کد خبر: 775312
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
در حاشيه انتشار اثري جديد در باب مبارزات جمعيت مؤتلفه اسلامي
كاظم مقدم

از جمله دشوارترين نوشته‌ها، نوشته‌هاي تاريخي هستند و زماني اين دشواري بيش از حد خواهد بود كه مؤلف در زمان واقعه نباشد و بخواهد واقعيات را آن گونه كه بوده است بنگارد. بنابراين هر چه تلاش كند، راه براي اشتباه و اشكال باقي خواهد ماند و اين مشكل در تأليف اين كتاب دوچندان شد، زيرا واقعه‌اي سرّي در زماني كه آگاهان اصلي آن در بين ما نيستند، مورد تحقيق قرار گرفت و آنان نيز كه هستند ياد ايام در ذهنشان دستخوش كهولت سن شده است و يادآوري آن برايشان چندان آسان نيست. مطلب ديگر اينكه در كتاب‌هاي غيرتاريخي غلط املايي زياد مشكل‌آفرين نيست، زيرا از كلمات پسين و پيشين صحيح آن مشخص خواهد شد، ولي اين راحتي در نوشته‌هاي تاريخي بسيار مشكل مي‌نمايد، چون اگر يك كلمه يا يك رقم تاريخي اشتباه تايپ يا نقل شود، بايد رنج‌ها كشيد تا واقع از منقول يافت شود كه ما با اين مشكل، مخصوصاً در نشريات، روزنامه‌ها و كتاب‌هاي مورد مراجعه بسيار دست به گريبانيم. اما در باب انتشار اثر «خشونت قانوني»درباره واقعه اعدام انقلابي حسنعلي منصور، يادآوري چند نكته شايسته است:

1ـ در فراهم شدن هر چه كامل‌تر اين اثر تلاش زيادي صورت گرفته است، با اين همه ترديدي نيست كه در آن كاستي‌هايي نيز هست. روشن است در چاپ‌هاي بعد فرصتي براي كامل‌تر شدن اين اثر دست خواهد داد. هر يادآوري از سوي خوانندگان و پژوهشگران تاريخي مشاركتي سپاس‌برانگيز در جهت زدودن كاستي‌ها و فزوني دستاوردهاي مثبت اين اثر است. بنابراين مجموعه حاضر پيش‌نويس بخشي از وقايع سال 43 و نيز شرح حال شهيد حاج صادق اماني است كه اكنون در دسترس مخاطبان قرار مي‌گيرد.

2ـ بي‌ترديد دامنه مبارزات گسترده‌تر از آن است كه در اين مجموعه‌ها آورده شود، بنابراين مطالبي كه در اين مجموعه گردآوري شده تنها نمايانگر اندكي از فعاليت‌ها و مبارزات آن شهيدان والامقام است كه از ديد نگارنده پنهان نمانده و تمامي اقدامات و تلاش‌هايي كه شهيد حاج صادق اماني و همرزمان وي در چند سال آخر عمر خويش كرده‌اند براي نويسندگان قابل دسترسي كامل نبوده است، البته هر چند اين نوشتار توان انعكاس عظمت روحي اين شهيدان را ندارد، اما جمله به جمله آن مي‌تواند بخشي از حقايق را آشكار و تصويري هر چند كوچك از سازش‌ناپذيري و اسلام‌خواهي آنان را به خواننده ارائه كند.

3ـ در بخش اسناد ساواك، حروفچيني سندها مطابق نگارش اصلي آنها بوده و همچنين از حروفچيني سربرگ سندها و نيز نوع طبقه‌بندي آنها خودداري شده كه البته با مراجعه به اصل سند ديگر اطلاعات مورد نياز قابل دسترسي است.

4ـ مطالب، اسناد و عكس‌ها اكثراً به ترتيب تاريخي چيده شده‌اند.

5ـ مواردي كه نياز به توضيح دارد ـ اعم از زندگي‌نامه مختصر افراد و شخصيت‌ها و شرح برخي وقايع و نكات ـ در پاورقي يا ضميمه انتهاي كتاب ذكر شده است.

6ـ بديهي است تمامي كساني كه شرايط سخت فعاليت‌هاي مبارزاتي را در دوران سياه ستمشاهي درك كرده‌اند و از شكنجه‌گاه‌هاي مخوف ساواك آگاهي دارند، مي‌دانند اعترافات اندك مبارزان در زير فشارهاي جانفرسا به نگارش در آمده است. اين اثر در مطلع خود مقدمه اي ازآيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني نيز دارد كه دربخشي ازآن آمده است:«مطالعه، تحقيق و بررسي دقيق اسناد، خاطرات و آثار به‌جا مانده از افرادي كه در بحبوحه وقايع انقلاب اسلامي آگاهانه نقش‌آفرين بوده‌اند، از ضرورت‌های تاريخ‌نگاري صحيح منطبق با واقعيات است. مرور خاطرات تلخ و شيرين مقطع پرفراز و نشيب و در عين حال غرورآفرين و تاريخ‌ساز دوران مبارزات قبل از پيروزي انقلاب اسلامي تداعي‌كننده سابقه همسنگري با شهيد بزرگوار حاج صادق اماني و همراهانش در ذهن اينجانب است. در شرايط سخت و دشوار سياسي و اجتماعي مبارزه با رژيم تا دندان مسلح پهلوي و دستگاه مخوف امنيتي آن زمان شهيد حاج صادق اماني و همرزمانش در جمع مبارزان افرادي شجاع، متعهد و معتقد به مبارزه بودند و ثابت‌قدم مشقات آن دوران را تحمل كردند و نهايتاً جمعي از آنان شهادت را آگاهانه به جان خريدند. پيشتازان انقلاب اسلامي در طول حيات خود منشأ خدمات و تأثيرات مفيدي براي پيشبرد مبارزه بوده‌اند...»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر