کد خبر: 804272
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۲
كارگردان يك فيلم با موضوع قاري قرآن شهيد در فاجعه منا:
مريم ابراهيم وند كه در مراحل پاياني ساخت فيلمي درباره فاجعه منا است، در گفت‌وگو با «‌المانيتور»‌ درباره ابعاد گوناگون اين پروژه سينمايي و ديدگاه غيرسياسي آن گفت.
وي كه تهيه‌كنندگي و كارگرداني فيلم «24 سپتامبر» درباره فاجعه منا و با تمركز بر زندگي محسن حاجي‌حسني كارگر، قاري قرآن به شهادت رسيده در اين حادثه را بر عهده دارد، در اين‌باره به «المانيتور» گفت: زماني كه مقام معظم رهبري گفت كه فاجعه منا نبايد فراموش شود، فكر كردم زبان هنر مي‌تواند به اين امر كمك كند ياد شهداي منا را زنده نگه دارد. او يادآور شد: در آن زمان مشغول ساخت يك فيلم درباره يك شهيد بودم كه البته هيچ ربطي به شهداي منا نداشت، بنابراين آن پروژه را كنار گذاشتم و به جاي آن اين فيلم را با هزينه شخصي ساختم. سازمان حج‌ و زيارت ايران و ديگر سازمان‌هاي مرتبط تنها حمايت معنوي خود را از اين پروژه اعلام كردند و هيچ كمك مالي انجام ندادند. ابراهيم‌وند كه اولين تجربه كارگرداني خود را با فيلم «24 سپتامبر» تجربه كرده است، خود شيفته تلاوت قرآن است و در دو سال گذشته اقدام به حفظ آيات قرآن كرده است، وي در اين‌باره گفت: ‌به همين دليل شخصيت محسن حاجي‌حسني برايم جالب بود، چرا كه او نيز يك قاري قرآن بود. البته حساسيت‌هاي فراواني درباره اين فيلم وجود داشته، دارد و همين امر موجب شد فيلمنامه هشت بار بازنويسي شود.

وي ادامه داد: اين فيلم بر اساس حوادث واقعي است و اگر قصد داشتيم مستند بسازيم كار ساده‌تري داشتيم. با وجود اين، روايت مجدد يك تراژدي زماني كه شخصيت اصلي يك قاري قرآن است، كار را حساس‌تر مي‌كند، درباره چگونگي تعريف فاجعه منا در فيلم نيز حساسيت‌هاي فراواني وجود داشت، در واقع نگراني اصلي، چگونگي به تصويركشيدن اين تراژدي بود. فيلم «24 سپتامبر» با صحنه‌اي از كودكي محسن حاج‌حسني آغاز مي‌شود و با تصويري از منا پايان مي‌يابد. لوكيشن اصلي براي ساخت فيلم تهران و شهر مشهد در شمال شرقي ايران است و به سبب روابط پرتنش ميان دو كشور فيلمبرداري قسمت‌هاي مرتبط در خاك عربستان غيرممكن بوده است. كارگردان اين فيلم در گفت‌وگو با «المانيتور» توضيح داد: «اين فاجعه در عربستان رخ داده است و فكر مي‌كنم اين كشور قطعاً مسئول آن است و بايد محكوم شود، با وجود اين تمام تلاشمان را انجام داديم تا وارد مباحث سياسي نشويم. ما دنبال مقصر نمي‌گرديم و سعي كرديم اين تراژدي را از ديدگاه خانواده‌هايي كه در اين حادثه عزيزانشان را از دست داده‌اند، روايت كنيم.

سايت عرب زبان «EremNews» فيلم «24 سپتامبر»‌ را نوعي انتقاد ايران از سوء مديريت سعودي‌ها در حج معرفي كرد و نوشت: اين فيلم مي‌تواند منبع جدي اصطكاك بين دو كشور باشد، اما امين زندگاني كه در اين فيلم نقش شخصيت اصلي شهيد محسن حاجي‌حسني را ايفا كرده نيز در گفت‌وگو با «المانيتور»‌ ضمن رد كردن اين موضوع كه اين فيلم مي‌تواند روابط ايران و عربستان را تيره‌تر كند، گفت: من به اين پيش‌بيني معتقد نيستم، اين فيلم تنها آنچه را بر خانواده قرباني پس از اين حادثه مي‌گذرد، به تصوير مي‌كشد و هيچ زاويه سياسي ندارد، بنابراين اين فيلم شرحي به اين فاجعه و يادآور اين است كه هيچ عذرخواهي و اقدام رسمي از سوي دولت عربستان براي كمك به خانواده قربانيان در تحمل اين مصيبت انجام نشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار