کد خبر: 806116
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
تماشاخانه «باران» با همكاري يك گروه ايتاليايي نمايشي سه بعدي به روي صحنه مي‌برد
به گزارش "جوان"، کیومرث مرادی که یکشنبه 31 مردادماه در نشستی به عنوان مدیر بخش آموزش و بین‌الملل کمپانی تئاتر «باران» معرفی شد،درباره چگونگی اجرای این نمایش توضیح داد: تلاش من در سال‌های گذشته این بوده که برای نسل میانه خودم از تجربیاتی که کسب می‌کنم چیزی بیاورم و نگاه "توریستی" آموزش و رفتن به جایی، به بهانه تئاتر را تغییر دهم.

او با اشاره به کارگاه آموزشی که مدتی قبل  به همراه جمعی از هنرجویان تئاتر باران به کشور ایتالیا انجام شد، ادامه داد: کمپانی‌ای که در ایتالیا با آن‌ها همکاری داشتیم 40 سال قدمت دارد و اعضای آن  سال‌هاست که با یکدیگر زندگی می‌کنند و تئاتر را برای این نمی‌خواهند که سوپر استار شوند و به سینما بروند. تصور من این بود که چنین الگویی می‌تواند برای تئاتر باران  قابل اجرا باشد  و به این ترتیب یک همکاری مشترک میان تئاتر خصوصی «باران» با کمپانی تئاتر «پوتلج» ایجاد کند.

مرادی افزود:‌ در این پروسه یک توافق دو ساله داریم برای تبادل تولید تئاتر و نیز تبادل دانشجویانی که علاقه‌مند هستند از دوره‌های آموزشی بهره‌مند شوند، چرا که هنرجویان خارجی زیادی تمایل دارند که در ایران دوره‌های اموزشی داشته باشند. بنابراین با گروه تاترپوتلج توافق کرده‌ایم  که در هر فصل اجرا داشته باشیم و نمی‌خواهیم این اجراها به صوت مقطعی باشد بلکه در نظر داریم به شکل اجرای عمومی و همراه با برگزاری ورک‌شاپ کار را دنبال کنیم.

او گفت : بر این اساس نمایش «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» که در بیش از 27 کشور جهان اجرا شده به عنوان تئاتر الگو با تمام تجهیزات خود در ایران به شکل سه بعدی توسط این گروه اجرا می‌شود. علاوه بر این کمپانی تئاتر ایتالیایی با همراهی ناتالی سنتا به عنوان یکی از بازیگران بزرگ ایتالیا یک تک اجرا از زندگی شاعر و خواننده بزرگ جنگ جهانی دوم  یعنی "ادیت پیاف" خواهد داشت که اثر بسیار فاخری است و البته فقط برای خانم‌ها اجرا خواهد شد.

در این نشست  همچنین ستاره اسکندری به عنوان  یکی از مدیران جدید تئاتر باران  که تهیه‌کنندگی آثار دانشجویی تئاتر باران را نیز برعهده خواهد داشت، معرفی شد.

این بازیگر در سخنانی با اشاره به زمانی که مسوولان گاه بی‌دلیل یا با دلیل به خود اجازه ورود به اجراهای تئاتری و جلوگیری از اجرای نمایش‌هایی را می‌داد که مدتها تمرین و حتی متن آن‌ها تایید شده بود، ادامه داد: یادم می‌آید که یک زمانی بعد از این اتفاقات، نامه خداحافظی از تئاتر نوشتم اما از آنجا که به قول استاد سمندریان تئاتر خانه ماست پس از سال‌ها در جشنواره فجر سال 91 نمایشی را به همراه حسین پاکدل به صحنه بردیم که به خاطر یک مدیریت سلیقه‌ای به آن اجرای عمومی داده نشد.

وی گفت:‌ به همین دلیل در آن مقطع تصمیم گرفتم این بار به جای عقب نشینی به عنوان یک فرد ورود پیدا کنم و تهیه‌کنندگی نمایش 33 درصد را به کارگردانی افسانه ماهیان بر عهده گرفتم، چون فکر می‌کردم کسانی که در این حوزه هستند باید به گذاشتن ستون‌های خانه پدری کمک کنند.

ستاره اسکندری با اشاره  به اینکه "این کار را فردی انجام داده بود" ادامه داد: وقتی پیشنهاد بازتولید نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره روز» مطرح شد به آقای وقار کاشانی و خانم امن‌زاده گفتم که من جسارت شما را نداشتم و خدا را شکر پس از حضور من به عنوان تهیه‌کننده، این جریان راه افتاد و پس از راه اندازی «باران» سالن‌های دیگری نیز تاسیس شد تا جریان خصوصی تئاتر کمی قوی‌تر شود.

وی  خاطرنشان کرد: آنچه در «باران» برایم مهم هست، این است که این مجموعه به پُر کردن سالن خود فکر نمی‌کند بلکه به فکر ایجاد جریان‌های زیر ساختی است  و یکی از آن‌ها جریان تئاتر دانشگاهی است.

اسکندری در ادامه با اشاره به جریانی که در سینما باعث شده بار تجاری بیشتر شود  و در تئاتر هم چنین اتفاقی مشاهده می‌شود، گفت: برخی فقط به تولید تئاتر فکر می‌کند، بدون اینکه بگذارند اندیشه‌هایشان قوام پیدا کند اما تئاتر «باران» به عنوان اولین سالن خصوصی تئاتر به جریان فکر می‌کند و مطمئن هستم با روندی که دارد خود را در  تاریخ ثبت می‌کند، به ویژه اینکه در اینجا کار گروهی اهمیت زیادی دارد در حالی که می‌بینیم بحث شورا در سالن‌های دیگر مطرح می‌شود ولی جدی گرفته نمی‌شود.

او تاکید کرد:‌ به تئاتر دانشجویی باید آموزش‌هایی داده شود تا آن‌ها وارد محیط قلابی تئاتر نشوند و نخواهند که به سرعت پرش داشته باشند، چون این روزها تئاترهای زودپزی که  سه هفته‌ای روی صحنه می‌روند، نفس تئاتر را زیر سوال می‌برند و امیدوارم که تئاتر باران گویای این واقعیت باشد که اگر مدیریت‌ها به متخصص‌های حرفه‌ها سپرده شود نتیجه درخشان‌تری حاصل می‌شود.

 در این نشست خیام وقار کاشانی و فهیمه امن‌زاده ـ مدیران تئاتر باران ـ حضور داشتند که هر کدام درباره برنامه‌های این کمپانی تئاتری توضیحاتی ارائه کردند.

وقار کاشانی تاکید کرد: پس از مدتی فعالیت به این نتیجه رسیده‌ایم که تئاتر «باران» جایی برای اجاره دادن سالن نباشد به همین دلیل حرکت به سمت کمپانی شدن را پیش بردیم و علاوه بر تولید نمایش هفته‌های تئاتر دانشگاهی را هم برگزار کردیم.

او همچنین اضافه کرد: برای شراکت در این مجموعه پیشنهاداتی را دریافت کرده بودند اما از آنجا خیلی دغدغه‌مند نبودند ترجیح دادیم با افرادی همچون ستاره اسکندری و کیومرث مرادی که در این موضوع فعال هستند، همکاری داشته باشند.

در حاشیه‌ی این نشست پوستر نمایش جدید کمپانی تئاتر «باران» رونمایی شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار