کد خبر: 770552
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
اعلام مبلغ عیدی از سوی هیأت دولت کارمندان را دست به چرتکه کرده تا شاید بتوانند دخل و خرجشان را با هم جور کنند.
بهمن از نیمه هم گذشت و صدای پای بهار همزمان با مشخص شدن عیدی کارمندان و بازنشستگان به گوش می‌رسد.

در حالی که تنها 40 روز به آغاز سال نو باقی مانده کارمندان با مشخص شدن رقم عیدی 688 هزار تومانی دست به چرتکه شدند تا دخل و خرجشان را با هم جور کنند.

رقم عیدی کارکنان دولت در حالی اعلام شد که  در سال 91 این رقم 402 هزار تومان در سال 92، 503 هزار تومان و در سال 93 این رقم 603 هزار تومان بوده که این بررسی نشان می‌دهد در سال‌جاری دولت تنها به افزایش 85 هزار تومانی عیدی اکتفا کرده است.

این موضوع کار عیدی‌بگیران را سخت کرده است چرا که با توجه به هزینه‌های شب عید باید بیش از گذشته دست به عصا باشند.

** 700 هزار تومان حداقل هزینه پوشاک خانواده 4 نفره

یکی از خریدهای شب عید پوشاک است که گشتی در بازار نشان می‌دهد پدر خانواده برای تهیه یک دست لباس پلوخوری باید چیزی حدود 180 هزار تومان هزینه کند بطوریکه با در نظر گرفتن حداقل ها یک شلوار ساده مردانه 70 هزار تومان، پیراهن مردانه 50 هزار تومان و جهت تهیه یک کفش مردانه 60 هزار تومان باید هزینه شود.

همچنین  برای خرید یک مانتو ساده حداقل 80 هزار تومان و برای شلوار زنانه حداقل 50 هزار تومان و برای خرید کیف و کفش و روسری نیز باید در بهترین حالت 100 هزار تومان در نظر گرفت که سر جمع باید 230 هزار تومان را به خرید پوشاک، مادر خانواده اختصاص داد.

گشتی در بازار پوشاک بچه‌گانه نیز نشان می‌دهد که برای تهیه لباس کودکان باید هزینه‌های بیشتری را در نظر گرفت و هر چه سن کودکان کمتر شود این هزینه‌ها افزایش می‌یابد اما به طور میانگین اگر برای پوشاک هر فرزند 150 هزار تومان در نظر بگیریم یک خانواده برای دو فرزندش باید  300 هزار تومان کنار بگذارد.

که بایک هزینه سرانگشتی با در نظر گرفتن حداقل ها هزینه لباس عید یک خانواده  چهارنفره چیزی حدود 710 هزار تومان می شود؛ یعنی اگر این خانواده بخواهد با پول عیدی کارمندان تنها لباس عید بخرد باز هم با کسری مواجه می‌شود.

** وقتی کفگیر به ته دیگ می‌رسد

در حالی که کفگیر این خانواده چهار نفره با خرید لباس عید به ته دیگ رسیده هنوز خرج و مخارج‌های بسیاری است که بر دوش پدرخانواده مانده است.

با توجه به رفت و آمد و دید و بازدید در ایام عید باید حداقل 150 هزار تومان برای آجیل شب عید و شیرینی در نظر گرفت ضمن اینکه برای چند روز اول ایام نوروز باید حداقل 30 هزار تومان نیز برای میوه هزینه کرد که سر جمع هزینه آجیل و شیرینی و میوه نیز نزدیک به 200 هزار تومان می‌شود که تا اینجا این خانواده 4 نفره با کسری 220 هزار تومانی در هزینه‌های شب عید خود مواجه شده است.

** کسری 400 هزار تومانی شب عید

پس از تهیه آجیل و میوه و شیرینی شب عید باید مبلغی را هم برای سبزی پلو با ماهی شب عید و خرید گوشت و مرغ برای این ایام اختصاص داد که یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که باید حداقل 150 هزار تومان برای این منظور اختصاص داد.

اگر چه همه لطف عید و آغاز سال نو به پهن کردن سفره هفت سین است برای تهیه یک سفره هفت سین باید حداقل 10 هزار تومان در نظر گرفت که کسری هزینه‌های شب عید یک خانواده چهار نفره را به 380 هزار تومان می‌رساند.

گفتنی است باید به هزینه‌های فوق مبلغ کرایه خانه، هزینه آرایشگاه، هزینه مواد شوینده برای نظافت منزل، هزینه قالیشویی، خشکشویی و سایر را اضافه کرد ضمن اینکه در این گزارش از هزینه سفر این خانواده چهار نفره در ایام عید چشم‌پوشی شده است.

تنها می شود این گزارش را با "آه" کارمندانی که رقم عیدیشان را در مقابل هزینه ها می گذارند و 688 هزارتومانی که دردی از آنها در شب عید دوا نمی‌کند تمام کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار