کد خبر: 758770
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
تنها پنج تیم در تاریخ لیگ برتر به دسته یک سقوط نکرده‌اند.
باشگاه خبرنگاران: از ابتدای شروع لیگ برتر در سال 1380 تا پانزدهمین دوره آن تنها پنج تیم در همه ادوار لیگ حضور داشته‌اند که به دسته‌های پایین‌تر سقوط نکرده‌اند.  
 
استقلال و پرسپولیس تهران، سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان و سایپا تهران (البرز) پنج تیمی هستند که به جز همه آن‌ها سابقه قهرمانی در این رقابت‌ها را دارند.
 
سپاهان اصفهان با 5 قهرمانی، استقلال با 3 و سرخ‌پوشان با 2 و سایپا تهران یک قهرمانی، مجموعاً در یازده دوره لیگ عنوان قهرمانی را کسب کرده‌اند و بی‌شک عملکرد مهاجمان این تیم‌ها در پانزده دوره لیگ نقش انکارپذیری در موقعیت و بقای آن‌ها در لیگ برتر دارد و این که در تاریخ لیگ برتر 9 بار مهاجمان این پنج تیم عنوان آقای گلی را کسب کرده‌اند گویای این ادعا است.
 
در زیر به معرفی برترین گلزنان این پنج تیم در هر فصل لیگ برتر می‌پردازیم.
 
نخستین دوره لیگ:

در نخستین دوره لیگ برتر سهراب انتظاری با 9 گل بهترین گلزن پرسپولیس، سیروس دین‌محمدی با 8 گل بهترین گلزن استقلال، ادموند بزیک با 6 گل بهترین گلزن سپاهان، رضا صاحبی با 6 گل بهترین مهاجم ذوب‌آهن و جواد کاظمیان با 7 گل بهترین گلزن سایپا معرفی شدند و نقش موثری در جایگاه تیم‌هایشان در اولین دوره لیگ برتر داشتند.
 
در دومین دوره لیگ برتر که با قهرمانی سپاهان همراه بود، ادموند بزیک با زدن 12 گل از 47 گل سپاهان آقای گل شد و علی انصاریان با پنج گل از 30 گل پرسپولیس رده سومی را از آن خود کرد.

علی‌رضا نیکبخت واحدی 9 گل از 32 گل استقلال را وارد دروازه حریفان کرد و رضا صاحبی برای دومین بار با زدن شش گل از 22 گل ذوبی‌ها، آن‌ها را به رتبه هشتم لیگ رساند و محمد مؤمنی نیز هشت گل از 29 گل نارنجی‌پوشان سایپا را به ثمر رساند تا این مهاجمان عملکرد خوبی را در تیم‌هایشان نشان دهند.
 
در لیگ سوم حرفه‌ای، علی دایی با زدن 16 گل از 42 گل پرسپولیس آقای گل شد و رضا عنایتی یازده گل از 46 گل استقلال را ثبت کرد تا در رده دوم قرار بگیرد.
 
مهدی رجب‌زاده نیز 9 گل از 32 گل ذوب‌آهن را به ثمر رساند تا در کنار رسول خطیبی با زدن هشت گل از 42 گل سپاهان بهترین گلزن اصفهانی‌ها معرفی شوند و امیرحسین یوسفی نیز 5 گل از 23 گل سایپا سایپا را وارد دروازه حریفان کرد تا نقش مهمی در سیزدهم شدن خودروسازان داشته باشد.
 
در لیگ چهارم که با قهرمانی فولاد خوزستان همراه بود، رضا عنایتی مهاجم استقلال با 20 گل زده عنوان آقای گلی را تصاحب کرد و ضمن این که مهرداد اولادی با 8 گل، رسول خطیبی با 15 گل، مهدی رجب‌زاده با 7 گل و علی‌رضا عباسفرد و امیرحسین یوسفی با 4 گل به ترتیب گلزن‌ترین  بازیکنان پرسپولیس، سپاهان، ذوب آهن و سایپا انتخاب شدند تا باز هم با کسب رده‌های اول تا سیزدهمی نقش مهمی در به دست آوردن این جایگاه برای تیم‌هایشان داشته باشند.
 
رضا عنایتی در پنجمین دوره لیگ نیز با زدن 21 گل نام خود را به عنوان آقای گل لیگ ثبت کرد تا به همراه مهدی رجب‌زاده با 14 گل آقای گل ذوب‌آهن، رسول خطیبی با 10 گل بهترین گلزن سپاهان، جواد کاظمیان با 11 گل، گلزن‌ترین بازیکن پرسپولیس و محسن خطیبی با 7 گل درصدر گلزنان سایپا معرفی شدند.
 
مهدی رجب‌زاده سرانجام در لیگ ششم آقای گلی را به دست آورد و در کنار عرفان اولدوم مهاجم نیجریه‌ای ابومسلم 17 گل به ثمر رساند تا با پیشی گرفتن از علی دایی عضو تیم سایپا با 10 گل، مهرزاد معدنچی از پرسپولیس با همین تعداد، عماد رضا از سپاهان با 9 گل و میثم بائو از استقلال با 6 گل برترین گلزنان این پنج تیم در سالی بودند که سایپا قهرمانی لیگ را کسب کرد و پیکان و پگاه گیلان نیز راهی لیگ آزادگان شدند.  
 
محسن خیلی مهاجم سرخ‌پوشان در لیگ  هفتم با زدن 17 گل به همراه هادی اصغری از راه‌آهن، آقای گل لیگ شدند. 
 
عماد رضا مهاجم عراقی سپاهان به همراه محمود کریمی با 9 گل بهترین گلزنان زردپوشان بودند، این در حالی است که آرش برهانی با 8 گل برترین مهاجم استقلال شد و محمدرضا خلعتبری با 9 گل موثرترین بازیکن ذوب‌آهن در امر گلزنی و آدریانو آلوز برزیلی با 5 گل بهترین مهاجم سایپا نام گرفت.
 
در لیگ هفتم فولاد با 64 امتیاز قهرمان شد و صنعت نفت و شیرین فراز راهی لیگ دسته یک شدند.
 
در لیگ هشتم آرش برهانی از استقلال با زدن 20 گل، عنوان آقای گلی را کسب کرد تا با پشت سرگذاشتن ایگور کاسترو برزیلی با 16 گل از ذوب‌آهن، آقای گل لیگ لقب بگیرد.

عماد رضا با 14 گل برترین مهاجم سپاهان لقب گرفت و این در حالی بود که ابراهیم توره سنگالی 11 گل را برای پرسپولیس به ثمر رساند و همچنین عیسی ترائوره مهاجم اهل مالی سایپا با به ثمر رساندن 10 گل دروازه حریفان را باز کرد تا از بین پنج باشگاه، 4 مهاجم خارجی، عنوان برترین گلزن فصل را به دست آورده باشند و این در حالی رخ داد که آبی‌پوشان پایتخت موفق شدند با عملکرد فوق‌العاده آرش برهانی برای دومین بار قهرمان لیگ برتر شوند.
 
در نهمین دوره لیگ حرفه‌ای که با دومین قهرمانی زردپوشان دیار نصف جهان همراه بود عماد رضا با 19 گل آقای گل لیگ برتر شد و این اتفاق در حالی رخ داد که آرش برهانی و خلعتبری با به ثمر رساندن یازده گل آقای گل تیم‌های خودشان شدند و کریم باقری با 10 گل به عنوان موثرترین بازیکن پرسپولیس لقب گرفت.
 
کریم انصاری‌فرد با 11 گل زده از 48 گل سایپا به عنوان بهترین بازیکن خودروسازان در لیگ نهم معرفی گردید.  
 
دهمین دوره لیگ برتر با قهرمانی زردپوشان دیار نصف جهان به اتمام رسید و این اتفاق در حالی رخ داد که آقای گل لیگ برتر، رضا نوروزی عضو هیچ کدام از پنج تیم پرسابقه لیگ برتر نبود و در عضویت تیم فولاد توپ می‌زد.
 
در سال 1390-1389 در بین آقای گل این پنج تیم برتر، کریم‌انصاری‌فرد بهترین عملکرد را از خود نشان داد و با ثمر رساندن 19 گل در رده نخست قرار گرفت.
 
پس از این بازیکن، ابراهیم توره (18 گل) از سپاهان، آرش برهانی (14 گل)، محمد حسینی از ذوب‌آهن (12 گل) و محمد نوری (9 گل) از سرخ‌پوشان پایتخت در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
 
آقای گل‌های لیگ یازدهم نیز به شرح زیر است:
 
1- کریم انصاری‌فرد با به ثمر رساندن 21 گل از تیم سایپا به عنوان آقای گل لیگ برتر و این باشگاه لقب گرفت. علی کریمی با 12 گل در رده دوم قرار گرفت و آقای گل سرخ‌پوشان پایتخت شد و پس از آن‌ها نیز محمد قاضی از ذوب‌آهن، عمادرضا از سپاهان و مجتبی جباری از استقلال به عنوان بهترین گلزنان ذوب‌آهن، سپاهان و استقلال لقب گرفتند.
 
در دوازدهمین دوره لیگ برتر که از 29 تیر 1391 آغاز شد، سید جلال رافخایی با 11 گل زده به عنوان آقای گلی این مسابقات دست یافت و این در حالی بود که در میان این پنج تیم خلعتبری با چهارده گل آقای گل شد و پس از وی نیز سعید دقیقی با 11 گل از سایپا و آرش برهانی با 10 گل در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
 
پس از آن‌ها نیز رجب‌زاده و کریم انصاری‌فرد با 8 گل از تیم‌های ذوب‌آهن و پرسپولیس در رده‌های پایانی جدول آقای گل‌های این پنج تیم قرار گرفتند.
 
در لیگ سیزدهم نیز سید صالحی و خلعتبری با 6 گل بهترین گلزنان پرسپولیس لقب گرفتند و محمد قاضی با به ثمر رساندن 7 گل موثرترین بازیکن استقلال نام گرفت.
 
همچنین شهباززاده با 9 گل بهترین بازیکن سایپا شد و مهدی رجب‌زاده نیز آقای گل سبزپوشان لقب گرفت.
 
در چهاردهمین دوره لیگ برتر که سپاهان در روز آخر مسابقات قهرمانی را کسب کرد، مهدی شریفی و سجاد شهباززاده با 12 گل به ترتیب آقای گل های تیم‌های سپاهان و استقلال تهران معرفی شدند و این در حالی بود که پس از این 2، مسعود حسن‌زاده با 9 گل از ذوب‌آهن، حامد شیری با 8 گل از سایپا و مهدی طارمی با 7 گل در رده‌های سوم تا پنجم آقای گل‌های این پنج تیم قرار گرفتند.
 
حال باید دید در لیگ پانزدهم کدام بازیکن می‌تواند در صدر برترین گلزن در میان پنج تیم قرار بگیرد.
 
هم اکنون مهدی طارمی با 7 گل در صدر ایستاده است و پس از وی امید ابراهیمی با 5 گل، مرتضی تبریزی و غلامرضا رضایی با چهار گل قرار دارند و احسان حاج صفی نیز از سپاهان در رده پنجم قرار دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار