کد خبر: 771585
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸
اسماعيل احمدي*
تصور همگان بر اين است كه براي يافتن محروميت بايد صدها و شايد هزاران كيلومتر از پايتخت دور شوي تا به روستايي محروم برسي. اما باورش براي هر عدالتخواه انقلابي غيرممكن است كه منطقه‌اي محروم با ده‌ها خانه در قالب يك محله يا روستا، نه اطراف تهران كه در منطقه يك پايتخت وجود داشته باشد.
بله، «پس قلعه» نام محله‌اي است در ميدان تجريش و در منطقه گردشگري و كوهنوردي دربند كه خانه‌ها گاه و بي‌گاه در حال خراب شدن است، آب هم كه خدادادي از كوه جاري است و ايام زمستان و پاييز نبايد شير آب را ببندي وگرنه يخ مي‌زند، مدرسه و خانه بهداشت هم وجود خارجي ندارد و....
شايد باورش سخت باشد اما همين چند سال قبل بود كه به همراه گروه جهادي «منتظران خورشيد» وسط مرداد ماه آن هم در تقارن با ماه مبارك رمضان كه جهاد در جهاد شد، 10 شبانه‌روز را در آن ديار سپري كرديم و به سختي‌ها و مشقات طاقت‌فرساي زندگي در آن منطقه رفيع به خوبي واقف شديم.
كافي است يك ساعتي را در بيراهه‌هاي دربند صعود و ساعاتي از زيست خود را آنجا سپري كني تا چشمانت ببيند كه پيرمردان و پيرزنان آن سرزمين نه راه پيش دارند و نه راه پس و تنها و تنها بايد در «پس قلعه» بمانند. حتي گاه جواناني يافت مي‌شوند كه ديگر از درد زانو نمي‌توانند براي ادامه‌ تحصيل به دربند و تجريش بيايند و اينها رشحه‌اي است از آنچه در اين يادداشت مي‌گنجد.
حال اين سؤال مطرح است كه چرا در بالاي شهر تهران چنين منطقه‌اي وجود دارد؟ چرا محله‌هايي از اين دست در جنوب تهران وجود دارد؟ حال آنكه گاه چنين محروميتي كه در پس‌قلعه ديده مي‌شود حتي در برخي شهرستان‌ها نيز نظير آن وجود ندارد.  بي شك، دلايل متعددي در سايه اين محروميت وجود دارد اما با شناختي كه از استان‌هاي مختلف كشور داشته و هزاران روستا را با چشم ديده‌ام، يقين دارم «‌سوء‌مديريت »علت العلل اين كاستي‌هاست كه «سود برنامه‌ جامع » براي شهر و « انتخاب‌هاي گزينشي » و « اعمال سليقه‌هاي شخصي » مكمل آن است؛ نه مشكل مالي وجود دارد نه نيروي انساني براي عمران و آباداني و نه ساير منابع.
به نظر آنچه مي‌تواند مانع هدررفت اين منابع شود و آن ضعف‌هاي مديريتي و اعمال سلايق و بي‌برنامگي‌ها را جبران كند، ورود جوانان مومن و انقلابي براي حل اين مشكلات است كه اين حضور سازماندهي شده در قالب «گروه‌هاي جهادي» متبلور است. گروه‌هاي جهادي با تجربه‌هاي ارزنده و تشكيلات منسجم – كه حاصل مجاهدت‌هاي بي‌وقفه جهادگران در دور دست‌ترين و صعب‌العبور‌ترين روستاهاي كشور عزيزمان است – مي‌توانند جهاد عظيمي را در شهر تهران آغاز نمايند و در اين جهاد، اولويت با شناسايي محرومين و مناطق محروم و آنگاه جهاد مطالبه‌گري از ادارات و نهاد‌ها و دستگاه‌هاست براي ساختن ام‌القراي جهان اسلام كه صد البته با توجه به گستره اين كلانشهر غول‌پيكر كه دسترسي به مسئولانش سخت و اطلاع‌رساني به مردمانش نيز با دهستان‌ها و شهر‌هاي دوردست بسي متفاوت است، بهره‌گيري از ابزار رسانه بسيار مهم است تا محروميت‌ها را معرفي كرده، به افكار عمومي رسانده و در نهايت به فكر حل عملي مشكلات و موانع برآييم آنگونه كه امروز قرارگاه امام رضا (ع) آغاز نموده و در صورت تداوم خالصانه‌ آن مي‌تواند جهادي بزرگ را رقم زند.

*معاون روابط عمومي سازمان بسيج
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار