کد خبر: 774671
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸
اكران‌هاي نوروزي 95 بالاخره مشخص شد
تجربه سال‌هاي پيش نشان داده، عيد نوروز يكي از بهترين زمان‌هاي اكران در سينماي ايران است كه هر ساله با اتمام جشنواره فيلم فجر و نزديك شدن به آخرين هفته‌هاي اسفندماه، بحث‌هاي زيادي در ارتباط با آثار متقاضي اكران نوروزي در ميان اهالي سينما شكل مي‌گيرد.
احسان سالمي
امسال نيز از مدت‌ها قبل از رسيدن به اين زمان، 15 فيلم «آبنبات چوبي»، «آوازهاي سرزمين من»، «ابد و يك روز»، «باديگارد»، «باركد»، «پنجاه كيلو آلبالو»، «جنجال در عروسي»، «چاقي»، «خشم و هياهو»، «سايه‌هاي موازي»، «عشقولانس»، «كاكا»، «كفش‌هايم كو؟»، «مرگ ماهي» و «هفت ماهگي» تقاضاي اكران نوروزي خود را به شوراي صنفي نمايش ارائه دادند. با ارائه اين درخواست‌ها به شوراي صنفي نمايش، گمانه‌زني‌هاي بسياري در ارتباط با آثاري كه فرصت اكران نوروزي را خواهند يافت، شكل گرفت، اما در نهايت فهرست اكران نوروزي 95 با اعلام فيلم‌هاي «باديگارد» ساخته ابراهيم حاتمي‌كيا به سرگروهي سينما آزادي، «ابد و يك روز» ساخته سعيد روستايي در گروه استقلال، «پنجاه كيلو آلبالو» ساخته ماني حقيقي در گروه سينما كورش، «كفش‌هايم كو؟» ساخته كيومرث پوراحمد در گروه زندگي و «خشم و هياهو» ساخته هومن سيدي در گروه اريكه ايرانيان و همچنين «من سالوادور نيستم» به كارگرداني منوچهر هادي كه اكران خود را از 5 اسفندماه آغاز كرده بود، كامل شد. تركيب اعلام شده براي اكران نوروزي امسال از تنوع تقريباً قابل قبولي برخوردار است كه در آن شاهد حضور آثار پرمخاطبي از ژانرهاي مختلف هستيم. فيلم‌هايي چون «باديگارد» ابراهيم حاتمي‌كيا كه يك تريلر سياسي در ارتباط با زندگي يك «باديگارد» است و پس از شكست در محافظت از يكي از شخصيت‌هاي نظام، در باورهاي خود دچار شك و ترديد مي‌شود و اين سرآغاز درگيري‌هاي دروني او با آرمان‌ها و اعتقاداتي است كه عمري در راه آن تلاش كرده است. «ابد و يك روز» دومين فيلم اين تركيب است كه اولين ساخته سعيد روستايي كارگردان جوان آن محسوب مي‌شود. اين فيلم يك درام اجتماعي است كه اتفاقات آن در محيط خانواده‌اي پرجمعيت به وقوع مي‌پيوندد. خانواده‌اي پر از بحران كه عامل اتصال اعضاي آن به‌هم، «سميه» دختر كوچك خانه است. برادر بزرگ‌تر «سميه»، براي حل كردن مشكلات مالي خود، مي‌خواهد خواهرش را به يك جوان افغاني بفروشد؛ موضوعي كه باعث به‌هم ريختن آرامش نسبي در ميان اعضاي خانواده‌اش مي‌شود. هرچند كه «ابد و يك روز» در جشنواره امسال مورد توجه داوران قرار گرفت، ولي به نظر مي‌رسد با توجه به فضاي به شدت تلخ اين اثر، بهتر بود مسئولان سازمان سينمايي زماني غير از نوروز را براي اكران آن در نظر مي‌گرفتند و روزهاي خوش سال نو را با نمايش چنين آثاري، تلخ نمي‌كردند.
«پنجاه كيلو آلبالو» يكي از دو فيلم كمدي اكران نوروزي امسال است كه براساس فيلمنامه فرهاد توحيدي و با كارگرداني ماني حقيقي توليد شده است. اين فيلم كه از مدت‌ها پيش از جشنواره فجر آماده نمايش شده بود، با تصميم سازندگانش در اين جشنواره شركت نكرد و به عنوان يكي از اولين آثار، درخواست اكران نوروزي را مطرح كرد.
فرهاد آئيش، پژمان جمشيدى، سيامك انصارى، افسانه بايگان، آزاده صمدى، سروش صحت، ويشكا آسايش، بهنوش بختيارى، هادى كاظمى و ساعد سهيلى در «پنجاه كيلو آلبالو» ايفاي نقش كرده‌اند و داستان آن از يك مجلس عروسي آغاز مي‌شود كه در ميانه‌هاي آن، مأموران براي دستگيري داماد خلافكار وارد مي‌شوند و ميهمانان همه فرار مي‌كنند. در اين ميان ريختن آب آلبالو روي پيراهن يكي از شخصيت‌هاي اصلي باعث آشنايي او با دختر جواني به نام «آيدا» مي‌شود كه در ادامه اين آشنايي اتفاقات ناخواسته‌اي براي آنها پيش مي‌آيد. «كفش‌هايم كو؟» يكي ديگر از فيلم‌هاي حاضر در اكران نوروز 95 يك ملودرام خانوادگي با محور تعامل با بيماران مبتلا به آلزايمر است كه كيومرث پوراحمد آن را كارگرداني كرده است و علاوه بر رضا كيانيان كه نقش اول آن را بازي مي‌كند، بازيگراني چون مجيد مظفري، رؤيا نونهالي، بهاره كيان‌افشار و شقايق فراهاني نيز در آن حضور دارند.
تركيب اكران نوروزي امسال، يك فيلم اجتماعي ديگر را نيز در خود جاي داده است. «خشم و هياهو» به كارگرداني هومن سيدي ديگر فيلم اين تركيب است كه به طور غيرمستقيم به بازسازي ماجراي قتل مشهور همسر ناصر محمدخاني فوتباليست سال‌هاي نه‌چندان دور پرسپوليس توسط شهلا جاهد پرداخته است. فيلمي كه نويد محمدزاده و طناز طباطبايي دو بازيگر اصلي آن هستند و اين بار به جاي يك فوتباليست، ماجراي كشته شدن همسر اول يك خواننده مشهور توسط هوويش روايت مي‌شود. «من سالوادور نيستم» آخرين فيلم اين تركيب است كه اكران خود را زودتر از سايرين آغاز كرد و يكي از دو اثر كمدي نوروز امسال است. «من سالوادور نيستم» پنجمين فيلم بلند سينمايي منوچهر هادي است كه بخش‌هايي از آن در تهران و مابقي در لوكيشن‌هاي مختلفي واقع در چند شهر برزيل فيلمبرداري شده است و بازيگراني چون رضا عطاران و يكتا ناصر در آن ايفاي نقش مي‌كنند. همچنين سازندگان اين فيلم از ريوالدو ستاره سابق بارسلونا و برزيل براي بخش‌هايي از اين فيلم استفاده كرده‌اند كه اين موضوع مي‌تواند تأثير مثبتي در فروش آن داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار