کد خبر: 770157
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
حمله مدعيان اصلاح‌طلبي به نهادهاي انقلابي، تاكتيك تكراري در آستانه هر انتخابات
با اعلام رسمي نامزدهاي تأييد صلاحيت شده توسط هيئت مركزي نظارت بر انتخابات روز گذشته موج جديدي از حملات تجديدنظرطلبان به شوراي نگهبان آغاز و تلاش شد تا بار ديگر به جامعه القا شود كه اين نهاد انقلابي با نگاهي جناحي به قلع و قمع عناصر اين جريان پرداخته است.
سعيد همتي
با اعلام رسمي نامزدهاي تأييد صلاحيت شده توسط هيئت مركزي نظارت بر انتخابات روز گذشته موج جديدي از حملات تجديدنظرطلبان به شوراي نگهبان آغاز و تلاش شد تا بار ديگر به جامعه القا شود كه اين نهاد انقلابي با نگاهي جناحي به قلع و قمع عناصر اين جريان پرداخته است.
بر خلاف اين ادعا آمار و ارقام گوياي اين نكته است كه حجم تأييد صلاحيت شدگان توسط شوراي نگهبان در مقايسه با دورهاي گذشته افزايش چشمگيري داشته و در اين ميان بيش از نيمي از وابستگان به جريان مدعي اصلاح‌طلبي تأييد صلاحيت شده‌اند.
سيامك ره‌پيك، سخنگوي هيئت مركزي نظارت بر انتخابات هم روز شنبه با آگاهي از اين نكته كه جريان تجديدنظرطلب روز پس از مصاحبه وي، به شدت عليه شوراي نگهبان حملاتي را ترتيب خواهند داد، مي‌گويد: ‌با تأييد صلاحيت 15 درصدي داوطلباني كه شكايت كرده بودند مجموع تأييد صلاحيت شدگان به 55 درصد افزايش يافت كه در مقايسه با دوره‌هاي پيشين انتخابات، ركوردي چشمگير است. با افزايش تعداد داوطلبان تأييد صلاحيت شده، رقابت براي هر كرسي مجلس از بين 16 داوطلب به بيش از 20 داوطلب افزايش يافت.
وي با بيان اينكه تعداد كل داوطلبان مجلس نهم اعم از تأييد و ردصلاحيت‌شده و عدم احراز شده، 5هزار و 300 نفر بود، گفت: فقط تعداد داوطلبان تأييد صلاحيت شده مجلس دهم از كل داوطلبان مجلس نهم بيشتر است. سخنگوي هيئت مركزي نظارت بر انتخابات اظهار داشت: تعداد داوطلبان تأييد صلاحيت شده در هيئت نظارت برانتخابات، 40درصد بود كه اين رقم در شوراي نگهبان به 55 درصد افزايش يافت. در هيچ دوره‌اي از انتخابات مجلس اين تعداد داوطلب تأييد صلاحيت شده نداشتيم، البته بخشي از اين افزايش ناشي از افزايش داوطلبان مجلس و بخشي هم ناشي از افزايش تعداد تأييد صلاحيت‌شده‌هاست.
حال روزنامه‌هاي زنجيره‌اي بدون توجه به آمار دقيق و با چشمپوشي از تعداد افراد تأييد صلاحيت شده توسط شوراي نگهبان اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب و مستقل، به تخطئه عليه اين شورا پرداختند كه در ادامه به بخشي از آن اشاره مي‌شود.
«حذف و اضافه شوراي نگهبان» اين عنوان تيتر نخست روزنامه قانون است- كه طي دو سال گذشته بارها به علت هجمه به اعتقادات و مباني ديني مردم تذكر گرفته و در نهايت توقيف شده بود- كه با عبارتي كنايي عملكرد شوراي نگهبان را زير سؤال مي‌برد و مي‌نويسد: «رسول منتجب نيا، محسن رهامي، محسن و فاطمه هاشمي( فرزند‌ان آيت‌الله هاشمي)، محمد‌ اشرفي اصفهاني فرزند‌ شهيد‌ محراب و رئيس هيئت بد‌وي رسيد‌گي به تخلفات نهاد‌ رياست جمهوري، مهد‌ي ناد‌مي، عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان، فاطمه راكعي، د‌بير كل جمعيت زنان مسلمان نواند‌يش، محسن مهرعليزاد‌ه، معاون رئيس‌جمهور د‌ولت اصلاحات، د‌اريوش قنبري نمايند‌ه اصلاح‌طلب اد‌وار مجلس، احمد‌ شوهاني عضو فعلي كميسيون امنيت ملي، حسين نقاشي از فعالان د‌انشجويي اصلاح‌طلب از جمله افراد‌ي بود‌ند‌ كه رد‌ صلاحيت شد‌ند‌ و د‌ر قبال برخي افراد‌ مانند‌ سيد‌هاد‌ي حسيني از طرفد‌اران د‌ولت احمد‌ي‌نژاد‌ كه توسط هيئت نظارت رد‌ صلاحيت‌ شد‌ه ‌بود‌، توسط شوراي نگهبان تأييد‌ شد‌.»
اين روزنامه ادامه مي‌دهد: «برخي از رسانه‌هاي جريان محافظه‌كار با مانور بر مسئله تأييد‌ اند‌ك چهره‌هاي نزد‌يك به جريان اصلاح‌طلب تلاش مي‌كنند‌ تا نشان د‌هند‌ كه اين جريان د‌ر رقابت با جناح مقابل(اصولگرايان) با مشكل نامزد‌ي د‌يگر مواجه نيست. اين د‌رحالي است كه با تمام اين اقد‌اماتي كه صورت گرفت نيز هنوز كاند‌يد‌اهاي د‌و طرف به صورت مساوي براي رقابت د‌ر كارزار پايان سال، صف‌كشي نكرد‌ه‌اند‌. اصلاح‌طلبان حتي د‌ر برخي از شهرستان‌ها تك نامزد‌ هم ند‌ارند‌ و تمام تلاش خود‌ را خرج تهران كرد‌ه‌‌اند‌ كه تنها 30 گزينه د‌ارد‌ كه بد‌ون ترد‌يد‌ بخشي از اين تعد‌اد‌ متعلق به اصولگرايان است.»
روزنامه همدلي هم «15 درصد ديگر از اصولگرايان تأييد صلاحيت شدند» را به عنوان تيتر يك خود انتخاب كردو روزنامه آفتاب يزد هم تيتر يك خود را به همين موضوع اختصاص داده و نوشته «با وجود بازگشت 1500كانديداي رد صلاحيت شده به انتخابات؛ شرايط اصلاح‌طلبان تغييري نكرد». روزنامه آرمان رسانه نزديك به خانواده هاشمي هم تيتر نخست خود را به همين مسئله اختصاص داده آن هم با عبارت«147 تأييد شده رد صلاحيت شدند» و نوشت: «سوت پايان نيمه اول انتخابات مجلس كه قرار است در اسفندماه برگزار شود ديروز با اعلام نتايج بررسي صلاحيت كانديداهايي كه ردصلاحيت شده يا صلاحيتشان احراز نشده بود زده شد. . . بخشي ديگر خودشان اطلاعي از وضعيت تأييد يا ردصلاحيتشان نداشتند و به سايت‌هاي خبري مراجعه مي‌كردند كه آن هم براي خودش بازار گرمي داشت و اخبار صلاحيت‌ها را به گونه‌اي منتشر مي‌كردند كه گويا خود در مركز بررسي و نتايج آن هستند. مثلاً انتخاب ظهر ديروز نوشت: «خبرهاي رسيده حكايت از ردصلاحيت 16نماينده فعلي مجلس دارد؛ فتحي‌پور، عباس رجايي، پيرموذن، حبيب برومند، شوهاني، رسايي، سعيد انصاري، فتح‌الله حسيني، عبدالله مقيمي، حامد قادرمرزي، پشنگ، روح‌الله بيگي، شجاعي كياسري، پورفاطمي، نعيمي، حسن تأميني و موسوي‌نژاد از جمله نمايندگان فعلي هستند كه صلاحيت آنها براي انتخابات آتي مجلس رد شده است.»
اعتماد ديگر روزنامه زنجيره‌اي هم با درج گزاره جهت‌دار و تخريبي با عنوان «چهره‌هاي شاخص در برزخ صلاحيت» اقدام شوراي نگهبان را به برزخ تشبيه كرده و نوشته: «آنچه پايان بررسي‌ها را با ابهام مواجه ساخت، تعدادي از چهره‌هاي سرشناسي بودند كه نامشان نه در «ليست تأييد شده‌ها» و نه در «ليست رد شده‌ها» به چشم نمي‌خورد. تلاش‌ها نيز براي اطلاع يافتن از اين تصميمات از هر دو نهاد اجرايي و نظارتي انتخابات راه به جايي نبرد. تنها خبري كه در اين مورد به گوش مي‌رسيد همان عناوين خبري رسانه‌هايي بود كه در گزارشات خود نام يكي از كانديداها را اعلام و از بي‌اطلاعي آنها از اينكه نامشان در كدام يك از ليست‌ها قرار گرفته است، گفته‌اند.»
روزنامه ايران ارگان رسمي دولت هم تلاش كرده تا تيتري محافظه‌كارانه‌تر را درج كند و مانند رئيس دولت بي‌پرده عليه اين نهاد قانوني تخريبي را صورت ندهد، اين روزنامه مانند ساير رسانه‌هاي حامي دولت تيتر نخست خود را به اين موضوع اختصاص داده آن هم با عبارت «لحظه‌هاي حساس براي اعلام نتايج صلاحيت‌ها».

   حمله به شوراي نگهبان سابقه‌اي به اندازه تاريخ انقلاب دارد
در انتخابات گذشته هم بارها تكرار شده كه شخصيت‌ها و رسانه‌هاي وابسته به جماعت تجديدنظرطلبان اقدامات و عملكرد شوراي نگهبان را زير سؤال برده و تلاش كرده‌اند اعتماد عمومي نسبت به نهادهاي انقلابي و ازجمله شوراي نگهبان را به ضد آن تبديل كنند. مجمع روحانيون مبارز در خبرگان دوم تلاش كرد رد صلاحيت برخي از افراد وابسته به خود را توطئه شوراي نگهبان قلمداد كرده و در انتخابات هفتم مجلس نيز جريان تجديدنظرطلب در اعتراض به رد صلاحيت برخي از عناصر تندروي خود حكم به تعطيلي مجلس ششم داد. در انتخابات دهم رياست جمهوري هم شبيه همين رويكرد اتخاذ شد و وابستگان به اين جريان در قالب كميته‌ صيانت از آراي ستاد آقايان هاشمي رفسنجاني، موسوي و كروبي، پنج ماه پيش از برگزاري انتخابات كليد فتنه 88 را زدند كه با موج‎سواري تندرو‎هاي مشاركتي و سازمان مجاهدين، در راهبردي تحت عنوان «موج سوم حمايت از خاتمي و موسوي» كم‌كم به فاز عملياتي و ضد‎امنيتي نزديك شد.
بعد از شكست مفتضحانه جريان فتنه سبز در انتخابات 88، فاز جديد اين پروژه از چند ماه قبل با اسم رمز انتخابات آزاد به طور هماهنگ با دشمنان امريكايي و صهيونيستي در داخل كشور زمزمه شد كه با واكنش انقلابي رهبر معظم انقلاب در نطفه خفه شد. اين در شرايطي است كه تجربه برگزاري 32 انتخابات در طول سال‌هاي عمر انقلاب اسلامي نشان داده است كه حضور مؤثر شوراي نگهبان در حفاظت از قانون و نگهباني از آراي مردم توانسته است همواره موجي از اميد و شور حضور را در ميان جامعه رأي‌دهندگان در ايران اسلامي ايجاد كند. اميدي كه همواره منجر به مشاركت بالاي مردم در انتخابات‌هاي ايران بوده و در هر انتخابات جديد نيز بشارت‌دهنده حضوري گسترده‌تر به دوستان و دشمنان انقلاب اسلامي است.
نگاهي به كارنامه شوراي نگهبان نشان مي‌دهد كه ساختار روش‌مند و خردورز اين شورا توانسته است همواره با اجراي بدون سليقه و بدون اهمال قوانين كشور منظره‌اي را در پيش روي دوستان و دشمنان ايران اسلامي قرار دهد كه در آن، قانون همواره بي‌كم و كاست اجرا مي‌شود و مردمسالاري ديني نيز از تمام عناصر بروز خود برخوردار است. دو مقوله‌اي كه بايد اذعان كنيم اگر گاهي شاهد حمله‌هاي شديد و پرونده‌دار عليه شوراي نگهبان هستيم، بايد انگيزه‌هاي آن را در وجود همين دو عامل يعني اجراي بي‌كم و كاست قانون و فراهم آوردن بسترهاي مردمسالاري ديني توسط شوراي نگهبان جست‌وجو كنيم.
چه اينكه دشمن اگر قرار باشد از منفذي به سمت جلوه‌هاي مردمسالاري ديني در ايران اسلامي حمله كند، در گام اول خود به سمت قانون و شوراي نگهبان آن حمله خواهد برد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سیدجلال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
0
0
راس راسی باخواندن ونظر خواهی وگزینش نظرات بعضی روزنامه ها مثل خبر....ادم احساس میکنه رادیو ها بیگانه های دشمن جمهوری اسلام را می شنوه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار