار شد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان نیز در این مراسم عنوان نمود: در مدت سه ساله فعالیت دولت یازدهم در شرکت برق منطقه ای خراسان 31 پروژه با هزینه 2400 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده و 18 پروژه دیگر با اعتبار 1200 میلیارد ریال تا پیک بار سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

محمد حسن متولی زاده خاطرنشان کرد: افزایش ضریب آمادگی نیروگاه ها تا سطح 97 درصد و کاهش نرخ خروج اضطراری از 12 درصد به 2 درصد و همچنین پیشرفت مناسب عملیات اجرایی بخش بخارنیروگاه های سیکل ترکیبی از دیگردستاوردهای سه سال اخیر صنعت برق در این منطقه بوده است.

وی اضافه کرد: اجرای طرح های افزایش تولید با هدف افزایش بهره وری به میزان 190 مگاوات با 10 درصد سرمایه گذاری اولیه از دیگر دستاوردهای ارزشمند صنعت برق خراسان در بخش تولید بوده است.

متولی زاده اذعان نمود: دردولت یازدهم تعداد مشترکین برق در استانهای خراسان 10.8درصد رشد داشته و ظرفیت پستهای انتقال و توزیع 14.5 درصد افزایش یافته است. همچنین حجم سرمایه گذاری ها  در صنعت برق خراسان بیشتر از رشد جمعیت بوده است .

وی با اشاره به اینکه ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر استان 28 درصد رشد داشته است تاکید کرد: به همت شرکت توزیع تمام روستاهای استان از نعمت برق برخوردار هستند و میزان انرژی توزیع نشده در استانهای خراسان یک پنجم میانگین کشور است  همچنین تلفات شبکه برق در این استان زیر 9 درصد می باشد.

این مقام مسئول  ارزیابی عملکرد وزارت نیرو اشاره کرد و ابراز نمود: در ارزیابی عملکرد توسط وزارت نیرو ، شرکت برق منطقه ای خراسان توانسته در سه سال پیاپی رتبه اول را کسب کند.

وی به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: شرکت برق منطقه ای خراسان در اجرای اقتصاد مقاومتی پیشتاز است ، به طوریکه  نرم افزار سیستم اسکادای ملی و نرم افزار بومی اتوماسیون پست ها طراحی و تولید گردید و در سال گذشته همزمان با سفر رییس جمهور و وزیر نیرو به استان خراسان رضوی از این نرم افزارها رونمایی شد و امروز شاهد آن هستیم این نرم افزار در RDCخراسان شمالی و جنوبی و دیسپاچینگ پشتیبانی خراسان رضوی در حال کار و بهره برداری است

 متولی زاده بیان کرد: با حمایت شرکت مدیریت شبکه برق ایران در دیسپاچینگ پشتیبانی ملی در زنجان همین نرم افزار نصب و درحال بهره برداری می باشد.

وی اتوماسیون بودن پست ها و شبکه های فوق توزیع را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: در حال حاضر ۵۰ پست اتوماسیون شده است و این اقدام ۷۰ درصد کاهش هزینه های جاری و کاهش خطای نیروی انسانی را به دنبال دارد و سرعت بازیابی شبکه را به شدت افزایش می دهد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان اقدامات ارزشمند بهینه سازی طرح پست ها اشاره کرد و گفت: این شرکت با طراحی  و احداث پستهای AIS معمولی مسقف ، پست های مدولار و پست های تک ترانسه اقدامات شایسته ای در خصوص اقتصاد مقاومتی به منصه ظهور رسانده است و از سوی شرکت توانیر به عنوان راهبر در این خصوص تعیین و طراحی های انجام شده از سوی این شرکت به تصویب شرکت توانیر رسیده و به کل کشور برای اجرا ابلاغ گردیده است.

وی  طرح ذخیره عملیاتی را از دیگر اقدامات این شرکت در زمینه اقتصاد مقاومتی برشمرد وگفت: این طرح بنا به پیشنهاد این شرکت به توانیر اعلام و با موافقت مقام عالی وزارت به یک طرح ملی تبدیل شده است و صرفه جویی حاصل از اجرای این طرح درکل کشور حدود 200 میلیارد تومان می باشد.

وی همچنین به احداث تونل انرژی در شهر مشهد اشاره کرد و افزود: شرکت برق منطقه ای خراسان تاکنون14 کیلومتر تونل انرژی با هزینه 450 میلیارد ریال احداث کرده و این شرکت احداث12کیلومتر تونل انرژی را در دست ساخت دارد.

 

لازم به ذکر است در این مراسم همزمان 126 پروژه صنعت برق خراسان با اعتبار 1050 میلیارد ریال به بهره برداری رسید. این پروژه ها شامل 5 پست 132 کیلوولت ، افزایش ظرفیت دو پست 132 کیلو ولت و کابل 132 کیلو ولت رضوی – شهدا مربوط به شرکت برق منطقه ای خراسان و همچنین 118 پروژه شرکت توزیع نیروی برق مشهد و شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی در 26 شهرستان تحت پوشش به بهره برداری رسید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار