کد خبر: 800761
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۹
دكتر حسن سبحاني در پاسخ به «جوان» مطرح كرد
اقتصاد ايران داراي يك نظام سرمايه‌گذاري بي‌نظم است كه حل مشكلات آن نياز به برنامه‌ريزي و زمان دارد،‌ بنابراين برخي مدعي حل تمام مشكلات اقتصادي هستند كه شايد اين حرف خوبي باشد اما محقق نمي‌شود!
مهران ابراهیمیان
به گزارش «جوان» دكتر حسن سبحاني اقتصاددان بابيان اين مطلب و در پاسخ به سؤال «جوان» مبني بر اينكه نسخه حل مشكلات اقتصادي از توجه به نسخه‌هاي ليبرالي مورد تأكيد اقتصاددانان نزديك دولت حل مي‌شود يا اصلاح نهادها و تأكيد بر نسخه نهادگراها، گفت: اينكه ما چه نظام اقتصادي داريم، ‌بايد بگوييم كه اقتصاد ما نه اقتصاد ليبرالي است و نه نهادگرايي بلكه اقتصاد ما دچار يك سرمايه‌گذاري بي‌نظم است.

وي با انتقاد از برخي اقتصاددانان افزود: متأسفانه برخي اقتصاددانان بر اين باورند هر نسخه‌اي كه براي ديگران خوب است براي ما هم خوب است در حالي كه نمي‌توان با نسخه‌هاي غربي اقتصاد ايران را اصلاح كرد. وي ادامه داد: به عنوان مثال برخي مدعي رابطه تورم با نرخ بهره بانكي هستند، اين دوستان نظر فكري كشورهايي را اقتباس مي‌كنند كه با نظام بهره كار مي‌كنند اما ما مدعي هستيم كه نرخ سود با نرخ بهره متفاوت است، بنابراين تورم در دل سود جاي مي‌گيرد، بنابراين گفته مسئولاني كه مي‌گويند چون تورم بالاست سود بانكي پايين نمي‌آيد، درست نيست. سبحاني با اشاره به آخرين نماگرهاي اعلامي از سوي بانك مركزي خاطر نشان كرد: براساس نماگرها 40درصد نقدينگي سپرده‌هاي بلندمدت است كه سودهاي بالا آنها را در بانك‌ها حبس كرده است، بنابراين كل 40‌درصد نقدينگي اصلاً به سوي توليد نمي‌رود و اصلاً نمي‌توانيم انتظار رونق توليد داشته باشيم.
اين كارشناس اقتصادي كه در ميزگرد «چرا مسائل اقتصادی ايران حل نمي‌شود؟» حضور يافته بود، ادامه داد: عناصر غيرمرتبط با اقتصاد از جمله مسائل سياسي، بدنه سنگين دولت، توسعه كارهاي غيرمولد، رشد بي‌رويه بانكداري و عدم‌تطابق دانش‌آموختگان با نيازهاي اقتصادي كشور از جمله موانع و مشكلات پيش‌روي اقتصادي است.
 
سازمان اداري فشل دولتي
وي تصريح كرد: به نظر مي‌‌رسد از موانع اصلي دولت سازمان اداري فشل دولت است و اين همه زحمتي كه در دولت و مجلس براي تأمين اعتبار و هزينه كرد آن در بودجه عمومي كشور صورت مي‌گيرد، از همين موضوع نشئت گرفته و بايد پرسيد 900 هزار ميليارد تومان بودجه كل كشور را چه سازمان اداري مي‌خواهد هزينه كند.
اين استاد اقتصاد در بخش ديگري از سخنان خود به اين نكته اشاره كرد كه حتي بخش خصوصي كشور نيز روحيه مولد بودنش كمتر از روحيه بازرگان بودنش است. وي افزود: در جامعه غيرمنضبط نيز حتي بانك و بيمه هم مي‌تواند از مصاديق تجارت پول باشد، چراكه تجارت پول سود به مراتب بالاتري از كار سنگين مولد در اين سيستم دارد.
 
تغييرات تا سطح كارشناسي
نايب رئيس اتاق ايران نيز در اين ميزگرد گفت: بايد ديد اقتصاد ايران تابع چه الگو و چه مكتبي است، آيا اقتصاد ايران از رويكرد سوسياليستي يا به تعبير اقتصاددانان از مكتب اقتصاد اسلامي تبعيت مي‌كند. وي با بيان اينكه اقتصاد ايران و روش بحث در حوزه اقتصاد را تبيين نكرده‌ايم، تصريح كرد: ما شنيده‌ايم اقتصاد ما، اقتصاد اسلامي است اما روش‌ها و الگوهاي حل مسئله در اقتصاد اسلامي را هنوز از اقتصاددانان نديده و نگرفته‌ايم. نايب رئيس اتاق ايران گفت: نظام مديريت در كشور ما منقطع است و با تغيير دولت تغييرات حتي در سطح كارشناسي نيز اعمال مي‌شود، در حالي كه در كشورهاي پيشرفته با تغيير رئيس‌جمهور در نهايت وزرا و معاون وزير تغيير مي‌كنند. سلطاني بيان داشت: تناسبي بين مسئوليت سازمان و اختيار وجود ندارد و به كرات شنيده‌‌ايم كه مسئولان مي‌گويند در حيطه فعاليت ما نيست.
  
«انا شريك»
وي تصريح كرد: همچنين حدود وظايف سازمان تنقيح نشده است و حد و مرز مشخصي ندارد، به طوري كه در يك موضوع چند سازمان تصميم‌گيري مي‌كنند و مي‌گويند «انا شريك» و همين تكثر تصميم‌گيري موجب مي‌شود كه هر تصميم‌گيري به شوراهاي مختلف تفويض مي‌شود و توپ را به ميدان ديگري مي‌اندازند.
 وي با بيان اينكه تصميم نگرفتن هيچ‌گاه موجب بازخواست نمي‌شود، گفت: در حوزه ترانزيت بيش از 15 دستگاه، در حوزه معدن هفت دستگاه و در حوزه صنايع غذايي پنج دستگاه دخيل هستند و هركدام هم‌ ساز خود را مي‌زنند. سلطاني گفت: در هفته دولت عموماً از كساني تقدير به عمل مي‌آيد كه براي بخش خصوصي سؤال‌برانگيز است. مدير انتخاب شده چه مشكلاتي را حل كرده؟
نايب رئيس اتاق ايران با بيان اينكه در كشور يك دولت هم نداريم، گفت: يعني اگر تمام آن مشكلاتي كه بيان شد، حل شود و تمام هماهنگي‌‌ها انجام شود و شايسته‌سالاري به وجود بيايد، وقتي يك دولت نداشته باشيم، طبيعتاً باز هم مشكل حل نمي‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ثمین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
0
0
سرمایه داری افسار گسیخته..!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
0
0
دکتر سبحانی بنده می خواهم بگویم کجای کار این مملکت نظم دارد که نظام اقتصادی آن نظم داشته باشد شما هرموضوعی را که در این....مد نظر بگیرید ویک بررسی اجمالی بکنید به این نتیجه می رسید چرا بعد از نزدیک به 40سال از انقلاب ما این وضع را داریم ؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار