کد خبر: 789810
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
احسان علیخانی در افتتاحیه "ماه عسل" میزبان ستارگانی بودند که در طرح محسنین درخشیدند
مهر: در اولین قسمت "ماه عسل” سال ۹۵ که صرفا برنامهای بود برای استقبال از ماه مبارک رمضان و یادآوری و مرور اتفاقات خوشایند "ماه عسل” سال قبل مهمانان ویژهای حضور داشتند. تیتراژ افتتاحیه "ماه عسل” ۹۵ ترکیبی از ترانههای خاطرهانگیز "ماه عسل” در ده سال اخیر بود و در شبی که گذشت تنها از بخشی از دکور جدید "ماه عسل” رونمایی شد.

عقیل دیگر کار نمیکند

احسان علیخانی ضمن توضیحاتی کوتاه درباره اتفاقات پیش رو در "ماه عسل” با مرور ماجرای محسنین و حمایت جمع کثیری از مردم خیر و نوع دوست کشور و هنرمندانی که در این طرح شرکت کردند مخاطبینش را به تماشای آیتمی از زندگی و حال و هوای امروز عقیل دعوت کرد. کودک هشت سالهای که باعث و بانی رقم خوردن این طرح بزرگ در کشور شد. به فاصله ۵ ماه بعد از حضور عقیل در "ماه عسل” به کمک خیرین نیکوکار و تحت حمایت کمیته امداد داراب در استان فارس عقیل صاحب خانه شد و زیر سایه پر مهر مادرش زندگی میکند. عقیل دیگر کار نمیکند و مشغول تحصیل است.

درخشش ستارههای محسنین در "ماه عسل”

در ادامه و در بخش اول گفتگو بهنوش بختیاری، فریبا کوثری و ماهچهره خلیلی به نمایندگی از میان هنرمندانی که در طرح محسنین حامی کودکان نیازمند شدند در "ماه عسل” حضور پیدا کردند. احسان علیخانی ضمن توضیح این نکته که دلیل دعوت از این هنرمندان همت، دغدغه و احساس مسئولیت اجتماعی و سرانجام حضور مؤثر در طرح محسنین است از فریبا کوثری خواست تا نظر خود را درباره تبدیل شدن طرح محسنین به یک جریان گسترده اجتماعی بیان کند.

فریبا کوثری: تنها شاد کودکان کار نباشیم

کوثری ضمن تشکر از علیخانی به خاطر دعوتش به "ماه عسل” گفت: نه به عنوان یک هنرمند بلکه به عنوان یک انسان احساس کردم نسبت به جامعهام، مردم کشورم مسئول هستم و این بار سنگینی است. امیدوارم این قدمهای کوچکی که برداشتیم و تبدیل به دریایی شد و نزدیک به ۲۷۰ هزار نفر تحت پوشش محسنین قرار گرفتند، بار کوچکی را از دوش این کودکان کار برداشته باشد و امیدوارم محدود به ماه رمضان نباشد و ادامه داشته باشد. وی افزود: آرزو میکنم که تنها شاهد کودکان کار نباشیم و برای آنها قدمی برداریم.

خاصیت تلنگر را از "ماه عسل” نگیرید

 احسان عليخانی از مهمانانش خواست تا موضوعاتي كه دوست دارند در طول اين سي روز مطرح شود را بيان كنند. فریبا کوثری ضمن اشاره به موضوع اعتیاد و زندانیان زن، و نیاز به پرداخت بیشتر به این مقوله یادآور شد: اکثر موضوعات را در طول این ده سال بیان کردهاید، ولی شاید خیلی از موضوعات به فراموشی سپرده شده و هر سال با بیان موضوعات جدید لایههای پنهان زیر پوست شهر دیده میشود. وی افزود: فکرمیکنم مردم طرح موضوعاتی که مواجه شدن با آنها منجر به تلنگری به خودمان میشود و باعث میشود به داشتههایمان کمی بیشتر فکر کنیم را دوست داشته باشند.

بختیاری: از دردهای جامعه بگویید

بهنوش بختياري در حالي كه براي مطرح كردن موضوع دلخواهش دودل بود با تأملي گفت: من خيلي دوست دارم شما درباره "ترنس"ها صحبت كنيد. خانمهايي كه علیرغم ظاهر زنانه روحيه مردانه دارند و بالعكس. اين يك آسيب اجتماعي است كه وجود دارد و تعداد اين افراد هم كم نيست.  شماری از این افراد از خانواده طرد شدند، کارتنخواب شدند و در پی این روند اعتیاد، دزدی و آسیبهای فراوانی وجود دارد. عليخاني در تأیید این نکته گفت:  اين مسئلهاي است كه در جامعه وجود دارد و استفتائات شرعي دربارهاش انجام شده و ممكن است عدهاي درگير آن باشند. هرچند كه من با شما در جمعيت آماري اين پديده تفاهم ندارم.

ماهچهره خلیلی نیز در پاسخ به این سؤال گفت: من به هنگام شکلگیری طرح محسنین سه ماه بود که احساس مادر بودن را تجربه کرده بودم و احساس میکردم بچهها را بهتر میتوانم درک کنم. به همین خاطر دوست دارم در "ماه عسل” پای صحبت بچهها بنشینید و صداقت شفاف در کلام کودکان را به تصویر بکشید.

رستمی: "ماه عسل” برنامهای برای همه اقشار جامعه

بعد از پخش آیتم عقد حامد و عاطفه در "ماه عسل” و حضور خیرین و مسئولین از جمله ریاست بنیاد شهید در جشن ازدواج آنها در مشهد مقدس، در بخش دوم گفتگو احسان علیخانی میزبان سه تن از بازیگران مرد سینما و تلویزیون شد. حمید گودرزی، سیاوش خیرابی و امیرحسین رستمی در قاب "ماه عسل” حاضر شدند. رستمی درباره حضور در طرح محسنین اعلام کرد: وقتی پشت اتفاقات خوب نیتهای درست، انرژی خوب و صداقت وجود داشته باشد میتوان حدس زد که چه نتیجهای را به دنبال دارد و چون کسی نگاه مادی به این موضوع نداشت قابل پیشبینی بود. حمید گودرزی ضمن تأیید سخنان رستمی بیان کرد: "ماه عسل” و فراخوان برای این طرح در شکوفایی گسترش طرح محسنین بیتأثیر نبود. رستمی همچنین افزود: علت موفقیت و جذابیت "ماه عسل” و پایداری ۱۰ ساله آن، این است که "ماه عسل” برای یک قشر خاص نیست و تمام اقشار جامعه را در نظر دارد و مخاطب خودش ساخته است.

حمید گودرزی: امید به زندگی و آینده انگیزه تلاش

علیخانی از مهمانانش پرسيد: در تقابل با سختیها در کار و زندگی چه چیزی باعث میشود که سختی را بپذیرند و مجدد شروع کنند حمید گودرزی در پاسخ به این سؤال گفت: به نظرم امید به زندگی و آینده است. باور اینکه تا وقتی زنده هستیم باید زندگی کنیم. همین جایزه گرفتن دوستان و موفقیت آنها باعث میشود که احساس کنم باید دوباره تلاش کنم و شکستها را جبران کنم.

امیرحسین رستمی اعلام کرد: من خیلی در فضای مجازی مورد نقد قرار گرفتم که یک شبه به همه جا رسیدم و معمولا سختیها و زمین خوردنهای من و سایر دوستانم دیده نمیشود. اما من معتقدم قسمتی از این موفقیتها و ماندگاری در عرصه هنر مربوط به تلاش و خواستن ما است. اما قسمت مهمتری وجود دارد که لطف و نگاه ویژه خدا است که بعضیها شاید به جهت نداشتن اعتقاد مذهبی اسمش را شانس میگذارند.

خيرابي : براي بازيگر شدن كلي بيچارگي كشيدم

سياوش خيرابي كه به عنوان از يكي دیگر از خيرين طرح محسنين در برنامه "ماه عسل” حاضر شده بود در پاسخ به اين سؤال عليخاني که از او پرسید در تقابل با نامیدی و زمانی كه  از همه چيز ميبرد چه ميكند بیان کرد: من وقتي كه در كارم میبرم به گذشتهام فكر ميكنم و اینکه چه قدر تلاش کردم تا به اینجا برسم. شاید اگر در زمینه دیگری تلاش کرده بودم امروز وضع مالی خیلی بهتری داشتم ولی چون عاشقانه بازيگري را دوست داشتم خیلی تلاش کردم و به  روزهایی فکر میکنم که به خاطر رفتن به يك كلاس بازيگري ساده چه قدر سختی و بیچارگی کشیدم.

شرکت در فعالیت خیریه وظیفه چهرهها است

علیخانی به عنوان سؤال پایانی از مهمانانش پرسید: دلیل بزرگ ما برای دعوت از شما همت و مهربانی شما و حضور در طرح محسنین است. آیا مردم حق دارند فراتر از هنر بازیگری از شما مسئولیت اجتماعی طلب کنند، خودتان به تعهد به جامعه و دغدغههای اجتماعی فکر میکنید و یا منتظر دعوت برای حضور در این جریانها هستید؟ رستمی پاسخ داد: شرکت در جریانهای خیریه و مردمی در همه جای دنیا جزو وظایف اجتماعی چهرههای معروف در زمینههای سیاست، ورزش و هنر است. گاهی در فضای مجازی مورد نقد قرار میگیریم که فعالیت خیریه چهرهها به جهت ریا است. در حالی که هنرمند با کار خیر میتواند دیگران را به شرکت در آن فعالیت خیریه ترغیب کند.

فاطمه میهمان ماه عسل به آرزویش رسید

فاطمه نویسنده معلولی که سال گذشته در قسمت آخر ""ماه عسل”" از آرزوی خود مبنی بر ملاقات با حسین سهیلی زاده سخن گفته بود موضوع آیتم بعدی "ماه عسل” بود. بعد از حضور فاطمه در "ماه عسل” و به دنبال تماس سهیلی زاده مبنی بر قبول خواسته فاطمه امروز یک سال است که فاطمه نوشتههای خود را به وی میرساند و سهیلیزاده کارگردان مطرح تلویزیون فاطمه را به یک آموزشگاه فیلمنامه نویسی معرفی و شرایط تحصیل در این آموزشگاه را برای وی فراهم کرد.

با کاتبان وحی در قاب "ماه عسل"

مهمانان علیخانی در بخش پایانی افتتاحیه "ماه عسل" برادران جانفزا از شهر اصفهان بودند. مهراد جانفزا  که به همراه برادرش مهدی، طی ۱۸ سال موفق به کتابت یک جلد نفیس از قرآن کریم شده در توضیح علت و چگونگی این امر بیان کرد: پدر من که معمار و فردی مذهبی بود در جوانی مبتلا به بیماری سرطان شدند و خیلی زود از دنیا رفت و در سال آخر عمرش به ما وصیت کرد تا یک قرآن خطی را کتابت کنیم. بعد از فوت پدر دغدغههای جوانی و مشکلات از دست دادن پدر باعث شد تا حدود دو سال از این وصیت غافل شویم. بعد از دو سال پدر به خواب برادرم آمد و از عمل نکردن به وصیتش عصبانی و ناراحت بود.

از کتابت قرآن کریم تا ساخت پرورشگاه برای ایتام

علیخانی بیان کرد شنیدم که تصمیم دارید عواید و هدیه این اثر ماندگار را به ساخت یک پرورشگاه برای ایتام اختصاص بدهید، پیشنهاد این کار از سوی چه کسی مطرح شد. جانفزا پاسخ داد: این پیشنهاد از سوی مادرم مطرح شد.  وی همچنین از اساتید و هنرمندانی که در خلق این اثر عظیم نقش داشتند همچون استاد فرشچیان، استاد رسول معتمدی، دکتر صادقزاده، استاد ساعی، استاد قادران و آقایان بلندیان و علی و احسان تحریریان نام برد و تشکر کرد.  علیخانی در پایان پرسید: این سؤال ممکن است پیش بیاد که به جای این کار میتوانستید کلی گره گشایی بکنید، و کارهایی را انجام دهید که در قرآن به آن سفارش شده است، چرا پدرتان چنین وصیتی کرد؟ جانفزا پاسخ داد: شاید مصداق بارز آن داستان است که پدری به فرزندانش وصیت کرد برای رسیدن به گنج زمینی را شخم بزنند، و گنج محصولی بود که از زمین به دست آمد. امروز احساس میکنیم که پدرم ما را به کتابت قرآن رهنمون کرد تا بتوانیم از دل آن به حقیقت برسیم، و از دغدغههایی که در سنین جوانی وجود داشت رها شویم و هدایت قرآن در طول بیست سال تأثیر بسزایی در زندگی ما داشت.

استاد محمود فرشچیان روی خط "ماه عسل"

علیخانی در ادامه با استاد محمود فرشچیان در خارج از کشور تماس تلفنی برقرار کرد. استاد فرشچیان در خصوص قدر و منزلت این اثر توضیح داد: خوشا به سعادت کسانی که به هر طریقی و با هر نیتی به آستان مقدس الهی و پیغمبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) اظهار ارادت بکند و اجر و پاداش فراوانی به درگاه الهی دارد. من تصویری از این قرآن دیدم. باید شکر کرد که اثری بدین عظمت در این زمان فرا آمده و تمامی اساتید و دست اندرکارانی که این اثر با عظمت و ماندگار را به وجود آوردند قابل تحسین هستند و مورد لطف و عنایت حضرت احدیت بودند که خداوند این توان را به آنها داده تا چنین اثر تحسین برانگیزی را فراهم کنند. از خطاطی، تهذیب، جلد سازی، قلمزنی، رحل، طلا کاری و جواهرنشانی حقیقتاً تحسین برانگیز است. برای قرآن مجید در هر عصر و زمانی فعالیت شده اما این اثر جاودانه و ماندگار است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار