کد خبر: 785427
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۸
مهدي‌هاشمي، رئيس فدراسيون تيراندازي در گفت‌و‌گوي اختصاصي با «جوان»:
پيشرفت تيراندازي ايران در سال‌هاي اخير به حدي چشمگير بوده كه ملي‌پوشان اين رشته يك تنه توانستند پنج سهميه ارزشمند المپيك 2016 را براي كشورمان به ارمغان بياورند.
شيوا نوروزي
مدال المپیک تیراندازی بانوان با شرایط بهتر در چنگ ماستپيشرفت تيراندازي ايران در سال‌هاي اخير به حدي چشمگير بوده كه ملي‌پوشان اين رشته يك تنه توانستند پنج سهميه ارزشمند المپيك 2016 را براي كشورمان به ارمغان بياورند. در شرايطي كه تيراندازي با انواع و اقسام چالش‌هاي ريز و درشت مواجه‌ است اما اين مسائل باعث نشده كه ورزشكاران با جديت تمرين نكنند و دست از تلاش بكشند. در چند ماه اخير بارها و بارها خبر لغو سفرهاي برون‌مرزي تيم ملي را شنيده‌ايم. مسئولان فدراسيون تيراندازي اگرچه براي گرفتن حق و حقوق تيراندازان به هر دري زده‌اند ولي تا به امروز از سوي وزارت ورزش گام مثبتي برداشته نشده و بي‌توجهي مداوم به اين رشته، نشان مي‌دهد كه مديران ارشد علاقه‌اي به تداوم موفقيت‌هاي تيراندازي ندارند. با يك بررسي اجمالي مي‌توان سير صعودي تيراندازان كشورمان در چند سال گذشته را بررسي كرد. در حالي كه روزگاري حضور يك تيرانداز ايراني در آوردگاهي چون المپيك رويايي دست نيافتني محسوب مي‌شد، امروز خيالمان از بابت كسب چند سهميه راحت است. در المپيك لندن سه سهميه داشتيم و حالا در سفر به ريو تعداد سهميه‌ها بيشتر هم شده است. جالب‌تر اينكه در بين پنج نفري كه به برزيل اعزام خواهند شد چهار تيرانداز خانم حضور دارند؛ بانواني كه انتظار مي‌رود طلسم مدال نگرفتن بانوان كشورمان در المپيك را بشكنند. اطلاع از آخرين وضعيت تيراندازي ايران بهترين فرصت بود تا پاي صحبت‌هاي مهدي ‌هاشمي، رئيس اين فدراسيون بنشينيم و درد دل‌هاي او را بشنويم.

از وضعيت تيراندازي ايران بگوييد.

خدا را شكر مي‌كنيم، امروز در شرايطي قرار داريم كه تيراندازي ايران نسبت به گذشته جهش قابل توجهي داشته است. اين موفقيت به بركت تلاش مجموعه تيراندازي است كه در گذشته و حال زحمت كشيده‌اند و اين نتيجه به دست آمده است. با بصيرت و توجهي كه به وجود آمد توانستيم در شش سال گذشته بيش از 200 مدال در سطح آسيا و جهان كسب كنيم. اين تعداد با تمام مدال‌هاي به دست آمده در طول تاريخ تيراندازي ايران كه دو، سه مدال برنز بيشتر نبود، اصلاً قابل قياس نيست. به ويژه كه بيش از 50 مدال از اين 200 مدال، طلا بوده است. خوشحالم از اين بابت كه از ليست فدراسيون جهاني كه به آنها سهميه اعطايي (وايلد كارت) اختصاص پيدا مي‌كرد، خارج شديم؛ چراكه توانمند شده‌ايم و نيازي به اين سهميه نداريم. از دوره گذشته المپيك براي اولين بار با كسب سهميه پا به مسابقات گذاشتيم (‌سه سهميه در المپيك لندن). در اين دوره نيز اگرچه نيمي از اعزام‌هايمان انجام نشد، باز هم توانستيم پنج سهميه كسب كنيم. هم در اين دوره و هم در ادوار گذشته بانوان در عرصه رقابت‌هاي تيراندازي موفق‌تر بودند. اين موفقيت‌ها نتيجه يك كار تيمي و مبتني بر اصول و ارزش‌ها و مطالعات تخصصي بوده است. مطالعاتي روي عملكرد 10 كشور برتر موفق دنيا توسط يك تيم حرفه‌اي صورت گرفت و بررسي شدند. ما برنامه تيراندازي را شش سال پيش تا سال 1404 تدوين و مصوب كرديم و تا به امروز به رغم همه كمبودها پيش رفته‌ايم. شش سال پيش در برنامه مصوبمان پيش‌بيني كرديم كه در المپيك ريو پنج سهميه مي‌گيريم كه خوشبختانه اين هدفمان محقق شد.

پس انتظار بالا رفتن تعداد سهميه‌هاي تيراندازي ايران در المپيك 2016 را داشتيد؟

بله، بر اساس برنامه مصوب انتظار رشد تعداد سهميه را از المپيك لندن تا ريو داشتيم. اما با توجه به كمبودها و ضعف‌هايي كه در پشتيباني وجود داشت، نگران بوديم كه نتوانيم به اهدافمان برسم. منتها همت بچه‌ها كم و كاستي‌ها را جبران كرد. در حال حاضر الهه احمدي يكي از نفرات برتر تفنگ بادي جهان در رنكينگ فدراسيون جهاني است. اين نشان‌دهنده اين است كه در تيراندازي چقدر ظرفيت وجود داشته و با ايجاد فرصت، ظرفيت‌هاي بالقوه به بالفعل تبديل شد. معتقدم ظرفيت‌هاي زيادي در تيراندازي وجود دارد كه هنوز از آنها استفاده نكرده‌ايم و نياز است اين رشته ورزشي و ارزشي كه ريشه در اعتقاداتمان دارد، بيش از پيش مورد توجه قرار بگيرد. تيراندازي تنها رشته‌اي است كه در قرآن كريم به آن اشاره شده و از جمله معدود ورزش‌هايي است كه در اسلام مورد توجه ويژه‌ بوده است. پيامبر اكرم(ص) در جايي نقل كرده‌اند كه از جمله وظايف والدين تعليم خواندن و نوشتن، انتخاب نام نيكو و آموزش تيراندازي است. اين مسئله جايگاه تيراندازي را نشان مي‌دهد. از طرفي اين رشته‌ داراي ويژگي‌هاي منحصر به فردي است؛ علاوه بر ورزش جسم ورزش روح و ذهن است. كساني كه تيراندازي مي‌كنند از نظر ذهني و مديريتي موفق‌ترند، چراكه ياد مي‌گيرند چگونه تمركز كنند و چگونه از فرصت بهره ببرند. مي‌دانند كه در يك بازه زماني كوتاه بايد هدف‌گيري كنند و نتيجه بگيرند. تيراندازي محدوديت سني، جنسيتي و جسمي ندارد. هركسي با هر شرايطي مي‌تواند تيراندازي كند. علاوه بر اين شرط‌بندي هم در اين رشته آزاد است. در كل اين رشته با اين ويژگي‌ها نبايد در اين تراز باشد. ما بخشي از اين كاستي‌ها را جبران كرديم ولي هنوز تا رسيدن به جايگاه واقعي تيراندازي آن هم در يك كشور اسلامي و انقلابي فاصله زيادي داريم. تلاش مي‌كنيم خلأهاي موجود را برطرف كنيم.

پيش‌بيني شما از عملكرد المپين‌هاي تيراندازي در المپيك چيست؟

در تيراندازي احتمالات حداقل است و ركوردها و اعداد و رقم در اين رشته حرف اول را مي‌زنند. اميدواريم در اين دوره المپيك هم اگر بهبود وضعيت حاصل بشود بتوانيم اولين مدال بانوان ايران در اين مسابقات را بگيريم و اولين مدال تيراندازي ايران هم به دست بيايد.

پيشرفت قابل توجه بانوان تيرانداز علت خاصي دارد؟

بانوان عملكرد بهتري داشته‌اند. به بانوان تقريباً در حد آقايان فرصت داده‌ايم و شايد بعضي موارد بيشتر هم بوده. ولي در كل تفاوتي بين مردان و زنان قائل نشديم. منتها بانوان در اين عرصه فرصت بيشتري پيدا كردند و از اين فرصت استفاده حداكثري را برده‌اند. ضمن اينكه تيراندازي يك رشته تمركزي و دقتي است. بانوان معمولاً دقت زيادي در كارها به خرج مي‌دهند. يكي از دلايل ديگر اين است كه در ساير عرصه‌هاي ورزشي فرصت شكوفايي وجود نداشته اما در تيراندازي ما محدوديت جنسيتي نداريم و خانم‌ها مي‌توانند با پوشش كامل حضور فعالي داشته باشند.

فدراسيون تيراندازي تاكنون مشكلات و چالش‌هاي زيادي را تجربه كرده است. گفته مي‌شود اختلاف شما و وزارت ورزش دليل اصلي اين چالش‌ها بوده. اين موضوع را تأييد مي‌كنيد؟

به نظر من اين تفكر درست نيست. اينكه مجموعه ورزش كشور دچار مشكل و بحران است، شكي نيست و بسياري از رشته‌ها با مشكلاتي دست به گريبان هستند. اما رشته تيراندازي نيازها و وابستگي‌هاي ارزي بيشتري نسبت به ساير فدراسيون‌ها دارد. فشنگ، تفنگ، ساچمه و حتي لباس‌هايمان بايد از خارج كشور به ايران بيايد. البته يكسري اقدامات داخلي هم انجام داديم و پيشرفت‌هاي خوبي هم داشتيم. به علاوه اينكه اعزام‌هاي ما باز هم نسبت به ساير رشته‌ها پرهزينه‌تر است، چراكه در تمرينات بايد از فشنگ استفاده كنيم. بعضي مواقع ورزشكاران ما در هفته 50 تير هم نمي‌زنند در صورتي كه بايد روزي بيش از 500 تير شليك كنند. اين دغدغه‌ها با توجه به افزايش قيمت دلار براي تيراندازي بيشتر شده، هم قيمت ارز بالا رفته و هم نياز ارزي ما بيشتر است. نكته ديگر اينكه رسانه‌ها در گذشته نسبت به تيراندازي به دليل نداشتن شناخت كم‌كاري كرده‌اند، در حالي كه تيراندازي پرمدال‌ترين رشته در ايران است. تعداد مدال‌هاي دووميداني و ورزش‌هاي آبي در دنيا از همه رشته‌ها بيشتر هستند و تيراندازي در رتبه سوم قرار دارد. وقتي ما در رشته‌هاي دووميداني و رشته‌هاي آبي نمي‌توانيم مدال‌هاي بخش بانوان را كسب كنيم، اين تيراندازي است كه پر مدال‌ترين رشته محسوب مي‌شود. متأسفانه هيچ مطالعه‌اي در اين خصوص كه بايد در چه رشته‌هايي با توجه به پتانسيلي كه داريم سرمايه‌گذاري كنيم، در ورزش ايران نشده است بلكه به صورت سنتي يك سبد مدال داشتيم؛ كشتي و وزنه‌برداري و پس از آن هم كه تكواندو به اين سبد اضافه شد. در خوش‌بينانه‌ترين حالت توانستيم همان سبد مدال را حفظ كنيم و در برهه‌اي اندك افزايش مدال داشته‌ايم. متأسفانه اصلاً به اين فكر نبوده‌ايم كه اين سبد را بزرگ‌تر كنيم. در حالي كه هشت رشته پرمدال داريم كه در رأس آنها تيراندازي قرار دارد. دوچرخه‌سواري، ژيمناستيك و... بايد مورد توجه قرار گيرند تا جايگاهمان چند پله ارتقا يابد. عدم شناخت به ورزش ضربه زده است كه اگر با مطالعه و شناخت كافي سرمايه‌گذاري مي‌كرديم و مي‌دانستيم چه رشته‌هايي با فرهنگ، اعتقادات، ارزش‌ها و نيازهاي ما منطبق است، قطعاً پيشرفت بيشتري مي‌كرديم. ظرفيت عظيم بسيج در اين رشته‌ها مي‌تواند هم‌افزايي فوق‌العاده‌اي ايجاد كند. اينجاست كه نقش رسانه پررنگ‌تر مي‌شود و اينكه رسانه چگونه مي‌تواند در هدايت و جهت‌گيري مديريت ورزش مؤثر باشد.

به‌رغم همه موفقيت‌هاي تيراندازي، توجه وزارت ورزش به فدراسيون شما كم بوده است. علت اين موضوع چيست؟

بخشي از اين موضوع به خاطر عدم شناخت و نبود برنامه است. اولين فدراسيوني بوديم كه صاحب برنامه 25 ساله شديم و برنامه پنج ساله‌مان را هم مصوب كرديم. هدفگذاري‌هايمان با همه مشكلاتي كه داشتيم و داريم بيش از 85 درصد محقق شده است. بايد ببينيم آيا وزارت ورزش يا كميته ملي المپيك برنامه دارند؟ به عنوان مثال هدفگذاري ورزش براي كسب سهميه در المپيك ريو چند سهميه بوده و چه ميزان از اين برنامه محقق شده است؟ وقتي بي‌برنامه باشيم و شناخت نداشته باشيم طبيعي است كه نتوانيم موفقيت‌ها و عدم‌موفقيت‌ها را نشان دهيم. البته در كشور ما سليقه در مديريت نقش دارد. وقتي برنامه نداشته باشيم، سليقه جاي آن را مي‌گيرد. به هر حال از دكتر گودرزي كه اولين رئيس فدراسيون تيراندازي در ايران بود، تشكر مي‌كنم. نبود برنامه سبب مي‌شود نظرات و سلايق شخصي در كارها سايه بيندازد. در برخي رشته‌ها مربي‌شان آب بخورد همه متوجه مي‌شوند اما مربي ما 10 ماه است كه حقوق نگرفته و كسي هم خبردار نشده است. لازلو سوچك 380 هزار دلار طلبكار است و روزانه جريمه مي‌شويم.

چرا براي حل مشكلاتتان اسپانسر جذب نمي‌كنيد؟ براي توسعه عمومي تيراندازي چه برنامه داريد؟

براي جذب اسپانسر و همگاني شدن تيراندازي برنامه داشته و داريم. به دليل اينكه برنامه‌محور هستيم توانسته‌ايم تا به اينجا موفقيت كسب كنيم و پيش برويم. براي جذب اسپانسر، اصحاب رسانه و توسعه عمومي برنامه داريم. به عنوان نمونه مي‌توانم به تفاهمنامه‌اي كه با آموزش و پرورش امضا كرديم، اشاره كنم كه بايد هزار مربي تربيت كنيم. در بحث رسانه‌ها چند دوره مسابقات براي خبرنگاران برگزار و مربي در سطوح مختلف تربيت كرده‌ايم. تنها مربي درجه A آسيا را در اختيار داشتيم. براي خودكفا شدن برنامه داشتيم و بخشي از آن را اجرا كرديم. گفته بوديم با يك سرمايه‌گذاري حداقلي بعد از دو سال خودكفا مي‌شويم كه متأسفانه در ادامه راه دچار مشكل شديم. براي پايگاه‌هاي بسيج برنامه داشتيم و داريم. بخش قابل توجهي از برنامه‌مان را اجرا كرده‌ايم. همانطور كه اشاره كردم، رسانه نقش مهمي در افكار عمومي دارد. اگر رسانه‌ها حمايت لازم را داشته باشند، بهتر از اينها نتيجه مي‌گيريم.

لازلو سوچك در مصاحبه‌اي عنوان كرده كه فدراسيون از عهده پرداخت دستمزدش برنمي‌آيد و برنامه‌هايش روي كاغذ مانده است. علت عملي نشدن برنامه‌هاي سرمربي تيم ملي چيست؟

مشكلات در رشته ما زياد است. همانطور كه قبلاً هم به آن اشاره كرده‌ام، عدم تأمين منابع و برآوردهاي فدراسيون سبب شده تا برنامه‌هاي از پيش تعيين شده ما به درستي اجرا نشود. همين مسئله سرمربي تيم ملي را با مشكلاتي مواجه كرده و حتي در پرداخت دستمزد لازلو سوچك نيز با چالش روبه رو شده‌ايم.

مشكل فرسودگي سلاح‌ها و تجهيزات چه زماني حل مي‌شود؟

بدون شك پس از تأمين منابع برآورد شده در برنامه پيشنهادي فدراسيون بخش اعظم دغدغه‌هاي ما برطرف مي‌شود؛ دغدغه‌هايي كه سال‌هاست با آنها دست و پنجه نرم مي‌كنيم. فرسودگي سلاح‌ها و كمبود تجهيزات از جمله مشكلات عمده ما به شمار مي‌روند.

كمبود فشنگ و خشك تمرين كردن چه تأثيري روي عملكرد ملي پوشان تيراندازي داشته و دارد؟

قطعاً خشك تمرين كردن اثرات كمي و كيفي زيادي در عملكرد ملي‌پوشان در مسابقات مهم پيش رو دارد اما درحال حاضر و با توجه به كمبودهايي كه از آنها را رنج مي‌بريم، اين نوع تمرين حداقل كاري است كه مي‌توانيم انجام دهيم. در حقيقت بايد به نوعي از زماني كه تا المپيك باقي مانده استفاده و خودمان را براي حضور در ريو آماده كنيم.

وضعيت اعزام ملي‌پوشان به مسابقات و اردوهاي برون‌مرزي چگونه است؟ هميشه پيش از اعزام حواشي براي لغو اردوها به وجود مي‌آيد.

عمده مشكل لغو اعزام‌ها عدم تأمين بودجه است، از همين رو تأخير در تأمين منابع يا تأمين منابع به صورت قرضي تا آخرين لحظات براي اعزام تيم به مسابقات و اردوهاي برون‌مرزي تلاش مي‌كنيم تا بلكه برنامه‌هايمان به صورت دقيق انجام شود. در صورت عدم تأمين منابع، به‌رغم اينكه عوارض و جرايم زيادي براي ما در پي دارد، اعزام‌ها لغو مي‌شوند.

آيا ورزشكاري هم در تيم‌هاي ملي داريد كه با هزينه شخصي به مسابقات برود و مدال بگيرد؟

بله، ورزشكاران ايراني به خاطر علاقه زيادي كه به تيم ملي دارند حاضر مي‌شوند از جيب خود خرج كنند و به هدفشان برسند. ما هم مواردي داشتيم اما در اكثر موارد در صورت كسب مدال يا سهميه هزينه‌ها عودت داده مي‌شود.

چه آينده‌اي براي تيراندازي ايران متصور هستيد؟

طبق برنامه از پيش تعيين شده، آينده تيراندازان كشورمان قطعاً روشن است.

نماينده مردم تهران هستيد، آيا تا به حال از اين موضوع براي حل مشكلات تيراندازي استفاده كرده‌ايد؟

تا حد امكان تلاش شده كه از موضع فدراسيون تيراندازي اقدام و مشكلات اين رشته را مرتفع كنيم. با اين حال اين موضوع در موارد خاص به ويژه در جهت جذب حمايت‌هاي مالي و وجوه قرضي تأثير زيادي داشته است. از طرفي از سمتي كه در مجلس شوراي اسلامي داشته‌ام در جهت تقويت بودجه‌ها و اعتبارات جاري و عمراني وزارت ورزش و جوانان و كميته ملي المپيك به دليل توجيهات براي نمايندگان محترم و مسئولان ارشد اجرايي كشور استفاده كرده‌ام.

نماي نزديك

 به آموزه‌هاي ديني‌مان كه مراجعه مي‌كنيم مي‌بينيم كه تيراندازي را بهايي داده‌اند صد‌چندان، اما اين روزها در عصر ماشين، موبايل و اينترنت اين رشته ورزشي نيز به فراموشي سپرده شده، اصلاً مثل بسياري از رشته‌هاي ديگرمان به يغما رفته تا شاهد باشيم كه قهرمانان تيراندازي دنيا از ممالك ديگري غير از كشورهاي اسلامي هستند، اينقدر بزرگ شده‌اند كه حتي براي قهرمان‌پردازي و فخرفروختن به ما انواع و اقسام فيلم‌هاي تك‌تيراندازانشان را مي‌سازند و به خورد من و شماي مسلمان مي‌دهند و بدتر اينكه ما هم مي‌بينيم و لذت مي‌بريم از اين همه توانايي و حرفه‌اي‌گري، غافل از آنكه اين قابليت بزرگ سفارش شده دين ماست؛ امري كه بر عهده والدين است آموزش آن به فرزندان درست مانند اينكه پدر و مادري نام نيكو روي فرزندشان بگذارند، درست‌ تربيتش كنند و راه درست و سالم زندگي كردن را به او بياموزند اما اين روزها حتي اين موارد هم از ياد رفته است چه رسد به اينكه پدر و مادري دغدغه آموزش تيراندازي به فرزندشان را داشته باشند.
اين مي‌شود كه وقتي شعله‌هاي مشعل المپيك بالا مي‌گيرد يا فرمان آتش براي خط آتش مسابقات جهاني صادر مي‌شود، نامسلمان‌ها به راحتي آب خوردن از تيراندازان مسلمان پيشي مي‌گيرند و مدال درو مي‌كنند و با خنده عكس‌هايشان ثبت جهاني مي‌شود.
حالا البته چند سالي است كه بر و بچه‌هاي تيراندازي ايران از پيله بيرون آمده‌اند، اوضاع البته زياد بر وفق مراد نيست ولي با تمام اينها همت بالاي بچه‌هاي تيراندازي به ويژه بانوان اينقدر هست كه حتي كمبود وسيله‌اي مهم به نام فشنگ هم نتواند جلوي آن را بگيرد، اين مي‌شود كه حالا ايران براي رقباي جهاني شاخ و شانه مي‌كشد. المپيك لندن و الهه احمدي نقطه شروع بود و حالا در طليعه المپيك ريو تيراندازان ايران اينقدر ميدان‌ديده هستند كه بشود از آنها توقع مدال داشت. به اميد روزي كه آموختن تيراندازي هم به وظايف پدران خانواده اضافه شود و تيراندازي جاي بسياري از ناواجبات اين روزها را بگيرد كه تيراندازي ورزش ماست و بايد براي تصاحب آن همتي بلند داشته باشيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار