کد خبر: 806185
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
مدیر کل دفتر امور شهری وشوراهای استان مرکزی خبرداد:
امروزه شهرهای خواهرخوانده یا خواهرشهرها شبکه غیرانتفاعی و غیردولتی گسترده ای از شهروندان و همکاران بین المللی را تشکیل می دهند و بیش از ۲ هزار و ۴۰۰رابطه خواهرخواندگی رسمی بین شهرهای جهان وجود دارد. در اروپابه این گونه شهرها شهرهای دوقلو یا شهرهای دوستی نیز می‌گویند. در استرالیا از همین اصطلاح (شهر خواهر) استفاده می‌شود. در یک جمله می توان گفت که پیمان خواهرخواندگی باعث رشد و توسعه پایدار شهرها و تعاملات فرهنگی دو شهر می شود.
فاطمه قاسمی

برخی از اهداف خواهر خواندگی را می توان حرکت در مسیر دو رخداد مهم جهانی شهری شدن جهان و ظهور شهرهای جهانی وتکیه بر مشارکت آگاهانه شهروندان و به ویژه تشکلهای غیردولتی و داوطلب، حرکت در مسیر تحقق سیاست تمرکز زدایی و مدیریت واحد شهری، آموزش مستمر و به هنگام بودن پیکر مدیریت شهری به دانش و درک جدید و بکارگیری دستاوردهای نوین جهان، ایجاد فرصت های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران داخلی و بهره گیری از ظرفیت های سرمایه گذاران خارجی در راستای رشد و شکوفایی شهر، ایجاد فرصت های گردشگری و تعاملات فرهنگی در راستای معرفی همه جانبه شهر در عرصه بین المللی دانست.
برنامه‌های شهرهای خواهرخوانده شامل نوع منحصربه فردی از همکاری و مشارکت در سه بخش اصلی یک جامعه زنده و پویا یعنی مدیریت محلی، تجارت و بخش‌های خصوصی می‌شود. این برنامه بیش از هر برنامه بین‌المللی دربرگیرنده فعالیت‌ها و پروژه‌ها و تبادلات متنوع و گسترده است. تقریباً هر نوع فعالیتی که در یک اجتماع انجام می‌شود، برای مثال بهداشت و مراقبت‌های پزشکی، محیط زیست، هنر، آموزش، توسعه اقتصادی و تجاری، امنیت عمومی، مباحث فرهنگی وآموزش‌های شهری، جوانان و غیره هر یک می‌توانند موضوع یکی از پروژه‌های شهرهای خواهرخوانده باشد.
برای داشتن روابط خواهرخواندگی موفق شرایط و مسائلی باید رعایت شوند که از جمله آنها می‌توان به حمایت و مشارکت شوراهای شهر، تشکیل کمیته‌های ویژه، مشارکت مستقیم دپارتمان‌های شهری مختلف مانند توسعه اقتصادی، فنی، امنیت عمومی و غیره، امکان همکاری بخش خصوصی مانند شرکت‌ها و تجارت‌های کوچک، توجه به تفاوت‌های فرهنگی بین دو جامعه برای جلوگیری از برخوردهای فرهنگی جدی، برگزاری سمینارهای بین فرهنگی و تعریف اهداف واضح برای روابط و همکاری‌ها و نیز برپائی نمایشگاهها اشاره کرد.شهر دلیجان یکی از شهرهای استان مرکزی واقع در جاده ارتباطی قم _اصفهان می‌باشد. جمعیت دلیجان نزدیک به ۴۰ هزار نفر است. در این شهر تعداد قابل توجهی کارخانجات بزرگ و کوچک تولید عایق‌های رطوبتی حاصل از قیر (ایزوگام) مشغول فعالیت هستند . علاوه بر صنعت ایزوگام، صنایع دیگری نظیر کارخانجات فرش بافی و تولید پودرهای معدنی، کشتارگاههای صنعتی طیور و تعدادی صنایع سبک نیز در اطراف این شهر وجود دارند.طی جلسه  ای خواهرخواندگي این شهرستان با شهر ديليجان ارمنستان  و ارائه گزارش و راهکارهاي اجراي تفاهم نامه و عقد قرار داد با حضور مدير كل دفتر امور شهري وشوراهاي استانداري مركزي مورد بررسی قرار گرفت.
حسن قربانی مدیر کل دفتر امور شهری وشوراهای استانداری مرکزی در این جلسه اظهار داشت:پیمان خواهرخواندگی ظرفیت لازم را برای مشارکت شهرها فراهم می‌کند که این امر باعث توسعه پایدار شهرهای درگیر می‌شود.
حسن قربانی اضافه نمود: پیمان خواهرخواندگی اهداف بشر دوستانه بین شهرها است  و آنها را در راه رساندن پیام صلح به سراسر دنیا پیش می‌بردو در تغییر سطح فرهنگی دو شهر خواهرخوانده و تبادل فرهنگ‌ها نقش بسزایی دارد که در این بین برخی از شهرهای خواهر خوانده هر ساله با برگزاری مسابقه‌ها و نمایشگاه‌های مختلف به پیشبرد این هدف کمک بسیاری می‌کنند.
وی تصریح کرد: اگر از فرصت خواهرخواندگی به درستی استفاده شود، می توان برای توسعه صنعت گردشگری کشور و اشتغالزایی گام های موثری برداشت.
قربانی بیان داشت: خواهرخواندگی  موجب ارتقای جایگاه ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی شهر ، گسترش، شناساندن همه‌جانبه ظرفیت‌ها، تحکیم و گسترش روابط دوجانبه با شهرهای خواهر‌خوانده، توسعه دیپلماسی شهری را موجب می شود  که باید تلاش شود ارتباط فرهنگی خود را با شهرهای خواهرخوانده افزایش دهیم.
مدیر کل دفتر امور شهری وشوراهای گفت: یکی از راهکارهای تقویت دیپلماسی شهری، خواهرخواندگی شهرهاست که زمینه را برای افزایش ارتباطات میان فرهنگ‌ها و ارتقای تعاملات انسانی میان ساکنان شهرها فراهم می‌آورد وبه ایجاد تفاهم و دوستی و اعتماد در سطح بین‌‌المللی و تبادل برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و ورزشی ،توسعه گردشگری و تجارت کمک می‌کند و روابط خواهرخواندگی واکنش بی‌نظیری برای رشد اقتصادی است.
قربانی  بیان داشت: نقاط مشترک فراوانی میان 2 شهر تاریخی دلیجان در استان مرکزی و شهر دیلیجان در استان تاوش ارمنستان وجود دارد که می‌تواند منجر به ارتباطات فرهنگی خوبی شود.
گفتنی است:در این جلسه تعاملات و زمینه های عقد قرارداد خواهرخواندگی شهرهای دلیجان استان مرکزی با شهر دیلیجان استان تاواش  مورد  بررسی و مقرر شد با تشکیل کمیته ای  در این زمینه با برگزاری جلسات اقدامات صورت پذیرفته پیگیری گرددهمچنین مقدمات خواهر خواندگی شهرهای محلات و ماریبور اسلوونی نیز فراهم شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر