کد خبر: 803432
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
اوايل دهه 90 اجرای شبکه ریلی اراک – خمين- اصفهان به طول 175کيلومتر در راستای توسعه و تامین زیرساخت های حمل و نقل و اتصال استان هاي شمالي، مرکزي و جنوبي کليد خورد. پروژه اي که طبق چشم اندازها قرار بود رونق اقتصادي شهرهاي چند استان را به همراه داشته باشد،از همان ابتدا حمايت هاي دولتي را با خود همراه کرد و قرار بود به عنوان يکي از سريع ترين پروژه هاي ريلي کشور در کمترين زمان ممکن به بهره برداري برسد.
مريم احمدي
خط آهني که با شتاب شروع شد اما 6 سال مسکوت ماند

اقدامات مقدماتي اين خط آهن با شتاب چشمگيري انجام و پروژه به عنوان يکي از مهمترين مطالبات ساکنان استان مرکزي به تصويب کميسيون ماده 215 قانون برنامه پنجم توسعه رسيد و در قانون بودجه کشور نيز رديف اعتباري خاصي براي آن منظور شد.

حالا بيش ازشش سال از مصوبه دار شدن خط راه آهن اراک-خمین-اصفهان مي گذرد و با وجود تکميل شدن طرح مطالعاتي، خبري از اجراي اين پروژه و به ثمر رسيدنش نيست که نيست! با وجود اينکه اين پروژه به عنوان پاي ثابت مطالبات مردمي در سفرهاي هئيت دولت و ديگر مسئولان کشوري به استان مرکزي، هر سال مطرح مي شود اما تاکنون عملا خبر موثقي از تعيين تکليف اين پروژه از هيچ منبع ، وزارت و سازماني منتشر نشده است. حتي تذکرات واعتراضات برخي نمايندگان مردم استان مرکزي در خصوص مسکوت بودن اين طرح مهم اقتصادي هم راه به جايي نبرده است.

سال آينده اي که هنوز نرسيده

از سال 91 بارها در خصوص زمان آغاز عمليات ساخت راه اهن اراک- اصفهان اخبار متعددي منتشر و تاريخي براي اتمام عمليات اعلام مي شد. اما چندي بعد همه چيز به فراموشي سپرده مي شد و سال بعد به عنوان زمان بعدي جايگزين مي شد. تا اينکه سال 93،بيست نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در تذکري به وزير راه وشهرسازي خواستار اجراي پروژه خط اهن مذکور شدند. همان زمان ،سال 94 به عنوان زمان اغاز عمليات ساخت خط راه اهن اراک- اصفهان اعلام شد.

در نهايت معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با اشاره به بازديد علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، از مسیر اراک، خمین و گلپایگان و بررسي نحوه امکان‌سنجی خط راه آهن اراک- خمین – اصفهان اعلام کرد عملیات اجرایی 20 کیلومتر از پروژه 175 کیلومتری خط راه آهن اراک – خمین – اصفهان در سال آینده (94) آغاز مي شود.

مهدی زندیه‌وکیلی اعلام کرد: مطالعات خط راه اهن مذکور به پایان رسیده است و قطعه اول آن در سال آینده کلنگ‌زنی می‌شود. وي حتي مبلغ پيش بيني شده براي اين پروژه را بالغ بر 800 تا هزار میلیارد تومان عنوان کرده و در خصوص عدم وجود مشکل مالي بر سر راه پروژه اظهار اميدواري کرده بود!

حالا دو سال ديگر هم از اخرين وعده ها گذشته و به رغم اينکه احداث اين خط راه اهن همچنان يکي از مطالبات اصلي مردم و مسئولان استان مرکزي است اما در طي اين دو سال هيچ خبري از زمان اغاز عمليات اجرايي، تخصيص يا تامين اعتبار و روند پيشرفت پروژه منتشر نشده است.

بالاخره چند روزپيش حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس دهم با اشاره به مسکوت ماندن اين مطالبه و سفر قريب الوقوع هيئت دولت به اين استان، پرونده خط اهن را بازگشايي کرد و گفت: از انجا که ارتقای زیرساخت‌های توسعه‌ای استان مرکزی يکي از مهمترين مطالبات مردم و مسئولان استان از دولت است انتظار مي رود طي روزهاي اتي مسئولان استان تعيين تکليف پروژه خط آهن اراک- خمين –اصفهان به طور جدي پيگيري کنند.

با اين تفاسير شايد بتوان اميدوار بود که در سفر آتي رييس جمهور به اين استان، مطالبه اي که قرار است رونق اقتصادي به همراه داشته باشد، پس از چند سال سکوت دوباره به جريان بيفتد و تعيين تکليف شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار