کد خبر: 755061
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
تب پرداخت وام 25 میلیون تومانی خودرو فرو نشست و در این داد و ستد بالغ بر 2 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو پرداخت شد. در این مسیر بیش از ۱۱۰ هزار مورد برای فروش خودرو با تسهیلات بانکی ثبت‌نام شد و اگرچه خودروسازان قصد داشتند این فروش را ادامه دهند اما با بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر پایان یافتن سهمیه در نظر گرفته شده برای این نوع تسهیلات، فروش اقساطی خودرو به پایان رسید.
وطن امروز: تب پرداخت وام 25 میلیون تومانی خودرو فرو نشست و در این داد و ستد بالغ بر 2 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو پرداخت شد. در این مسیر بیش از ۱۱۰ هزار مورد برای فروش خودرو با تسهیلات بانکی ثبت‌نام شد و اگرچه خودروسازان قصد داشتند این فروش را ادامه دهند اما با بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر پایان یافتن سهمیه در نظر گرفته شده برای این نوع تسهیلات، فروش اقساطی خودرو به پایان رسید. با این حال سهم ایران‌خودرو از فروش اقساطی خودرو با تسهیلات بانکی حدود 53 هزار خودرو و سهم گروه سایپا  56 هزار و 700 دستگاه (پارس خودرو 8100، زامیاد 5300 و سایپا43300 دستگاه) اعلام شد. در این طرح، شرکت‌های مونتاژکننده خودروهای چینی از جمله کرمان موتور، خودروسازان راین و مدیران خودرو نیز حضور داشتند که به اظهار وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت فقط 654 خودروی چینی با این وام 25 میلیونی به فروش رفت. محمدرضا نعمت‌زاده در تشریح دلایل مشمول شدن فروش برخی خودروهای چینی در طرح فروش خودرو با تسهیلات گفت: در ساخت خودروهای چینی به فروش رفته در این طرح20 الی 30 درصد از قطعات و تکنولوژی ایرانی استفاده شده است. نعمت‌زاده افزود: فقط خودروهای چینی که 20 الی 30 درصد در ساخت آنها از قطعات و تکنولوژی ایرانی استفاده شده مشمول استفاده از این نوع تسهیلات شده‌اند. وی با تاکید بر اینکه فروش اقساطی خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومانی مورد استقبال مردم قرار گرفته است، تصریح کرد: از مجموع 130 هزار دستگاه خودروی خریداری شده از سوی مردم تنها 654 دستگاه خودروی چینی به فروش رفته است. وی یادآور شد: خودروی پراید بیشترین فروش را در بین خودروهای مشمول تسهیلات داشته است.

بازار خودرو تکان نخورد

در همین حال رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل با اشاره به رکود در بازار خودرو گفت: اعطای وام ۲۵ میلیونی هم نتوانست بازار را تکان دهد و پرداخت این وام تأثیری بر بازار خودرو نداشت. غلامحسین قاسمیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: فقط با اعطای این وام انبارهای کارخانجات خودروسازی خالی شده است. قاسمیان با اشاره به رکود موجود در بازار خودرو ادامه داد: تقاضا برای خرید خودرو همچنان پایین است و بازار در رکود کامل به سر می‌برد و حتی اعطای وام نیز نتوانست بازار را تکان دهد. همچنین عطاءالله حکیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانک مرکزی بدون پرداخت یک ریال، پول خریداران خودرو را جمع کرد اما نه خودرو‌ساز و نه مردم رنگ تسهیلات 25 میلیونی را نخواهند دید. حکیمی افزود: وزارت صنعت خودروهای بی‌کیفیت انبارشده را به مردم قالب کرد، این وزارتخانه در حالی فروش110 هزار دستگاه انواع خودرو را به شیوه جدید به مردم فروخت که این شیوه از نظر علم اقتصاد کاملا غلط است، چراکه اگر قرار بر حمایت از صنعت خودروسازی بود باید خودروساز حمایت می‌شد، نه مصرف‌کننده. وی 3000 میلیارد تومان تسهیلات خرید خودرو را در بحث تبادلات بانکی یک اعتبار دانست و توضیح داد: چرا وزارت صنعت تسهیلات 25 میلیون تومانی را درست بعد از تشکیل کمپین نخریدن خودروی داخلی وضع کرد؟ وزارت صنعت، معدن و تجارت با ایده پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت خرید خودرو دست در جیب مردم کرد و خودروهای فاقد ایمنی و کیفیت را به مردم فروخت. به‌گفته وی، دولت در این طرح هیچ پولی به اقتصاد تزریق نمی‌کند بلکه از طریق پیش‌پرداخت دریافتی اقساط خودرو از جامعه پول هم جمع می‌کند. حکیمی تسهیلات خرید خودرو را موجب افزایش کیفیت خودروهای ایرانی ندانست و افزود: وزارت صنعت با اختصاص این تسهیلات امتیاز ویژه‌ای را به خودروسازان داد در حالی که صنایع فولادسازی که مواد اولیه شرکت‌های خودرویی را تامین می‌کند نیاز شدید به منابع مالی دارد. وزارت صنعت و بانک مرکزی باید پاسخ دهند چرا تسهیلات مشابهی برای تامین مایحتاج ضروری زندگی مثل خرید یا اجاره مسکن برای زوج‌های جوان پیش‌بینی نکردند؟

کمبود خودرو

به گفته برخی نمایشگاه‌داران، هم‌اکنون بازار با کمبود خودروهایی همچون 206 تیپ 2، پژو پارس سال و تندر 90 روبه‌رو است. به‌دنبال توقف تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو از سوی بانک مرکزی سکوت سردی بازار خودرو را فرا گرفته است. آن‌طور که نمایشگاه‌داران خودرو در پایتخت می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 500 هزار تومان،  پژو 206 صندوقدار در مدل V8 با خیز 150 هزار تومانی هم‌اکنون 36 میلیون و 900 هزار تومان، پژو 405 در مدل SLX با افت 100 هزار تومانی با قیمت 28 میلیون و 700 هزار تومان و پژو پارس سال با افزایش 100هزارتومانی هم‌اکنون 35 میلیون و 600 هزار تومان به فروش می‌رسد اما سمند EF7 ثبات قیمتی خود را در بازار حفظ کرده و به قیمت 30 میلیون تومان معامله می‌شود. رانا نیز 32 میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رود. دنا هم بدون هیچ تغییری با قیمت 42 میلیون و 500 هزار تومان قابل خرید و فروش است. تیبا با حفظ ثبات قیمتی خود با قیمت 23 میلیون و 900 هزار تومان، پراید مدل 131 با افزایش 50 هزار تومانی با قیمت 19 میلیون و 950 هزار تومان و پراید مدل 111 با قیمت 20 میلیون و 350 هزار تومان به فروش می‌رود. تندر90 اتومات نیز با افزایش 100 هزار تومانی روبه‌رو شده است؛ بنابراین هم‌اکنون این خودرو در بازار با قیمت 47 میلیون و100 هزار تومان خریدو فروش می‌شود. پارس‌تندر نیز با افزایش 50 هزار تومانی در هفته جاری 38 میلیون و 750 هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت 38‌ میلیون و 500 هزار تومانی تندر مدل E2 نیز از افت قیمتی این خودرو در بازار حکایت دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار