کد خبر: 776918
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵
فروش فوق‌العاده سينماها اكران نوروز95 را تاريخي كرد
نوروز 95 مي‌تواند يك دوره تاريخي براي سينماي ايران باشد، مقطعي 13 روزه كه در آن سه ركورد در سينما جا به جا شد. فروش خوب سينما‌ها در ابتداي سال مي‌تواند تضمين‌كننده سودآوري سينما در سالي باشد كه روزهاي اوليه آن با صف خريد بليت سينما و سالن‌هاي پر از تماشاگر به پايان رسيد.
محمدصادق عابديني
شروع خوب اكران‌هاي نوروز 95 و فروش مناسب سينماها در اين دوره از اكران همزمان با آغاز تعطيلات باعث شد تا شاهد چند اتفاق مهم در سينماي ايران باشيم؛ شكسته شدن ركورد فروش يك فيلم در روز و ثبت اكران 24 ساعته يك فيلم از جمله اين ركورد‌ها است.

فيلم‌هايي كه ميلياردي شدند
ردپاي اكران‌هاي سال 95 را بايد از اكران هفته آخر بهمن ماه يعني پايان جشنواره فيلم فجر جست‌وجو کرد. يك ماه آخر پارسال سينما برخلاف معمول كه روزهاي ساكتي را مي‌گذراند، شلوغ و پر حرارت بود. اكران فيلم «كوچه بي نام» كه هنوز هم در سينما‌ها حضور دارد توانست با فروشي كه اكنون به بيش از 2ميليارد تومان رسيده است و بعد از آن آغاز اكران فيلم سينمايي «من سالوادور نيستم» كه پرفروش‌ترين فيلم حال حاضر سينما است توانست حتي اكران نوروزي را نيز تحت‌الشعاع قرار دهد. با آغاز اكران‌هاي عيد 95 از 26 اسفند ماه سال گذشته فيلم‌هاي «باديگارد»، «ابد و يك روز»، «‌كفش‌هايم كو» و «50كيلو آلبالو» و « خشم و هياهو» به سينما‌ها آمدند. با تصويب قيمت جديد بليت‌ها نيز سينماهاي مدرن با بليت‌هاي 10 هزار توماني سال جديد را با افزايش قيمت شروع كردند.
اين افزايش قيمت در تهران شامل حال چند پرديس سينمايي شد. علاوه بر «كوچه بي نام»، «من سالوادور نيستم» هم قبل از تعطيلات از مرز فروش ميلياردي گذشت و اكنون نيز با نزديك به 8 ميليارد تومان فروش، صدرنشين گيشه سال 95 به شمار مي‌رود. اين فيلم كمدي كه حضور تصوير بازيگر زن برزيلي روي پوستر آن حاشيه‌ساز شد، تا به حال چند ركورد را در سينماي ايران جابه جا كرده است. به غيراز «من سالوادور نيستم» فيلم «باديگارد» ساخته ابراهيم حاتمي كيا و از جمله شاخص‌ترين آثار جشنواره سي و چهارم فيلم فجر نيز توانست به سرعت مرز فروش يك ميليارد را پشت سر بگذارد. حاتمي‌كيا باز هم يك فيلم ميلياردي را به ثبت رساند. «چ» ساخته قبلي اين كارگردان نيز در اكران نوروزي سال 93 به باشگاه ميلياردي‌ها پيوسته بود. «50كيلو آلبالو» ساخته ماني حقيقي نيز با گذر از مرز فروش 2 ميليارد تا به حال دومين فيلم پر فروش سال 95 را از آن خود كرده است. اين فيلم نيز ساختار طنزي دارد و استقبال مردم از فيلم‌هاي كمدي تا امروز فروش بالاي 10 ميليارد تومان را براي اين فيلم‌ها رقم زده كه در نوع خود جالب‌توجه است.
از سوي ديگر درام اجتماعي و تلخ «ابد و يك روز» كه توانست صاحب بيشترين ميزان سيمرغ‌ها از جشنواره فيلم فجر شود، با حضور در اكران نوروزي با فاصله كمي از «باديگارد» در رتبه چهارم فيلم‌هاي پر‌فروش سال قرار گرفته است. «ابد و يك روز» تلخ‌ترين درام اكران شده در نوروز به شمار مي‌رود، اما نوروز امسال دو فيلم كم فروش نيز دارد، «خشم و هياهو» به كارگرداني هومن سيدي با وجود اينكه يكي از موفق‌هاي جشنواره فجر به شمار مي‌رفت و داستان جنجال برانگيزي داشت تا به حال نتوانست فروش مناسبي به دست آورد.
داستان اين فيلم شباهت آشكاري به پرونده قتل همسر ناصر محمد خاني بازيكن اسبق تيم پرسپوليس و تيم ملي فوتبال دارد، اما اين داستان كه روزگاري در صدر اخبار رسانه‌ها بود، در بازسازي سينمايي نتوانسته براي مخاطبان جذاب باشد. كيومرث پور احمد نيز بعد از شكست در فيلم «50 قدم آخر»، در حال تجربه شكست جديدي در كارنامه سينمايي‌اش است. «كفش‌هايم كو» با اختلاف زياد از ساير فيلم‌ها در قعر جدول فروش نوروزي قرار دارد و با اين وضع فروش احتمالا اولين فيلمي است كه از گردونه اكران‌ها خارج خواهد شد.
  
اكران 24 ساعته سينماها
استقبال از سينما در نوروز باعث شد تا سانس‌هاي فوق‌العاده سينما‌ها هر روز بيشتر شود و در نهايت به ركورد اكران 24 ساعته در سينما برسيم كه يكي از نقاط عطف تاريخ سينماي ايران به شمار مي‌رود. پيش از ثبت اين ركورد، فيلم سينمايي «من سالوادور نيستم» با در اختيار داشتن 110 سالن سينما توانست دوبار ميزان فروش يك فيلم در روز را جا به جا كند. در روز سوم فروردين ماه اين فيلم در يك روز 500 ميليون تومان فروش داشت و سپس در روز دهم فروردين ماه نيز دومين ركورد را به نام خود ثبت كرد و توانست به مجموع 550 ميليون تومان فروش در روز برسد. اين فروش‌ها به همراه حضور موفق فيلم‌هاي «50 كيلو آلبالو»، «باديگارد» و «ابد و يك روز» در نهايت منجر به اين شد كه سانس‌هاي فوق‌العاده از اوايل شب به نيمه شب و سپس به سانس سحرگاهي منجر شود و در نهايت روز سيزدهم فروردين ماه ركورد اكران 24 ساعته يك فيلم در سينماها به ثبت رسيد.
   
اين فروش‌ها ادامه پيدا خواهد كرد؟!
تا به حال كه فروش سينما‌ها خوب و به عبارت بهتري خيلي خوب بوده است، اما اين روند مي‌تواند تا پايان سال ادامه پيدا كند؟! فيلم‌هاي در انتظار اكران سال 95 كم نيستند؛ از جمله عطاران كه باز هم نشان داده است پولسازترين بازيگر سينماي ايران است فيلمي را در انتظار اكران دارد. از طرف ديگر بهترين فيلم جشنواره فيلم فجر يعني «ايستاده در غبار» نيز هنوز اكران نشده، اين فيلم به دليل ساختار منحصر به فردش كه حداقل در سينماي ما بي سابقه است، مي‌تواند پتانسيل خوبي براي فروش گيشه داشته باشد. از سوي ديگر چند فيلم شاخص ديگر در جشنواره فجر بودند كه مي‌شود براي آنها احتمال فروش مناسب را در نظر گرفت كه از آن جمله مي‌توان به «هفت ماهگي» هاتف عليمرداني، «باركد» مصطفي كيايي و «رسوايي 2» مسعود ده‌نمكي اشاره كرد. در كنار اين «فهرست مقدس» انيميشن سينمايي موفقي به شمار مي‌رود كه با توجه به استقبال سال گذشته از «شاهزاده روم» مي‌تواند در صورت اكران مناسب بار ديگر ظرفيت مخاطب پذيري انيميشن‌هاي ايراني را به نمايش بگذارد. نوروز امسال با سه ركورد‌شكني پشت سر گذاشته شد و حالا مهم‌ترين ركوردهايي كه امكان شكسته‌شدن آن در امسال پيش‌بيني مي‌شود، ابتدا ركورد فروش يك فيلم است كه تا امروز در اختيار فيلم «محمدرسول الله (ص)» ساخته مجيد مجيدي است و سپس ركورد مجموع فروش سال است كه در انتهاي سال 94 به 70 ميليارد تومان رسيده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار