کد خبر: 768329
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۷
پس از بررسي دانشمندان مشخص شد
دانشمندان پس از بررسي‌هاي مختلف دريافتند كه نيمي از محتواي گرماي اقيانوس جهاني از سال 1865 بيش از دو دهه گذشته افزايش يافته است.
مترجم: رضا داودي

به گفته پيتر گليكر، دانشمند LLNL (تغيير آب و هوا، طبيعت) «در دهه‌هاي اخير گرم شدن قابل ملاحظه اقيانوس همچنان ادامه دارد و با گذشت زمان نشانه گرم شدن در حال رسيدن به قسمت‌هاي عميق‌تر اقيانوس است.»

تغييرات در ذخيره‌سازي گرماي اقيانوس مهم است، زيرا اقيانوس بيش از 90 درصد مازاد افزايش گرماي زمين را كه در رابطه با گرم شدن كره زمين است، جذب مي‌كند. اقيانوس و اتمسفر گرم شده مشاهده شده كره زمين نتيجه ادامه انتشار گازهاي گلخانه‌اي است. تعيين مقدار گرمايي كه در سيستم زمين جمع مي‌شود براي بهبود درك تغييرات آب و هوايي حال حاضر و در راه و ارزيابي بهتر اينكه در دهه‌ها و قرن‌هاي آينده چقدر انتظار مي‌رود مهم است. بهبود پيش‌بيني‌هايي كه چقدر و به چه سرعتي زمين گرم خواهد شد و درياها بالا خواهند آمد، حياتي است. افزايش دماي اقيانوس از سال 1970 به خوبي مستند‌سازي شده و در ارتباط با انتشار گازهاي گلخانه‌اي است. از جمله اندازه‌گيري‌ها از يك سفر اقيانوس‌شناسي قرن 19 و تغييرات اخير در قسمت‌هاي عميق‌تر اقيانوس، نشان مي‌دهد كه نيمي از گرماي انباشته شده در طول دوران صنعتي در دهه‌هاي اخير، با حدود يك سوم ساكنين در اقيانوس‌هاي عميق‌تر رخ داده است. تيم، مجموعه‌اي متنوع از مشاهدات دماي اقيانوس و يك مجموعه بزرگ از مدل آب و هوا را مورد تجزيه و تحليل قرار داد.

دانشمندان دماي اقيانوس را به روش‌هاي مختلفي در طول زمان اندازه‌گيري كرده‌اند، از كاهش جفت‌هاي حداقل- حداكثر درجه حرارت تا اعماق مختلف در خطوط دريا در طول HMS. سفر چلنجر 1872- 1876، با ابزار مدرن بسيار دقيق استفاده شده در يك آرايه جهاني از پروفايل روباتيك شناور (به نام ARGO) كه داده‌ها را با استفاده از ماهواره‌ها «phone home» مي‌كند، از حدود سال 1999 شروع شده است. اين مطالعه نشان داد كه برآورد گرم شدن اقيانوس‌ها در بيش از يك محدوده از زمان و عمق به خوبي با نتايج حاصل از آخرين نسل از مدل‌هاي آب و هوا سازش مي‌كند، با اين اطمينان كه مدل‌هاي آب و هوا اطلاعات مفيدي را ارائه مي‌كنند. پل دوراك اقيانوس‌شناس LLNL اظهار مي‌كند: «در طول سال، توزيع جهاني داده‌هاي درجه حرارت اقيانوس جمع‌آوري شده توسط آرگو، كليدي در بهبود برآورد ما از گرم شدن اقيانوس‌ها و ارزيابي مدل‌هاي آب و هوايي شده است.»

در حالي كه آرگو تنها نيمه بالايي از حجم اقيانوس‌ها را نمونه‌برداري مي‌كند، آرايه‌هاي خلبان جديد " Deep Argo" آن نمونه‌ها را در كف اقيانوس كه در حال مستقر شدن هستند، شناور مي‌كند. اين حجم اقيانوس پهناور در نيمه عميق‌تر، تنها به ندرت توسط كشتي‌هاي تحقيقاتي اندازه‌گيري مي‌شود. داده‌هاي عميق نيز گرم شدن كره زمين را نشان مي‌دهند، حتي در لايه‌هاي كف اقيانوس در دهه‌هاي اخير.

به گفته اقيانوس‌شناسان با توجه به اهميت نشانه گرم شدن اقيانوس‌ها براي درك تغيير آب و هوا، زمان مناسبي براي اندازه‌گيري سيستماتيك جهاني اقيانوس از سطح به كف اقيانوس است.

منبع: ساينس ديلي

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار