کد خبر: 799524
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰

آیا تا به حال فکر کرده اید تلفن های همراهی که دور می اندازید ، رایانه ها وتبلت ها یی که دیگر استفاده نمی کنید یا آن قطعات الکترونیکی که عمرشان به پایان رسیده ، چه می شوند ؟
گفته می شود سالانه 500 هزارتن پسامند الکترونیکی در کشور تولید می شود که اقداماتی برای باز یافت آنها انجام شده اما به نظرکافی نمی رسد .
ماجرا از فروردین 1388 با هشدار دادستان کل کشوربه رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای امحای غیر اصولی 4 میلیون قطعه زباله الکترونیکی
آغاز شد . پس از آن شورای عالی حفاظت محیط زیست در شهریور 1389 در کمیسیون امور زیر بنایی صنعت ومحیط زیست به استناد ماده 11 قانون مدیریت پسامندوروش های مدیریت اجرایی پسامندهاضوابط وروش های مدیریت اجرایی پسامندهای برقی والکترونیکی را تصویب کرد .
اما زباله الکترونیکی چیست ؟
زباله الکترونیکی (
E-waste) به پسامندهای دستگاه هایی گفته می شود که عمر مفیدشان تمام شده یا همچنان قابل استفاده هستند اما توسط مالک دور ریخته می شوند . رایج ترین این دستگاه ها قطعات تلفن ها و رایانه هاست که غالب قطعات اصلی آنها شامل خازن ، ترانزیستور، آی سی ، مدارات الکترونیکی ، قطعات کاتدی وآندی و ازاین قبیل می شود .
با این حال حتی قطعات ساده ای مانند لوح های فشرده وباتری ها هم جزو پسامند الکترونیکی به حساب می آیند وباید با آنها طبق استانداردهای موجود برخورد شوند.
علاوه بر این ها دستگاه هایی که با نیروی الکتریسته کار می کنند وفاقد قطعات زیاد الکترونیکی هستند نیز باید از زباله های عادی
جدا شوندوپتانسیل خوبی برای بازیافت دارند . در کنار این موارد لامپ های فلورسنت و نئون و LED و تجهیزات الکتریکی انواع وسایل نقلیه حتی موتورسیکلت ودوچرخه هم جزو زباله های الکترونیکی محسوب می شوند که این امر وسعت این پسامندها را یادآوری می کنند .
طبق اطلاعات سایت سازمان مدیریت پسامند شهرداری مشهد
" از هر تن زباله الکترونیکی 150 تا 300 گرم طلا استخراج می شود ، این در حالی است که از هرتن سنگ معدن طلا تنها 20 تا30 گرم طلا خارج می شود " شنیدن همین یک جمله کافی است تا حتی اگر به محیط زیست هم اهمیت نمی دهید ونگران موادسمی ای که با سوزاندن آن 80 تا 85 درصد زباله های الکترونیکی وارد هوا می شود ، نیستید ؛ تنها به خاطر همین اتلاف سرمایه عظیم دلواپس شوید .
حالا چه کسی مسئول است دراین مقال نمی گنجد ولی امیدواریم مسئولین مربوطه استان این تهدید جدی
در کانون توجه اشان قرارگیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر