کد خبر: 804524
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱
جامعه روحانیت مبارز برای افزایش فعالیتهای خود ۶ عضو جدید را وارد بدنه این تشکل روحانی ــ سیاسی کرد.
تسنیم : جامعهٔ روحانیت مبارز که نهادی دینی، روحانی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است با انگیزه‌ای دینی و با شعار حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در سال 1342 شکل گرفت.

 تشکیل نخستین هسته

نخستین هسته جامعه روحانیت مبارز در سال 1356 به‌تأکید امام خمینی(ره)  تشکیل شد. برنامه‌ریزی راه‌پیماییها، سخنرانی در مساجد، تهیهٔ شعارها، و هماهنگی و سازماندهی مبارزه ضد حکومت پهلوی عمدتاً به‌عهدهٔ این جامعه بود.

اساسنامهٔ اولیه جامعهٔ روحانیت مبارز در سال 1357 تدوین و در آذر 1358 به‌توصیهٔ امام(ره) اساسنامهٔ جدیدی تنظیم و بسیاری از بندهای اساسنامهٔ پیشین حذف و نام آن به «جامعهٔ روحانیت مبارز تهران» تغییر یافت. در 29 مرداد 1375 با تغییر در اساسنامه این تشکل نام آن به «جامعهٔ روحانیت مبارز استان تهران» تغییر کرد.

مؤسسین و اولین اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز

مؤسسین و اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در ابتدای انقلاب اسلامی  را شخصیتهایی همچون آیات و حجج الاسلام  شهیدان بهشتی، مطهری، باهنر، مفتح، شاه‌آبادی، محلاتی و آقایان ملکی، خسروشاهی، عمید زنجانی، عرفانی، مهدوی‌کنی و موحدی کرمانی تشکیل می‌دادند.

پس از ارتحال آیت الله مهدوی کنی در سال 1393، با رأی اعضا، آیت الله موحدی کرمانی که قائم‌مقام این تشکل بود به‌عنوان دبیرکل جدید انتخاب شد.

شیخوخیت جامعه روحانیت مبارز در انتخاباتها

جامعه روحانیت مبارز در تمامی انتخاباتها که پس از انقلاب اسلامی برگزار شده، نقش شیخوخیت جریان انقلابی را به‌عهده دارد، در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی آیت‌الله موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز به‌درخواست اصولگرایان، ریاست شورای ائتلاف اصولگرایان را به‌عهده گرفت.

بنا به گفته‌ برخی اعضای جامعه روحانیت، پس از سال 88 و اعلام مواضع صریح اعضای جامعه روحانیت مبارز در قبال فتنه، حجج الاسلام هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی  و ناطق نوری در جلسات این تشکل روحانی حضور پیدا نمی‌کنند.

در حال حاضر اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز را آیات عظام و حجج الاسلام محمد یزدی، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد امامی کاشانی، محمد علی موحدی کرمانی، محسن مجتهد شبستری، سید علی اکبر غیوری، نمازی، سید هاشم حمیدی همدانی، محمد علی تسخیری، علی اکبر ناطق نوری، حسن روحانی، سید رضا تقوی، سید محسن هزاوه‌ای، عبدالمقیم ناصحی، سید احمد علم‌الهدی، سید رضا اکرمی، غلامرضا مصباحی مقدم، حسین ابراهیمی، محمدتقی عبدوس، سید مهدی طباطبایی، احمد سالک، رضا مطلبی، سید ابراهیم رئیسی السادات، جعفر جوادی شجونی، محسن کازرونی، سید محمد ابوترابی فرد، عبدالحسین معزی، احمد مروی و مصطفی پورمحمدی تشکیل می‌دهند.

پیوستن 6 عضو جدید به بدنه جامعه روحانیت

بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی جامعه روحانیت مبارز با هدف افزایش گستره و فعالیتهای آن 6 عضو جدید را به بدنه مرکزی این تشکل روحانی ــ سیاسی اضافه کردند.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با تسنیم، ضمن تأیید این خبر اعلام کرد: حجج الاسلام سید جمال‌الدین دین‌پرور مدیر بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه، محمدتقی رهبر امام جمعه اصفهان، منتظری دادستان کل کشور، محمدی‌عراقی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری و آیات آل‌هاشم امام‌جمعه تبریز، محسن قمی نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری به‌عنوان اعضای جدید به این جامعه پیوستند.

بنابراین گزارش، زندگی‌نامه و مهم‌ترین فعالیتهای اعضای جدید جامعه روحانیت مبارز به‌شرح زیر است:

 
حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری

حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری در سال 1327 در قم متولد شد. پدرش اهل گلپایگان و مادرش اهل خمین است. پدرش در حوزه علمیه قم به تحصیل اشتغال داشته و وی تا 6سالگی به‌همراه خانواده در قم زندگی می‌کرد. بعد از آن آیت الله بروجردی پدر وی را به‌عنوان نماینده خود به آشتیان می‌فرستند و تا سال 1340 در آنجا سکونت داشته‌اند.

وی دوران تحصیلات ابتدایی را در آن شهر گذراند و پس از آن دوباره به قم بازگشت. پس از آن پدر وی مسئول دفتر آیت الله گلپایگانی شد. حجت الاسلام و المسلمین منتظری نیز به‌سمت تحصیل علوم دینی رفت. پدر وی از سوی آیت‌الله گلپایگانی مأمور ایجاد حوزه‌ علمیه در شهرستان سنقر کلیایی شد و حجت الاسلام منتظری در همان حوزه دوران طلبگی خود را آغاز کرد و تا سال 1346 در آنجا به تحصیل مشغول بود. سپس به مولد خود شهر قم برگشت و در حوزه علمیه قم اشتغال پیدا کرد و نزد استادانی چون آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله فاضل لنکرانی و آیت‌الله گلپایگانی تلمذ کرد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری توسط مرحوم آیت الله محمدی گیلانی در سال 1359 به همکاری در دادگاه انقلاب اسلامی در تهران دعوت شد و نخستین ابلاغ قضایی خود را در شهریورماه سال 1360 دریافت کرد.

وی شغل قضایی خود را از دادستانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال 60 شروع، سپس  از اعضای مؤسس سازمان قضایی نیروهای مسلح، معاون پارلمانی وزیر دادگستری در سال 1368، معاون اول دادستان کل کشور؛ در زمان آیت‌الله نمازی و آیت‌الله دری نجف‌آبادی و مشاور آیت الله شاهرودی زمان تصدی ریاست وی بر قوه قضائیه بوده است.

وی در سال  1367 در معیت رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح  به تشکیل و راه‌اندازی آن سازمان که ترکیبی از دادستانی‌های سپاه و ارتش بود اقدام کرد و در سال 1368 بنا به اقدام وزیر وقت دادگستری به‌عنوان معاون پارلمانی این وزارتخانه منصوب شد. حجت الاسلام و المسلمین منتظری به‌مدت 4 سال در سمت معاون اول دادستان کل کشور خدمت نمود. بعد از آن به‌عنوان مشاور آیت الله شاهرودی رئیس وقت قوه قضائیه به فعالیت خود ادامه داد. نامبرده یک بار در زمان ریاست آیت الله یزدی و یک بار در دوره ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی از سوی مقام معظم رهبری مسئولیت هیئت‌های بررسی راه‌های ارتقای قوه قضائیه و بازرسی ویژه از آن قوه را عهده‌دار شد. پس از انتصاب آیت الله آملی لاریجانی به‌عنوان رئیس قوه قضائیه از شهریور سال 88 بر مسند ریاست دیوان عدالت اداری تکیه زد و همزمان از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان رئیس کل دادگاه ویژه روحانیت منصوب گردید. پس از اینکه حجت الاسلام و المسلمین رئیسی دادستان سابق کل کشور با حکم مقام معظم رهبری به سمت تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد، آیت الله آملی لاریجانی در حکمی حجت الاسلام و المسلمین منتظری را به سمت دادستان کل کشور منصوب کرد.

 
 
حجت‌الاسلام محسن قمی

حجت الاسلام محسن قمی در سال  1339 در روستای مامازند ورامین به دنیا آمد. وی در حال حاضر نمایندۀ مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری است.

معاون ارتباطات بین الملل دفتر رهبر انقلاب (از سال 1384 تاکنون)، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها (1384ــ1378)، نماینده تهران در سومین دوره و چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری (1377 تاکنون)، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی (با حکم رهبری)، عضو مجمع جهانی اهل‌بیت (١٣٨٧ تاکنون)، عضو هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی (١٣٨٥ تاکنون)، نماینده شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در شورای‌عالی جوانان، عضو شورای نمایندگان رهبری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور (با حکم رهبری)، دانشیار دانشگاه تخصصی باقر العلوم(ع) قم در گروه فلسفه، عضو هیئت نظارت بر مطبوعات (١٣٩٢ تاکنون)، عضو هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (با حکم رهبری)، تدریس در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه تهران، دانشگاه باقرالعلوم قم، مؤسسه آموزش پژوهشی امام خمینی، واحد تحقیقات و...، عضو افتخاری هیئت علمی جهاد دانشگاهی، عضو قراردادی هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، راهنمایی چندین پایان‌نامه سطح سه و چهار حوزه علمیه قم و کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاهی، ناظر طرح پژوهشی ارزیابی وضعیت فرهنگی کشور (دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)، عضو هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی کشور (به‌انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی)، مدیر دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی (1377‌ ــ 1375)، تدریس در مراکز و مناطق مختلف حوزه علمیه قم، عضو هیئت امنای مراکز مؤسسات پژوهشی کشور (منطقه 2) از جمله سمتهای وی محسوب می‌شود.

 
 
حجت الاسلام سید جمال‌الدین دین‌پرور
 
آیت‌الله سید جمال‌الدین دین‌پرور هم‌اکنون رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه است.

 آیت الله سید حسین دین‌پرور مشهور به جمال‌الدین دین‌پرور در سال 1317 در خانواده‌ای مذهبی و متدین در تهران به دنیا آمد. عشق وافر به علوم دینی پس از مدتی وی را به‌سوی حوزه علمیه رهسپار کرد و پس از سالها تلاش و مجاهدت در راه علم و تحصیل به درجه اجتهاد نایل شد.

در دوران تحصیل خویش از محضر اساتید بزرگی چون مرحوم علامه طباطبائی، مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی، مرحوم آیت الله بروجردی، مرحوم آیت الله العظمی امام خمینی(ره) و ... بهره‌ها برد. وی در دوران حیات علمی خویش تألیفات فراوانی به رشته تحریر درآورده است.

وی هم‌اکنون در حوزه‌های علمیه تهران و دانشگاههای تهران به تدریس علوم ناب اسلامی مشغول است و در این راستا شاگردان فراوانی تربیت و تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

 
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر
 
حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی رهبر در تاریخ 17 آذر ماه 1314 شمسی در زرین‌شهر لنجان از شهرستانهای تابعه اصفهان در خانواده متدین و متوسط متولد شد.

پس از طی دوره‌های تحصیلی موجود در منطقه به حوزه علمیه محمودیه زرین‌شهر (حوزه امام خمینی کنونی) راه یافت و به فراگیری علوم حوزوی صرف و نحو، منطق و اصول فقه از محضر اساتید آن حوزه پرداخت و پس از اتمام این دوره و اخذ گواهی‌نامه  درسی دانشگاهی تهران وارد حوزه علمیه قم شد.

وی از محضر بزرگان علم، فقاهت، فلسفه، تفسیر، عقاید و مذاهب همچون آیات عظام بروجردی، گلپایگانی، امام خمینی(ره)، مشکینی، مکارم شیرازی و علامه طباطبایی استفاده علمی برد و به درس خارج فقه و اصول پرداخت و در این حوزه به اخذ مدرک سطح 3 با نمره عالی از مدیریت حوزه  علمیه قم نائل آمد.

با شروع نهضت اسلامی در ایران به‌رهبری امام خمینی(ره) در صف یاران نزدیک آن بزرگوار در آمد و در دوره اختناق ستمشاهی به نهضت اسلامی از طریق خطابه و منبر و نگارش در روند نهضت خدمتهای بسیاری کرد، بارها توسط ساواک و سازمانهای امنیتی رژیم پیشین تعقیب شد که پرونده قطور آن دوران، در مرکز اسناد انقلاب اسلامی موجود است. محرومیت از منبر، دستگیری و زندان بخشی از رفتار رژیم پیشین با وی بود.

با تبعید امام به ترکیه و سپس نجف اشرف به اصفهان آمد و در صف انقلابیون این استان به نهضت اسلامی یاری رساند. با انقلاب اسلامی و پیروزی در سال 1357 در کمیته و دادگاه‌های اولیه انقلاب خدمت کرد. در سال 61 به‌دعوت جامعة الصادق(ع) تهران راهی تهران شد و در طول سالهای اقامت در تهران در وزارت ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی و حج و زیارت و در دانشگاه امام صادق(ع) و سازمان سمت (تدوین کتب درسی) به تحقیق و تدریس و مطالعه پرداخت که محصول آن بیش از سی جلد کتاب چاپ‌شده می‌باشد که در دانشگاهها تدریس می‌شود.

در دوره هفتم و هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی به‌نمایندگی مردم اصفهان وظیفه خدمتگزاری را به‌عهده گرفت. حجت الاسلام محمد تقی رهبر هم‌اکنون امام جمعه موقت اصفهان و مشاور فرهنگی رئیس مجلس شورای اسلامی است.

 
 
آیت‌الله محمدی عراقی

آیت‌الله محمدی عراقی مهرماه سال 1331 هجری شمسی در شهرستان کنگاور در خانواده‌ای روحانی متولد شد. وی فرزند "شهید حاج آقا بهاء‌الدین عراقی" از شاگردان حضرات "آیت‌الله‌العظمی بروجردی" و "حضرت امام خمینی(ره)" است، پدری که سالیانی چند در شهر کرمانشاه کرسی تدریس او و اقامه جماعتش در "مسجد اعتمادی" را مردم متدین و فرهنگ‌دوست، خصوصاً اهل علم این دیار از خاطر نبرده‌اند؛ همان‌طور که سیره و منش رفتاری و اخلاقی پدربزرگ گرامی‌شان، "حاج آقا بزرگ محمدی عراقی" امام جمعه کنگاور، پس از چندین سال از رحلتش، هنوز زبانزد عام و خاص این منطقه است. مادر بزرگوار ایشان "حاجیه خانم هاجر ساری اصلانی" از خانواده‌های اصیل استان کرمانشاه، استاد تعلیم قرآن بود.

وی از شاگردان مدرسه علمیه آیات شهید "بهشتی" و "علی قدوسی" است که دوره عمومی دروس و رشته‌های تخصصی فلسفه و علوم قرآنی و همچنین دروس سطح حوزه را نزد آیات عظام و حجج اسلام آقایان: "مشکینی، خزعلی، احمدی میانجی، جنتی، حرم‌پناهی و آدینه‌وند" تلمذ و سپس برای گذراندن سطوح عالی حوزه و دروس خارج و علوم روز محضر حضرات آیات: "میلانی، علامه طباطبائی، جوادی آملی، میرزا علی آقا فلسفی، مصباح یزدی، حسن‌زاده آملی، حاج آقا مجتبی تهرانی، شهیدان بهشتی و قدوسی، امینی نجف‌آبادی و مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) شرفیاب و کسب فیض کرده است.

از سوی دیگر، چون مرحوم حاج آقا بزرگ، از یاران امام(ره) به شمار می‌رفت، شهید محمدی عراقی، نیز به‌موازات تحصیل علم و معرفت، به جرگه یاران نزدیک امام(ره) پیوست.

از خدمات شهید محمدی عراقی می‌توان به "تقریرات درس اصول فقه حضرت امام خمینی(ره)"، "تأسیس کتابخانه‌ای برای عموم مردم کرمانشاه"، "تدریس و تحقیق در حوزه‌های علمیه قم و کرمانشاه" و "تشکیل کلاسهای علمی و جلسات پرسش و پاسخ علوم دینی در بین جوانان و نوجوانان" اشاره کرد.

 
 
 
آیت‌الله سید محمدتقی آل‌هاشم

آیت‌الله سید محمدتقی آل‌هاشم در سال 1313 شمسی برابر با 1353 قمری در خانواده‌ای اهل علم و تقوا در تبریز دیده به جهان گشود.

سید محمدتقی از سنین کودکی، قرآن و علوم دینی را از محضر بزرگانی چون آخوند ملا رسول ایمانی، ملا ابراهیم شکری، آخوند ملا احمد جعفری و آخوند ملا ابراهیم صدری آموخت. سپس به‌طور رسمی وارد حوزه علمیه تبریز شد و مشغول تحصیل علوم دینی شد. وی پس از ده سال تحصیل در تبریز برای تکمیل دروس در سال 1375 هـجری قمری راهی حوزه علمیه نجف شد.

آیت‌الله آل‌هاشم پس از یک سال اقامت در نجف و بهره‌مندی از علمای آن سامان به ایران بازگشت و در قم رحل اقامت افکند. وی در قم از محضر آیات عظام سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، امام خمینی و سید حسین بروجردی استفاده کرد. آن‌گاه در مشهد اقامت گزید و نزد بزرگانی چون حضرات آیات: سید حسین فقیه سبزواری، سید محمدهادی میلانی و سید موسی اردبیلی به تکمیل دروس حوزوی پرداخت.

آیت‌‌الله سید محمد تقی آل‌هاشم هم‌اکنون امام جمعه موقت تبریز است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار