کد خبر: 776767
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
رسانه ملي تعطيلات عيد را چگونه گذراند؟!
يکي از مهم‌ترين اتفاقات تلويزيوني در ايام نوروز مشخص شدن کپي بودن برنامه‌هايي بود که روي موفقيت آنها حساب ويژه‌اي باز شده بود.
محمدصادق عابديني
يکي از مهم‌ترين اتفاقات تلويزيوني در ايام نوروز مشخص شدن کپي بودن برنامه‌هايي بود که روي موفقيت آنها حساب ويژه‌اي باز شده بود. کپي بودن برنامه مهران مديري در شبکه نسيم و اعتراف رامبد جوان به کپي کردن ايده لباهنگ در خندوانه بخشي از رخداد‌هاي 13‌روز نوروز 95 در رسانه ملي به شمار مي‌روند.
سرآغاز ويژه برنامه‌هاي نوروزي تلويزيون، برنامه‌هاي لحظه تحويل سال بود. شبکه سوم سيما از 29 اسفند ماه با برنامه بلند سه ستاره و اعلام برترين‌هاي سيما در سال94، به استقبال نوروز رفت. اعلام برترين‌هاي سيما که به انتخاب مردم برگزيده شده بودند، نشان مي‌دهد با وجود اينکه ماهواره رقيب جدي تلويزيون به شمار مي‌رود، اما هنوز مردم رسانه ملي را زير ذره‌بين دارند. مشخص‌ترين بارزه اين زير ذره‌بين بودن سيما پيدا شدن برنامه‌هاي کپي بود.
  
ناله‌هاي شب عيدي
داستان بي‌پولي صداوسيما شهرت جهاني پيدا کرده، اما شور شدن ‌آش ناله از بي‌پولي آن هم در اجراي زنده تلويزيوني يکي از حاشيه‌هاي نوروزي در تلويزيون به شمار مي‌رفت. گلايه‌هاي متعدد مجریان از بي‌پولي سازمان در برنامه سه ستاره، اين شبهه را به وجود آورده بود که گويا تنها صداوسيماست که از مشکلات مالي برخوردار است شاید به همین دلیل بود که حجم بالاي آگهي‌هاي بازرگاني و حضور پررنگ اسپانسر‌هاي مالي در برنامه‌هاي پربيننده تلويزيون از کيفيت برنامه‌ها کاسته بود. شنيده مي‌شود طبق دستورالعمل جديد تعرفه‌هاي آگهي تلويزيوني براي سال 95 افزايش يافته است، اما با اين وجود اپراتور‌هاي تلفن همراه و سامانه‌هاي خريد و پرداخت اينترنتي نقش قابل ملاحظه‌اي در تلويزيون داشتند.
  
سريال‌هاي غيراستاندارد
در نوروز 95 و در غياب «پايتخت»، سريال‌هاي مناسبتي حرفي براي گفتن نداشتند. سعيد آقاخاني که سابقه خوبي در توليد سريال‌هاي مناسبتي به خصوص براي ماه مبارک رمضان دارد، اين‌بار با فيلمنامه‌اي که بهرام توکلي، کارگردان فيلم‌هاي شبه‌روشنفکري گروه هنر و تجربه آن را نگاشته بود، سريال «بيمار استاندارد» را براي تلويزيون ساخت. اين سريال همانگونه که نامي مبهم دارد، از محتوايي گنگ برخوردار بود و با وجود اينکه از فراگير‌ترين شبکه سيما پخش مي‌شد نتوانست بيننده‌هاي زيادي داشته باشد. فيلمنامه «زعفراني» شبکه2 را هم يک کارگردان نوشته بود، حامد محمدي که چند فيلمنامه سينمايي دارد، اين‌بار براي تلويزيون داستاني ساده و دم‌دستي را نوشت، اختلاف ريشه‌دار دو خانواده که در نهايت با صلح و البته با عروسي به پايان خوشي منجر مي‌شود. ايرج محمدي، تهيه‌کنندگي سريال پسرش را برعهده داشت. تکراري بودن خط اصلي داستان «زعفراني» بزرگ‌ترين ايراد اين سريال بود، اما وقتي پول قدرت‌نمايي مي‌کند «قرعه» به نام شبکه3 زده مي‌شود. شرکتي زيرمجموعه يک بانک خصوصي اسپانسر «قرعه» بود، با تأکيد بر اينکه حتماً بايد اين سريال از شبکه3 پخش شود، باعث شد تا کنداکتور سيما تغيير پيدا کند. «قرعه» يک سريال کاملاً سفارشي بود. الهام غفوري تهيه‌کننده اين سريال پيش از اين نيز سابقه توليد چنين سريال‌هايي که اسپانسر مالي حرف اول را در آن مي‌زند، داشته است، اما اين بار قرعه باعث شد که حتي برنامه تلويزيون نيز به هم بريزد. تلويزيون البته دست به شيرين‌کاري زده بود و امسال باز هم سراغ جومونگ و سريال‌هاي کره‌اي رفته بود. در ايام تعطيلي عيد «جومونگ» و « دونگي» دو مجموعه‌اي که تا به حال چند بار از سيما پخش شده بودند باز هم باز پخش شدند، اما شبکه افق به جاي سريال‌هاي مناسبتي ضعيف يا کره‌اي‌هاي تکراري، سراغ يک سريال اروپايي جديد رفت. اين شبکه «مردان سايه» سريالي فرانسوي محصول 2011 را براي نوروز انتخاب کرد. اين سريال سياسي درباره فساد اخلاقي و اداري در فرانسه بود. مدت‌ها بود که صداوسيما کمتر سراغ سريال‌هاي اروپايي مي‌رفت و ابتکار افق براي نوروز در مقايسه با مجموعه‌هاي نوروزي ديگر شبکه‌ها قابل توجه بود. شبکه افق از نظر جغرافيايي در سراسر کشور قابل دريافت نيست و همين مسئله باعث شده تا حد زيادي براي بينندگان ناشناخته باشد و هموطنان شهرستاني کمتر از اين شبکه شنيده يا برنامه‌هايش را ديده باشند.
  
نسيم؛ «خندوانه»، «دورهمي» «شب کوک» و «شکرآباد»
رقابت «کلاه قرمزي» و «خندوانه» براي به دست آوردن بهترين برنامه نوروزي با غيبت کلاه قرمزي به ميداني يک‌طرفه به نفع «خندوانه» تبديل شد. اين برنامه در سري جديد با دکوري متفاوت و البته آيتم‌هاي جديد از شبکه نسيم پخش شد. مسابقه «لباهنگ» با حضور بازيگران تلويزيون در خندوانه مهيج‌ترين بخش اين برنامه بود. البته جوان اين حرفه‌اي‌گري را به خرج داد و پيش از اينکه بينندگان تلويزيون کپي بودن اين برنامه را کشف کنند، روي آنتن اعلام کرد ايده اين مسابقه را با تغييراتي از جايي گرفته است، با وجود اين اعتراف، مدل خارجي و شايد اورجينال جناب‌خان توسط مردم کشف شد. شايد اين روزها سخت‌ترين کار ممکن براي برنامه‌سازان تلويزيوني پنهان کردن کپي‌کارها باشد. در عصر اينترنت و ماهواره خيلي زود دست کپي‌کار‌ها رو مي‌شود؛ مانند کپي بودن «دورهمي» برنامه‌اي که مهران مديري براي شبکه نسيم آماده کرده بود و خيلي زود مشخص شد. برنامه‌اي که کپي نعل به نعلي از يک برنامه هندي از آب درآمد و حتي آيتم اصلاح صورت سروش صحت توسط مهران مديري هم مشخص شد که قبلاً توسط «جيم کري» انجام شده بود، اما واکنش مدير شبکه نسيم به اين کپي‌کاري آشکار جالب توجه بود. حسين کرمي با رد کردن کپي بودن دورهمي گفت: بعضي تنها ظاهر را مي‌بينند و تحليل‌هاي شتابزده دارند. «دورهمي» ترکيبي از نمايش و گفت‌وگوست که توسط يک مَسترکمدين همه مجموعه قصه‌ها، استندآپ‌ها و مصاحبه‌ها اداره مي‌شود. در حالي‌که اينها در آن برنامه هندي وجود ندارد و کمدين آن برنامه مطلقاً اکت‌هاي مهران مديري را ندارد. حتي اگر «دورهمي» هيچ کپي از برنامه هندي نباشد، «شب کوک» شباهت‌هاي مادرزادي به «آکادمي» و «استيج» دارد. جالب اينجا است که برنامه «سه‌شو» شبکه3 نيز اقدام به برگزاري مسابقه خوانندگي کرده که کيفيت برگزاري آن حتي از «شب کوک» هم پايين‌تر است. آخرين برنامه شاخص شبکه نسيم براي نوروز سري دوم شکرآباد بود که توسط تيم سازنده خنده‌بازار ساخته شده و اين بار به جاي طنز، آيتمي داراي يک داستان مشخص است.
  
مستند علاقه‌مندانش را تنها نگذاشت
شبکه مستند سيما تنها شبکه‌اي بود که برنامه‌هايش را براي نوروز 95 به صورت ويژه معرفي کرد. اين شبکه از چند ماه پيش از عيد 95 شروع به تدوين کنداکتور نوروزي و دفترچه معرفي برنامه‌هاي ويژه عيد امسال را نيز منتشر کرد. شبکه مستند که از چند روز مانده به تحويل سال HD شد، هر روز مجموعه‌اي از مستند‌هاي جديد و کمتر ديده شده را براي مخاطبانش به نمايش مي‌گذاشت.
  
صفر- صفر
دستور رئيس صداوسيما براي بازگشت و همکاري مجدد با چند تن از مجريان مشهور سال‌هاي گذشته سيما که بنا به دلايل مختلف از تلويزيون کنار گذاشته شده بودند، شايعه‌اي بود که در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شد. اين شايعه هيچ‌گاه به صورت رسمي تکذيب نشده اما بازگشت رضا رشيدپور و ژيلا صادقي که در ليست مجريان درحال بازگشت نامشان به چشم مي‌آمد، مهر تأييدي بر درست بودن شايعه دعوت به همکاري مجدد با مجري‌هاي حاشيه‌دار است. گفته مي‌شود دليل اصلي اين اقدام جذب مخاطبان بيشتر براي صداوسيماست. نوروز 95 با انتقاد از نبود کلاه قرمزي، موفقيت دوباره خندوانه و جناب‌خان، توجه بينندگان به کپي بودن برنامه‌هاي تلويزيوني و حضور بي‌فروغ سريال‌هاي مناسبتي به پايان رسيد. در روز‌هاي آينده برنامه‌هاي تلويزيون به حالت عادي باز خواهد گشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار