کد خبر: 788171
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶
بيژن سوراني
روز گذشته رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست در آستانه هفته محيط زيست در جمع خبرنگاران رسانه حاضر شد تا از كارنامه خود در حفاظت از محيط زيست دفاع كند. وي در ميان سخنان خود از روشن كردن چراغ جشنواره سبز محيط زيست براي حفاظت از محيط زيست خبر داد و گفت: توانستيم بعد از 10 سال جشنواره فيلم ‌سبز را احيا كنيم. در اين جشنواره يك هزار و 200 فيلم ارائه شد و 41 كشور در آن شركت كردند. همچنين 100 كارگاه آموزشي در كل كشور برگزار شد. تلاش مي‌شود اين جشنواره در سال آينده نيز برگزار شود.

اين سخنان ابتكار در حالي بيان مي‌شود كه كارنامه حفاظت از محيط زيست پر از مسائل حاشيه‌اي و غيرمهم در زمينه حفظ محيط زيست است؛ از گرد و غبار كه در چشم مردم 22 استان فرو مي‌رود تا جنگل‌هايي كه هر روز به عناوين مختلف تخريب و از ميزان آن كاسته مي‌شود. در حوزه منابع آبي هم كارنامه‌اي درخشان و شفاف‌ مشاهده نمي‌شود؛ نابودي تالاب‌ها در حالي سرعت گرفته است كه كنوانسيون رامسر نام ايراني آن را با خود يدك مي‌كشد و در جهان جز اخبار تخريب تالاب‌ها و درياچه‌ها و اكوسيستم‌هاي آبي خبري منتشر نمي‌شود، دست آخر هم جوايز محيط زيست به عملكرد ابتكار در سازمان حفاظت از محيط زيست تعلق مي‌گيرد! در حقيقت سازمان محيط زيست با چالش‌هاي دروني درگير بوده و تاكنون نتوانسته است براي محيط زيست، سازماني با چارت مشخص و در‌خور آن تعريف، تدوين و تبيين كند.

اگر تلاش‌هاي عده‌اي از محيط‌بانان دلسوز در دل اين سازمان در نقاط دورافتاده و صعب‌العبور نبود، چيزي از محيط زيست و جانوران و تنوع زيستي آن باقي نمي‌ماند تا فرد اول سازمان به افتخارات خود ببالد.
هر‌چند امسال به دليل عنايت و موهبت الهي باران در اكثر نقاط كشور زمين‌هاي تشنه را سيراب كرد ولي باز هم 10 درصد از خاك كشور در هلاك يك قطره آب در له له است، سراب همچنان اراضي و جنگل و مراتع كشور را تهديد مي‌كند و از فردي كه بيشتر مشكلات را در تخريب محيط زيست به زمين دولت قبل مي‌اندازد چه انتظاري بايد داشت تا از كارنامه سال‌ها حضور در سازمان دفاع كند؟
روزي نيست كه يك خبر ناگوار از تهديد محيط زيست، تخريب اراضي و منابع و تلف شدن جانوران منتشر نشود. گويا اخبار محيط زيست از نظر منفي در رأس اخبار منتشر شده قرار دارد. به دليل نگاه سليقه‌اي سازمان حفاظت از محيط زيست شكارچيان هر روز بخشي از جانوران كمياب و ناياب را سلاخي مي‌كنند و فقط افسوس باقي مي‌ماند.

ارزيابي‌هاي زيست محيطي به عنوان عامل بازدارنده  از تخریب در استفاده از محيط زيست انجام مي‌شود ولي در اجراي طرح‌ها و پروژه‌هاي عظيم كنار گذاشته مي‌شود. اين امر تا آنجا ادامه پيدا كرد كه معاون انساني اين سازمان از بي‌اعتنايي به طرح‌ها و ارزيابي‌هاي زيست‌محيطي سازمان در دستگاه‌هاي مختلف و همسوي دولت خبر داد.

فراموش نمي‌كنيم كه در دوره اول رياست خانم ابتكار زماني كه مي‌خواست اين پست را بعد از دو دوره تحويل بدهد، در پاسخ به پرسش خبرنگار «جوان» مبني بر اينكه شما سال‌ها در محيط زيست فعال بوديد به كدام حيوان و جانور علاقه داريد، رئيس وقت سازمان حفاظت محيط زيست گفتند در ميان گياهان به لاله واژگون و در ميان حشرات زنبور عسل و در ميان جانوران «يوز ايراني» مورد علاقه من است اما حالا پس از سال‌ها دوباره در اين بحث بايد پرسيد از اين علاقه چه چيزي باقي مانده است و شما با تجربه خود چه كرده‌ايد كه همه از محيط زيست بريده‌اند مگر نه آنكه دولت، خود را دولت دوستدار محيط زيست مي‌داند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار