کد خبر: 765418
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
از خروسخوان سحر، تا گاوگُم غروبِ هر روز خبر طبيعت ايران تخريب است و تهديد است و تجاوز‌!
علی خدایی بیجاری
يكم: از خروسخوان سحر، تا گاوگُم غروبِ هر روز خبر طبيعت ايران تخريب است و تهديد است و تجاوز‌! سخت است چشم و گوشي كه در گذشته زيبايي‌ها و حكايات زيباي اين عروس شاهوار را ديده و شنيده باشد و امروز شاهد تباهي آن همه موهبت و ناز و تنعم باشد. حاليا با چنين رويه‌اي كه محيط‌زيست كشور به ويراني ميل كرده، پر بيراه نيست اگر اين عرصه را - فارغ از فلسفه‌بافي مسئولان و متوليان حفاظت و صيانت كه بالطبع از اين خوان آشفته ارتزاق مي‌كنند- محتضر رو به قبله‌اي فرض كنيم كه آفتابش به لب بام رسيده و ديگر «دوا»يي دردش را درمان نيست و اميدي به «شفا»ندارد و هر آنچه كه در قالب «اما» و «اگر»هاي مسئولانه و وعده و خلف وعده و هزار بازي ديگر ايراد مي‌شود، حكايت باري به هر جهت است و مصداق خالي نبودن عريضه‌!
 لذا اوضاع حاكم بر طبيعت كشور حكايت بازار شام است كه شتر با بارش در آن گم مي‌شود. از آتش‌سوزي‌هاي تعمدي جنگل‌ها و مراتع گرفته تا زمين‌خواري‌ها و دريا‌خواري‌ها و كوه‌خواري‌ها ! از قاچاق حيوان و مرجان گرفته تا زنده‌گيري و شكار حيوانات، آلودگي‌هاي نفتي و ميكروبي درياها و رود‌ها (كه غالباً به استخري براي تخليه فاضلاب املاك تابعه استحاله يافته‌اند)،  آلودگي هوا و دود و دم خودروها و كارخانجات و آسمان سياه شهرها و طوفان‌هاي شني و نمكي و ريزگردها و جميع بلايا و بيماري‌هاي حاصل از اين دود و دم كه بحمدالله قاطبه مردم آگاهي دارند و نيازي به نبش قبر مجدد نيست.
حالا اگر مسئولي در اين آشفته‌بازار، «كوخ نشين» را «كاخ نشين» بنمايد و بر آن باشد «مجرم» را «محرم» قلمداد كند و يا«محرم» را «مجرم» يا در نطق خود خلاف واقعي در قد و قواره لاف گزاف القا كند و لباس زيباي خدمت را بر تن چنين قواره قناسي كند، ديگر اين اقدام حكايت رنگ‌آميزي گنجشك و قناري است و مصداق شكم خالي و رفلاكس فندقي!
دوم: خانم دكتر ابتكار روز دوشنبه گذشته يكي از سخنرانان چهارمين همايش ملي مديريت آلودگي هوا بود كه در اين سخنراني سخنان خود را حول محور جايگاه معقول و مقبول زيست محيطي ايران در ميان كشور‌هاي جهان ايراد كرد و بر اين نكته صحه گذاشت كه «... در فضاي بين‌المللي شرايط خوبي داريم...!»
سوم: اولين تصويري كه پس از شنيدن يا خواندن سخنان خانم ابتكار به ذهن خطور مي‌كند، رژه بي‌امان تيترهاي منفي رسانه‌ها مبني بر اوضاع آشفته محيط زيست ايران در سطح جهان است و اين تصاوير مأيوس‌كننده ناخود‌آگاه در تقابل با نظر رئيس سازمان محيط زيست پارادوكس عجيبي را شكل مي‌دهد، چراكه سازمان محيط زيست در سه حوزه عمده، يعني محيط زيست انساني، دريايي، طبيعي و حيات وحش تقسيم‌بندي مي‌شود و در اين ميان اخبار و احوال مبين موارد ديگري عكس نظر خانم ابتكار است كه به خاطر پرهيز از اطاله كلام به صورت موردي به مهم‌ترين مطالب چند وقت اخيركه در تضاد با سخنان رئيس سازمان محيط زيست است، اشاره مي‌شود:
 شهر اهواز آلوده‌ترين شهر دنيا است/ ميزان آلودگي در كشور ما به طور متوسط بالاترين ميزان آلودگي در بين 10 كشور آلوده جهان است / چهار روز پس از انتشار گزارش سازمان بهداشت جهاني درباره ارتباط آلودگي هوا با سرطان ريه، مؤسسه كوارتز براساس اطلاعات اين سازمان ليستي از آلوده‌ترين شهر‌هاي جهان را منتشر كرده ‌است. بر اساس اين گزارش جديد شهر‌هاي اهواز در ايران، اولانباتار در مغولستان، سنندج در ايران، لوديانا در هندوستان، كوئتا در پاكستان، كرمانشاه در ايران، پيشاور در پاكستان، گابورونه در بوتسوانا، ياسوج در ايران و كانپور در هندوستان به ترتيب 10 شهر آلوده جهان هستند.
با اين احوال آنچه كه غير قابل هضم است شرايط خوب بين‌المللي است كه خانم ابتكار به آن اشاره كرده است!
شايد منظور خانم رئيس جايگاه خوب وي در ايفاي نقش سياسي و سياسي‌بازي است كه بنا به اعتقاد بسياري از صاحب نظران او سياسي كاري را بر وظايف زيست محيطي خود ارحج مي داند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار