کد خبر: 791401
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
جوان گزارش می‌دهد:
با گذر زمان و توسعه بازارهای فرش دستباف، فعالان این عرصه مهم و تاثیرگذار کردستان نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های استانی آن در داخل و خارج از کشور نهایت استفاده را ببرند و به جایگاه واقعی فرش دستباف کردستان که حق زحمت کشان این صنعت در استان است دست پیدا کند.

به گزارش جوان از کردستان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در اولین جلسه میز فرش استان در سال جاری گفت: با توجه به سابقه درخشان، کیفیت و تنوع جنس و رنگ فرش دستباف ایرانی در عرصه بین الملل، کشور ما به عنوان یکی از مطرح‌ترین تولیدگنندکان این صنعت در جهان حرفی برای گفتن دارد.

محمد دره‌وزمی افزود: با عنایت به وجود طرح و نقش‌های مختلف در سطح کشور، خوشبختانه استان کردستان هم توانسته از قدمت و سابقه درخشان خود در گذشته به نحو احسن بهره برده و با استفاده از استادکاران ماهر، طراحان و فرش بافان خبره، در سطح بازارهای داخلی و خارجی بعنوان یک برند معتبر، خود را به دوستداران این صنعت بشناساند.

وی خاطرنشان کرد: اما با گذر زمان و توسعه بازارهای این صنعت مهم، فعالان این عرصه مهم و تاثیرگذار بر اقتصاد و فرهنگ استان نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های استانی آن در داخل و خارج از کشور نهایت استفاده را ببرند و به جایگاه واقعی فرش دستباف کردستان که حق زحمت کشان این صنعت در استان است دست پیدا کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به مولفه‌های مختلف از پشم تا فرش اشاره کرد و گفت: نبود برنامه منسجم و از همه مهمتر نبود شناخت کافی از سهم بازار صدمات زیادی را به صنعت فرش دستباف استان وارد کرده که برای عبور از این وضعیت و رسیدن به جایگاه واقعی آن در عرصه داخل و خارج از کشور به یک عزم و اراده کلی از تمامی بخش‌های دولتی و خصوصی نیاز است.

وی بیان کرد: اگر تولیدکنندگان ما می‌خواهند در زمینه فعالیت خود موفق باشند، نباید بیش از حد مطلوب بر دولت و حمایت‌های دولتی تکیه کنند و تا وقتی تولیدکننده بر ریل واقعی قرار نگیرد و حرکت نکند، قطعا نمی‌توان تا بی‌نهایت از این تولیدکننده حمایت کرد.

دره وزمی به اهمیت فرش دستباف بر اشتغال و اقتصاد تاکید کرد و تاثیر ارتباط با خارج از مرزهای کشور را بسیار مهم برشمرد که خوشبختانه دولت تدبیر و امید با به فرجام رساندن برجام این اقدام بسیار مهم و لازم را به انجام رسانیده است.

وی با توجه به شعار سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» که بیشترین تکیه آن بر درونزا بودن اقتصاد است، خاطرنشان کرد: باید به قضیه فرش به عنوان یک مزیت بسیار تاثیرگذار توجه ویژه‌ای داشت در غیر اینصورت و عدم توجه جدی‌تر به بازارهای خارجی، خود را عامدانه از بازارهای گسترده، بیرون رانده و سهم بازار خود را به رقبایمان تقدیم کرده‌ایم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان از هدف گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص 68 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در سال جاری خبر داد و افزود: از این میزان صادرات 400 میلیون دلار آن برعهده فرش دستباف است که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود و با برنامه‌ریزی‌های صحیح در کردستان، می‌توان سهم زیادی از این صادرات را به کردستان اختصاص داد و استان را به جایگاه واقعی خود رساند.

وی در پایان عنوان کرد: این اقدام مهم عملی جز با همدلی و عزم بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی و بهره گیری از علم روز در جهت آموزش بهتر و حرفه‌ای‌تر زنجیره‌های مختلف از پشم تا فرش اجرایی می‌شود.

در ادامه این جلسه، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان با تاکید بر نقش مهم و تاثیرگذار فرش دستباف در عرصه‌های مختلف اجتماع، گفت: با توجه به دامنه و گستره افراد فعال در عرصه فرش دستباف و بخاطر پراکندگی فعالان این عرصه، این مسئله جای کار بسیار دارد و باید در این زمینه و باتوجه به شعار سال، اقدامات و طرح‌های اساسی را در جهت استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود به انجام رساند.

بهرام نصرالهی زاده خاطرنشان کرد: روش‌های سنتی تولید و طراحی فرش دستباف در دنیای رقابتی امروزی نمی‌تواند راه بجای ببرد، پس باید با آموزش‌های هدفمند و آشنای با سلایق مختلف و نیازهای بازار، فرش‌ تولید شود که جوابگوی سلایق امروزی باشند و با این دیدگاه که فرش یکی از بخش‌های ارزشمند و اشتغال زا در استان است آن را در قالب ستاد اقتصاد مقاومتی به جایگاه واقعی خود رساند.

سپس فرماندار شهرستان سنندج نیز با اشاره به طرح‌ها و نقش های بسیار زیبای فرش دستباف در استان کردستان، بر نقش این صنعت مهم و بی دلیل در عرصه اقتصاد و فرهنگ تاکید کرد و افزود: توجه بیشتر در زمینه فرش دستباف با توجه به نیرو‌بر بودن آن، می‌تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی را مرتفع کند.

در پایان تشکل‌های عضو میز فرش استان در جهت رونق و توسعه فرش دستباف استان به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند و از «اشرف رستم‌پور» مدیر شرکت تولیدی فرش دستباف رستم‌پور به پاس خدمات زیاد در این زمینه و دریافت جایزه جهانی «شهرت برند» از کلینیک برند سویس، تقدیر به عمل آمد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر