کد خبر: 805613
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵
پوشش تلويزيوني المپيك ريو توانايي مجري‌هاي ورزشي را به چالش كشيد
بوشهري‌ها از اينكه كارشناس شبكه ورزش به ليلا رجبي ورزشكار دووميداني كار كشورمان توهين كرده ناراحتند. از طرف ديگر مردم مي‌پرسند چطور مي‌شود مجري شبكه ورزش در اجراي زنده شايعه بي‌اساسي را بيان كند...
محمدصادق عابديني
بوشهري‌ها از اينكه كارشناس شبكه ورزش به ليلا رجبي ورزشكار دووميداني كار كشورمان توهين كرده ناراحتند. از طرف ديگر مردم مي‌پرسند چطور مي‌شود مجري شبكه ورزش در اجراي زنده شايعه بي‌اساسي را بيان كند و زماني كه از افتخار‌آفريني ورزشكاران ايراني سخن مي‌گويد، فراموش كرده است كه همسر ورزشكارش را از حضور در مسابقات خارجي منع كرده است! بينندگان تلويزيون انتظار دارند، مجري و كارشناس قديمي فوتبال اين شب‌ها كمتر روي مخ بيننده‌ها راه برود و سوتي بدهد.
شبكه‌هاي تلويزيوني 3 و ورزش سيماي جمهوري اسلامي، مسابقات المپيك ريو 2016 را پوشش مي‌دهند. شبكه ورزش اكثر مسابقات و شبكه 3  مسابقات مربوط به ورزشكاران ايراني را به طور زنده و مستقيم پخش مي‌كنند. حجم برنامه‌هاي پخش زنده از اين دو شبكه تلويزيوني افزايش يافته و ورزش دوستان حتي آنهايي كه از گيرنده‌هاي ماهواره‌اي در منازلشان استفاده مي‌كنند، اين دو شبكه داخلي را براي پيگيري اخبار المپيك انتخاب كرده‌اند. همين در چشم بودن برنامه‌هاي ورزشي در ايام برگزاري مسابقات المپيك باعث شده تا توانايي‌ها، ضعف‌ها و گاف‌هاي مجري‌ها و گويندگان ورزشي بيشتر از قبل به چشم بيايد.
 
مجري‌هاي شبكه ورزش حرفه‌اي نيستند؟!
شبكه تخصصي ورزش در طول سال به غيرمسابقات ملي كه شبكه 3 پوشش مي‌دهد، اكثر مسابقات ورزشي جهاني را به صورت ضبطي يا زنده پخش مي‌كند. روزهايي كه فقط علاقه‌مندان حرفه‌اي ورزش شايد اين برنامه‌ها را دنبال كنند و حجم بيننده‌ها آنقدر نيست كه يك گاف يا اشتباه باعث دردسر شود. اما همين مجري‌ها وقتي قرار است مسابقات ريو را با حجم بالاي بيننده پوشش تصويري دهند، سوتي‌ها و اشتباه‌های خود را نمايان مي‌كنند. مجري شبكه ورزش يادش مي‌رود كه برنامه تلگرام دسكتاپ را ببندد و در ارتباط زنده با تهران، زماني كه از لپ‌تاپش تصوير پخش مي‌كند پيغامي خصوصي از تلگرام ظاهر مي‌شود و همه نام فرستنده و متن پيام را مي‌بينند. اين را مي‌شود، گاف دانست ولي گاف بزرگ‌تر را تا امروز بايد به نام مهدي توتونچي ناميد كه در اجراي زنده شايعه مرگ احسان عليخاني را بيان مي‌كند و جنجال به راه مي‌اندازد. حتي عليخاني كه مي‌خواهد از بار فشار‌ها روي توتونچي بكاهد، به غيرحرفه‌اي بودن عمل اين مجري ورزشي اذعان مي‌كند. شبكه ورزشي‌ها گاف‌هاي ديگري نيز داده‌اند كه دامنه اعتراض‌ها به آن بيشتر از پخش يك شايعه است. وقتي احسان مهاجرشجاعي كارشناس دووميداني شبكه ورزش كه گويا خودش نيز چندان در مسابقات خارجي موفق نبوده در تفسير نتايج ليلا رجبي، بانوي دووميداني كار كاروان ايران در المپيك، موفق شدن اين ورزشكار را به مسئله «غيرت» مرتبط مي‌كند و مجري برنامه با خنده آن را تأييد مي‌كند، علاوه بر رجبي و همسرش خيلي‌هاي ديگر از جمله هموطنان بوشهري كه رجبي را به خاطر اينكه همسر يك ورزشكار بوشهري است، دوست دارند شروع به اعتراض مي‌كنند. هم اكنون نيز كمپيني در حمايت از ليلا رجبي و تقبيح مهاجر شجاعي به راه افتاده و حتي عذرخواهي كارشناس شبكه ورزش هم راه به جايي نبرده است.
شبكه ورزش در محك جدي‌اش نشان داده تا چه حد مي‌تواند از ناحيه مجري‌ها و گويندگان ورزشي‌اش با مشكل روبه‌رو شود.
 
شبكه 3، دورهمي شبانه مجري‌هاي روي مخ بينندگان
چند سال قبل‌تر از اينكه شبكه‌هاي موبايلي مثل تلگرام كار و كاسبي فيسبوك را در ايران كساد كنند، در اين شبكه اجتماعي چند پيج (صفحه) با عنوان سوتي‌هاي جواد خياباني وجود داشت و هر بار جملات قصار يا سوتي‌هاي جواد خياباني مجري با سابقه ورزشي در اين صفحات بارگذاري مي‌شد. البته ديگر مجري‌هاي ورزشي هم در سطوح پايين‌تر داراي چنين صفحاتي بودند ولي ميزان و حجم مطالب مرتبط با خياباني در فاصله زيادي از سايرين قرار داشت. اكنون هم جواد خياباني در شب‌هاي المپيك سوژه‌هاي زيادي را براي اعضاي شبكه‌هاي موبايلي و به خصوص تلگرام فراهم ‌كرده است. جواد خياباني اين شب‌ها نيز در شبكه 3 سيما مسابقات المپيك را با حضور كارشناسان ورزشي دنبال مي‌كند. واكنش‌هاي خياباني به احساسي شدن كارشناس كشتي برنامه در مواجهه با ويدئوي گريه محمد بنا و اشك‌هاي كارشناس وزنه‌برداري در زمان خورده‌شدن حق بهداد سليمي جالب‌توجه بود. خياباني در اين روز‌ها علاوه بر اينكه روند گاف‌هاي قديمي‌اش را پيگيري مي‌كند، در اجرا هم حسابي روي مخ بينندگان است. اصرار بيهوده وي در نشان دادن چندين باره صحنه وزنه‌زدن بهداد سليمي و تلاش برای اينكه سليمي خطا داشته است، در شرايطي كه يك ملت از ناداوري در حق ورزشكار محبوبشان به خشم آمده بودند، بخش ديگري از اجراي ضعيف خياباني در شب‌هاي گذشته بوده است.
 
گزارش‌هاي متفاوت دو مجري جوان
برخلاف عملكرد ضعيف مجري‌هاي قديمي، شبكه 3 با اعزام دو مجري جوان به مسابقات المپيك باعث شد تا گزارش‌هاي متفاوتي توليد و براي تهران ارسال شود. محمد حسين ميثاقي كه با گزارش‌هاي برنامه 90 به چهره‌اي تلويزيوني تبديل شده است به همراه محمدرضا احمدي دو عضو تيم اعزامي مجري‌هاي شبكه 3 به المپيك هستند كه گزارش‌هاي متفاوت و خوبي را از المپيك ارسال كرده‌اند. گزارش از لباس‌هاي تيم ملي، گفت و گو با تاماش آيان بعد از رأي ناعادلانه هيئت ژوري مسابقات‌ وزنه‌برداري عليه بهداد سليمي، گفت و گو با ايوان زايتسف ستاره واليبال ايتاليا، گزارش از پارك جنگلي شهر ريو، گفت‌وگو با ورزشكاران برزيلي و گزارش از تيم ملي واليبال تنها بخشي از كار‌هاي متفاوتي بوده است كه اين مجري‌ها در ريو توليد و ارسال كرده‌اند. شايد كسي از هادي عامل انتظار نداشته باشد كه در زمان گزارش احساسي ورزش كشتي به جاي تكیه‌كلام‌هاي قديمي‌اش جملات تازه‌اي به كار ببرد ولي مي‌توان انتظار داشت كه مجري‌هاي جوان‌تر استعداد‌هاي جديدي از خود نشان دهند يا حداقل در زماني كه ميليون‌ها چشم نگران منتظر نتيجه رقابت ورزشكار هموطن‌شان هستند با الفاظ نامناسب يا گاف‌هاي غيرحرفه‌اي شرايط را به ضرر خودشان كنند! شرايط انحصاري كه تلويزيون در پخش مسابقات المپيك دارد شايد براي سال‌هاي آينده تكرار نشود و در آن زمان شبكه‌ها در رقابت تنگاتنگ‌تري مجبور باشند بينندگان‌شان را حفظ كنند و ديگر آن زمان سوتي دادن بهاي گران‌تري را در پي‌‌خواهد داشت. اين روزها مجري‌هاي ورزشي تلويزيون زير ذره بين هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار