کد خبر: 800771
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷
بانك مركزي در حالي قصد دارد تا پايان امسال برنامه ارز تك‌نرخي را در بازار اجرا كند كه اين بار سيف از ابلاغ بخشنامه‌اي در روزهاي آينده براي ورود بانك‌ها به عرصه خريد و فروش ارز خبر مي‌دهد.
به گزارش مهر، در حال حاضر، بانك مركزي خود را براي يكسان‌سازي نرخ ارز و به عقيده برخي‌ها آزادسازي نرخ ارز آماده مي‌كند. «نرخ ارز تا پايان سال يكسان‌سازي خواهد شد»، اين وعده‌اي است كه رئيس كل بانك مركزي طي سال جاري چندين بار آن را اعلام كرده و براي اجراي آن وعده داده است. حال وي از ابلاغ دستورالعمل و ضوابط اجرايي خريد و فروش ارز توسط بانك‌ها بر اساس ارز آزاد در هفته آينده خبر داده و مي‌گويد كه اين اقدام مهم، گامي در جهت تحقق پيش‌نيازهاي يكسان‌سازي نرخ ارز محسوب مي‌شود. رئيس كل بانك مركزي افزود: بر اساس اين دستورالعمل، بانك‌ها مجاز مي‌شوند ارز آزاد مشتري را تحويل گرفته و نسبت به خريد و فروش آن اقدام كنند.

همچنين صادركنندگان مي‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به بانك بفروشند يا سپرده گذاري كنند. اين برنامه بانك مركزي در شرايطي اجرا مي‌شود كه نگراني‌ها از افزايش نرخ ارز در بازار دوباره اوج گرفته و خبر آغاز ورود دوباره بانك‌ها در بازار ارز، نگراني‌هايي را نسبت به افزايش نرخ آن در بازار ايجاد كرده است. در حال حاضر تمامي بانك‌هاي كشور در برخي از بخش‌هاي ارزي نظير خريد و فروش و تبديل ارزهاي معتبر دنيا و ارزهاي عرضه شده در بازار بين بانكي توسط بانك مركزي با نرخ‌هاي تعيين شده طبق بخشنامه‌هاي بانك مركزي فعال هستند، اما مجاز به خريد و فروش ارز در بازار آزاد نيستند، البته هم اكنون دست بانك‌ها براي بسياري از فعاليت‌هاي ارزي باز است و آنها از فروش ارز مسافرتي تا سپرده‌گيري سرمايه‌گذاري ارزي، انتقال موجودي ارزي، سوئيفت، حواله ارزي، ضمانتنامه، اعتبارات اسنادي، فاينانس و ريفاينانس و تسهيلات‌دهي ارزي را انجام مي‌دهند.

چند سال پيش بانك‌ها فعاليت‌هاي گسترده‌تري در بخش ارزي كشور داشتند، اما پس از اينكه قيمت ارز دچار تلاطم‌ها و نوسانات بزرگي در بازار شد، بانك مركزي وقت محدوديت‌هايي را براي بانك‌ها، صرافي‌ها و كلاً نحوه فعاليت‌هاي ارزي در بازار بانكي و آزاد ايجاد كرد و بدين ترتيب دست بانك‌ها براي فعاليت‌هاي ارزي بسته شد اما حال بانك مركزي براي اجراي برنامه ارز تك نرخي قصد دارد كه دوباره ميدان عمل و جولان به بانك‌ها بدهد و آنها را در بازار خريد و فروش ارز وارد كند. اما برخي از كارشناسان اقتصادي مي‌گويند كه هر اقدامي در بازار آزاد بايد حساب شده و دقيق باشد، زيرا در شرايط فعلي كه بازار خود را براي اجراي برنامه ارز تك‌نرخي آماده مي‌كند، هر اقدام نسنجيده و بدون برنامه يا شتاب زده مي‌تواند قيمت‌ها را به شدت تحت تأثير قرار دهد و باعث شود كه دوباره سرمايه‌هاي سرگردان و پول‌ها وارد بازار ارز شوند و برنامه بانك مركزي را با تأخير مواجه كنند يا خدشه‌اي به آن وارد و باعث چند نرخي شدن دوباره قيمت‌ها در بازار ارز شده يا اينكه طرح مذكور را با شكست مواجه كنند.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار