کد خبر: 755064
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس:
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در آیین تکریم مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی خطاب به استاندار اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه که در حال تدوین و نهایی شدن است به موضوع کتاب و کتابخوانی توجه شود و این موضوع ارزش ایجاد یک حکم جدید در برنامه ششم توسعه را دارد که باید توسط مسئولین پیگیری شود.

، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد سالک با اشاره به اینکه مسایل و خواسته های نهاد کتابخانه های عمومی کشور مدنظر کمیسیون فرهنگی مجلس است گفت: کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، همتش را بر توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی گذاشته است و در این راستا چندین جلسه با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد برگزار شده است.

رئیس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نکته قابل‌توجه این است که انگیزه و خواسته‌های دقیق و بر اساس فطرت و تعقل انسان برای رشد کتاب‌خوانی در کشور تنظیم شود.

وی بابیان اینکه بستر کتاب‌خوانی از خانه و خانواده شروع می‌شود، گفت: امام علی (ع) در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه، یکی از اولین مسئولیت پدران را آموختن کتاب به فرزند عنوان کرده‌اند.

حجت‌الاسلام احمد سالک افزود: کتاب باید در سبد کالای زندگی خانواده‌ها باشد و همان‌طور که سبد کالای مصرفی تأمین می‌شود باید کتاب را نیز به‌عنوان یکی از اقلام ضروری خانواده‌ها مطرح شود.

سالک در توصیه‌ای به استانداری بیان کرد: در بودجه سال ۱۳۹۵، بودجه‌ای برای کتاب قرار بگیرد، امروز هزینه کتاب و خرید کتاب گران است.

این مسئول فرهنگی تکیه‌بر اهمیت نگاه اسلام به مقوله کتاب و کتاب‌خوانی را مهم دانست و افزود: امسال با هماهنگی‌های انجام‌شده، بیست هزار عنوان کتاب در مناطق محروم اصفهان توزیع‌شده است.

وی آموزش‌وپرورش را بستری عنوان کرد که شخصیت توحیدی فرزند را به جزء کتاب‌های درسی، به سمت مطالعه دیگر کتاب‌های مفید می‌تواند سوق دهد.

کتابداران کتابهای مفید را در معرض دید مخاطبین قرار دهند

در ادامه این مراسم نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با تاکید بر اینکه باید عده‌ای نظارت کنند و توجه داشته باشند کتاب‌های نادرست حذف شود اظهار داشت: کتابداران، کتاب‌های خوب و مفید را در معرض دید قرار دهند.

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد گفت: در هفته گذشته دیدارهایی با صاحبان نشر ، کتابداران و کتاب خوانان استان داشتم و در نماز جمعه هم به موضوع مهم کتاب و کتاب خوانی پرداختم .

وی با بیان اینکه از منظر اسلام خواندن و نوشتن ارزش است تا آنجا که خداوند در قرآن کریم به آن قسم یاد می‌کند افزود: قسم‌های ما انسان‌ها برای تایید حرفمان است اما قسم خداوند نشان از اهمیت آنچه به آن قسم یاد شده دارد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان ادامه داد: پرداختن اولین سوره نازل شده به موضوع خواندن و نوشتن، آموختن به عنوان فدیه آزادی اسرا و همچنین مهریه قرارداد آموختن یک سوره از قرآن در صدر اسلام، دیگر مصداق‌های مهم شمردن مقوله خواندن و نوشتن است.

وی کتاب را عامل انتقال علم گذشتگان به آیندگان دانست و تصریح کرد: الان هم اگر تمام کتاب‌ها را از بین ببرند چیزی از علم نمی‌ماند و یک نسل که بگذرد خبری از تاریخ و سرنوشت گذشتگان وجود نخواهد داشت.

طباطبایی‌نژاد با اشاره جنبه روحانی و جسمانی انسان بیان داشت: هر دو بُعد انسان نیازمند خوراک است؛ بینی و دهان راه رسیدن غذای جسم و چشم و گوش مسیر ورود تغذیه جان است.

امام جمعه شهر اصفهان کتاب‌های فاسد را به مواد مخدر تشبیه کرد که نمی‌توان دسترسی به آن‌ها را آزاد گذاشت و افزود: نمی‌شود گفت مواد غذایی تاریخ گذشته را در اختیار مردم قرار دهیم و بگوییم خودشان می‌فهمند، به علاوه این‌که مواد غذایی فاسد با بو کشیدن مشخص می‌شود اما غذای جان را به سادگی نمی‌توان فاسد بودنش را مطلع شد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تشویق جوانان به مطالعه را خواستار شد و تاکید کرد: انتشاراتی‌ها نباید چاپ کنند، مسئولین فرهنگ و ارشاد نباید مجوز بدهند و کتاب‌داران توزیع نکنند کتاب‌های غیرمفیدی را که فقط باعث تلف شدن وقت جوانان می‌شود؛ رمان‌هایی که الفاظ زیادی دارند و محتوای کم.

وی با دو نقل قول از رهبر انقلاب ادامه داد: تنبلی خسارت است و تنبلی در مطالعه بیشترین خسارت‌ها است؛ ایشان در جایی دیگر گفته بودند در حین دیدن برنامه‌های تلویزیونی که تبلیغات پخش می‌شود بیش از 100 کتاب مطالعه کردم.

طباطبایی‌نژاد در پایان از قصه‌هایی بدون نتیجه و دور از واقعیت انتقاد و خاطر نشان کرد: داستان‌هایی در گذشته برای کودکان گفته می‌شد تا به خواب بروند؛ امروز بسیاری از این قصه‌ها را گوش می‌دهیم و می‌خوانیم و هیچ‌چیز یاد نمی‌گیریم.

تاکید استاندار بر لزوم صرف نیم درصد پرداختی شهرداری ها در کتابخانه های عمومی

استاندار اصفهان نیز در آیین تکریم مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی با اشاره به اینکه محل صرف هزینه نیم درصد پرداختی شهرداری ها بر اساس قانون تعیین شده تاکید کرد: علاوه بر نیم درصد سهم کتابخانه ها ، شهرداری‌ها باید در تخصیص درصد بیشتری به کتابخانه‌ها اهتمام داشته باشند.

رسول زرگرپور ضمن انتقاد از نپرداختن رسانه‌ها به حوزه ‌کتاب اظهار داشت: در هفته گذشته نگاهی به روزنامه‌ها و نشریات ملی و استانی داشتم، تنها 2 نشریه ملی و 1 نشریه استانی در صفحه اول خود به مقوله کتاب و موضوعات پیرامون آن پرداخته بودند و بقیه به حدی ضعیف کار کردند که به چشم نمی‌آمد.

وی افزود: در شرایط فعلی ساختن کتابخانه از ساختن مسجد و مدرسه مهم‌تر است و خیرین باید در این حوزه تقویت شوند؛ از طرفی دولت نیز باید قبول کند حداقل به اندازه حمایت از صنعت خودروسازی از کتاب و کتابخوانی حمایت کند.

زرگرپور صداوسیما را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت: صداوسیما نیازهای مردم را پاسخگو نیست و در حالی است که اهمیت موضوع کتاب و کتاب‌خوانی از زبان رهبر انقلاب و دیگر بزرگان بارها بیان شده و می‌طلبد در طول هفته کتاب اصلی‌ترین موضوع باشد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: آمار سرانه کتاب‌خوانی را شنیده‌اید، بار دیگر می‌گویم، سرانه مطالعه در کشور کاملا صنعتی ژاپن 90 دقیقه، در مالزی که نیمه صنعتی است 55 دقیقه و در ایران اسلامی از 2 تا 27 دقیقه آمار گفته شده است.

رییس انجمن کتابخانه های عمومی استان، نبودن اطلاع دقیق از سرانه مطالعه را اولین غصه بزرگ در این حوزه دانست و اضافه کرد: عدد 18 دقیقه برآورد صحیح‌تری به نظر می‌رسد؛ اما در کشوری با 7 هزار سابقه تمدنی و سبقه دینی که خواندن اولین سخن آن است قابل قبول نیست.

زرگرپور با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد اصفهان بیان داشت: اصفهان به عنوان استانی که چهار بار پایتخت ایران بزرگ بوده، مامن تمدن شیعی و سابقه 1000 ساله حوزه علمیه را دارد؛ دومین استان دانشگاهی کشور با هفت دانشگاه معتبر، 150 مرکز آموزش عالی، 330 هزار دانشجو، 7 هزار دانشجوی دکترا و همچنین عناوینی مانند پایتخت فرهنگ و تمدن اسلام، شهر جهانی صنایع‌دستی و سال آینده هم قرار است پایتخت گردشگری اسلامی را به دست آورد؛ متاسفانه با همه این صحبت‌ها گفته می‌شود سرانه مطالعه در اصفهان 8 دقیقه کمتر از سرانه کشوری است.

وی اظهار داشت: می‌خواهیم تا 10 سال آینده اصفهان محور کریدور علم و فناوری باشد، اما با این میزان مطالعه و سرانه کتابخوانی هرگز این اتفاق نمی‌افتد.

استاندار اصفهان عدم وجود فرهنگ کتاب‌خوانی را رد کرد و بیان داشت: مدتی قبل 40 نفر از دانش‌آموزان بین 6 تا 10 سال به مناسبت روز کودک دیداری با بنده داشتند؛ پس از صحبت‌ها قرار شد یک نفر از پسرها و یکی از دخترها درخواست‌هایشان را مطرح کنند.

وی ادامه داد: شصت درصد خواسته دانش‌آموزان تقاضای ایجاد کتا‌بخانه را در نزدیکی خانه‌هایشان داشتند و 40 درصد دیگر نیز پارک را نیاز خود می‌دانستند.

زرگرپور اذعان داشت: کودکان بالفطره کتاب‌خوان هستند، باید دید در سیستم آموزشی چه بر سر این‌ها می‌آید که وقتی فارغ التحصیل می‌شوند، سرانه مطالعه اینقدر کاهش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: پیشنهاد بنده به شهرداری‌ها احداث سالانه 100 کتابخانه در محله‌های شهر است که هر محله‌ای حداقل یک کتاب‌خانه داشته باشد و مرور هر سال یک کتابخانه دیگر به آن محله اضافه شود.

آیین تقدیر از مقام کتاب‌داران و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی صبح امروز به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان در مجموعه تالارهای شهروند برگزار و از فعالین حوزه کتاب، کتابداری و کتابخوانی تقدیر شد.

برگزاری 24 نشست کتاب‌خوان در اصفهان

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اصفهان نیز در این مراسم گفت: اولین برنامه هفته کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا در گلستان شهدای اصفهان در روز شنبه 23 آبان بود.

بهروز صادقی افزود: از ابتدای امسال 24 نشست کتاب‌خوان در استان برگزار شده و اخیرا 3 باب کتابخانه توسط خیرین در شهرستانهای اصفهان، نجف آباد و نطنز افتتاح شده که با این حساب تعداد کتابخانه های عمومی استان به 283 باب رسیده است.

صادقی ادامه داد: بین 80 الی 90 درصد کتابخانه‌های استان مجهز به بخش مجزای کودکان شده است و این نوید را داد که این حرکت به‌عنوان علاقه‌مند کردن کودکان و خانواده‌ها برای بردن بچه ها به مراکز کتابخانه‌ها حرکت خوب و شایسته‌ای باشد.

وی با تشکر از مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در جهت بهبود وضعیت منزلت و جایگاه معیشتی کتابداران بیان داشت: کتاب‌داران در این حوزه از وضعیت خوبی برخوردار نبوده‌اند ولی بحمدالله با پیگیری‌ها این وضعیت بهبود بخشیده شده است.

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور گفت: آقای روحانی فعال شدن زنگ مطالعه را در شروع سال تحصیلی خواستار شدند وآمادگی داریم در این حرکت در استان اصفهان جلودار بوده و بتوانیم تا آخر سال زنگ مطالعه را با همکاری استانداری و آموزش و پرورش در مدارس کل استان داشته باشیم.

در این آیین در بخش کتابدار نمونه از خانم ها زینب سادات واسعی، نرگس زیارتی و آقای جواد جاویدان از شهرستان کاشان، سمانه قاسمی از شهرستان اصفهان و زهرا رجایی از شهرستان خمینی شهر تقدیر شد.

در بخش مسئول نمونه کتابخانه از ملیحه سلیمیان از لنجان، لیلا استادیان بیدگلی از آران و بیدگل، مریم کریمی از گلپایگان و طاهره رفیع از شهرستان نایین تقدیر بعمل آمد.

همچنین دکتر امیرحسین بانکی پور فرد، دکتر اصغر منتظرالقائم، دکتر فهیمه باب الحوائجی، بهزاد دانشگر و زینب عطایی برگزیدگان بخش نویسنده برتر استان در این آیین بودند.

در این مراسم از خبرنگاران فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی از جمله "خانم راضیه کشاورز- خبرنگار فعال روزنامه جوان و پایگاه خبری جوان آنلاین دراستان اصفهان " و کتابخوانان نمونه تجلیل شد و  لوح تقدیر فرمانداران شهرستان های خمینی شهر، برخوار، فریدونشهر، شهرضا، تیران و کرون و خوانسار که به امضای علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد رسیده بود، نیز اهدا گردید.

پخش کلیپ با موضوع نشست‌های کتاب‌خوان و نقاله خوانی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار