کد خبر: 751039
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
این روزها مجلس بیش از هر زمان دیگری در آرامش است و دیگر هیچ اثری از هیاهوهای هفته های گذشته در آن نیست. با اینکه در روزهای گذشته، مجلس در حال بررسی یکی از مهم ترین طرح های خود (طرح اصلاح قانون انتخابات) بود، حتی پرحاشیه ترین نمایندگان مجلس نیز حرکتی از خود بروز ندادند.

تابناک: این روزها مجلس بیش از هر زمان دیگری در آرامش است و دیگر هیچ اثری از هیاهوهای هفته های گذشته در آن نیست. با اینکه در روزهای گذشته، مجلس در حال بررسی یکی از مهم ترین طرح های خود (طرح اصلاح قانون انتخابات) بود، حتی پرحاشیه ترین نمایندگان مجلس نیز حرکتی از خود بروز ندادند.

شاید بتوان دلیل این رفتار نمایندگان را در نزدیکی به زمان انتخابات و کاهش روزهای حضورشان در پایتخت و همچنین فعالیت انتخاباتی برخی از آنها جستجو کرد.

مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران، نهاد قانونگذاری و یکی از مهم ترین نهادهای نظارتی است و نمایندگان مجلس نیز با توجه به دستور جلسات مجلس هفته ای سه روز تشکیل جلسه می دهند و مباحث مطرح مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه هفته از ماه را باید در مجلس باشند و در این مدت به وظیفه قانون گذاری و نظارت خود بپردازند. همچنین نمایندگان یک هفته از ماه را نیز با حضور در حوزه های انتخابیه خود از نزدیک با مشکلات و معظلات مناطق انتخابیه با خبر می شوند.

روزهای کاری مجلس شورای اسلامی از صبح روز شنبه با حضور نمایندگان در کمیسیون های انتخابیه آغاز می شود و نمایندگان موظف به حضور در کمیسیون هستند.

بنا بر این گزارش، صبح رزو یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه، مجلس جلسه علنی دارد و بعد از ظهر از ساعت 2 تا 4 کمیسیون های مختلف تشکیل جلسه می دهند، روزهای پنجشنبه و جمعه نیز مجلس تعطیل است.

روال بر این است که اغلب نمایندگان دو روز پایان هفته به حوزه های خود مراجعه می کنند، و روز یکشنبه برای حضور در جلسه علنی به پایتخت بازمی گردد، به همین دلیل جز موارد ضروری اغلب کمیسیون ها در روزهای شنبه تعطیل است.

اما پیش از آغاز جلسه علنی روز سه‌شنبه ـ ٢١ مهرماه، مجلس شورای اسلامی تصمیم دیگری برای حضور نمایندگان در صحن گرفت و به پیشنهاد تعدادی از نمایندگان، تغییر روزهای برگزاری جلسات علنی صحن مورد بررسی قرار گرفت و براساس رأی گیری، نمایندگان حاضر در مجلس موافقت کردند که از هفته های آینده جلسات علنی مجلس در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه برگزار شود.

نمایندگان با نزدیک شدن به انتخابات و گسترده شدن فعالیت های انتخاباتی شان در مناطق خود، ترفند جدیدی زدند و با تغییر روزهای حضور خود در صحن علنی و جابجایی جلسه روز چهارشنبه به روز دوشنبه، علنی سه روز در هفته به پایتخت مراجعه می کنند و باقی روزهای هفته را به فعالیت های دیگر خود می پردازند.

در روزهای گذشته یکی از موضوعاتی که بارها مورد انتقاد رسانه ها و سیاسیون قرار گرفت، وجود تکثر تعطیلی مجلس بود، به طوری که این افراد به تعطیلی مجلس در حساس ترین زمان موجود بخصوص در هنگام مذاکرات هسته ای و بررسی برجام در کمیسیون ویژه بیشترین هجمه ها را وارد کردند.

البته بیش از این نیز تعطیلی مجلس و کمبود روزهای کاری نمایندگان در مجلس، یکی از بحث هایی است که همواره مورد انتقاد بوده به طوری که حتی گاهی خود نمایندگان مجلس هم اعتراضاتی را نسبت به این مسأله داشتند؛ هر چند اعضای هیأت رئیسه و برخی مواقع خود رئیس مجلس بارها از این موضوع دفاع کرده و نبود نمایندگان را دال بر تعلطیلی مجلس رد کرده است.

اما اقدام اخیر نمایندگان در خصوص تعطیلی روز چهارشنبه، عملا مجلس را به حالت نیمه تعطیل درآورده است و در واقع نمایندگان در روزهایی که به پایتخت بازمی گردنند، بیش از هر زمان دیگر به رتق و فتق امور مربوط به شهرستان ها و حوزه های خود می پردازند و عملا تمرکزی بر طرح ها و لوایح مجلس ندارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار