کد خبر: 748450
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
«ربات‌های انتحاری» سلاح های جدیدی هستند که برای نخستین بار در رزمایش محرم و در حوزه دفاع زمینی استفاده شده است.
مهر:  رزمایش مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران با نام «محرم» با مشارکت نیروهای چندگانه ارتش از قبیل یگانهای واکنش سریع نیروی زمینی، موشکی، راداری، توپخانه، پدافند هوایی، تکاور، پهپاد، یگانهای مهندسی، پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی ارتش، پشتیبانی و جنگنده بمب افکن ها در استان‌های کرمانشاه، کردستان، مرکزی و آذربایجان غربی در هفته جاری برگزار شد.

امیر پوردستان قبل از برگزاری «رزمایش محرم» پیام این رزمایش را ایجاد امنیت و آرامش  برای ملت ایران عنوان و خطاب به دشمنان تاکید کرد: ما در آنسوی مرزها خط  قرمز ۴۰ کیلومتری تعریف کردیم که اگر بخواهند از این خط عبور کنند قطعا با پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی ایران مواجه می شوند.

در این رزمایش که در دو روز متوالی درغرب و شمالغرب کشور برگزار شد انواع تجهیزات نظامی ارتش مورد استفاده قرار گرفت که برخی از این تجهیزات و اقدامات برای نخستین بار در کشور عملیاتی شدند.

رادار بُرد بلند «فتح ۱۴» رونمایی و وارد مدار عملیاتی شد

در جریان رزمایش مشترک محرم ارتش جدیدترین سامانه راداری پدافند هوایی برای نخستین بار با عنوان «فتح ۱۴» عملیاتی شد. این رادار بُرد بلند، سامانه‌ای کاملا دیجیتالی بوده و توسط قرارگاه پدافند هوایی و صنایع الکترونیکی شیراز ساخته شده است. سامانه راداری فتح ۱۴ مراقبتی است و خلأ پوشش‌های راداری را پر می‌کند. بُرد آن ۶۰۰ کیلومتر است و در کشف اهداف ریزپرنده و اهداف دارای سطح مقطع کم، کاربرد دارد. این سامانه اطلاعات را در کمترین زمان ممکن به مراکز تصمیم‌گیری ارائه می‌دهد و برای سامانه‌های موشکی بهترین رادار محسوب می‌شود.



سامانه راداری فتح۱۴ در برابر جنگ الکترونیک مقاوم است و در قواره‌های ثابت و تاکتیکی تعبیه شده که اولین نمونه ثابت آن در منطقه غرب کشورعملیاتی شد. این سامانه که برای نخستین بار است در غرب آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، قابلیت اتصال سریع به شبکه فرماندهی و کنترل و جابجایی را داراست.

حفظ امنیت آسمان منطقه رزمایش نیز توسط شبکه یکپارچه قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) با موفقیت انجام شد.

پوردستان: «ربات‌های انتحاری» برای نخستین‌بار در رزمایش محرم استفاده شد

فرمانده نیروی زمینی ارتش از بکارگیری سلاح های جدید در رزمایش محرم خبر داد و گفت: مرحله اول رزمایش نیروی زمینی با اجرای عملیات موفق یگان‌های واکنش سریع انجام شد که در این مرحله برای حفظ انعطاف‌پذیری، سرعت و افزایش قدرت تاکتیکی نیروهای واکنش سریع در برابر تهدیدات، وضعیت‌های مختلفی را ایجاد کردیم و این نیروها توانستند خیلی سریع و با قدرت به اهداف تعیین شده دست یابند.

پوردستان همچنین عنوان کرد: برای نخستین بار در این رزمایش از ربات‌های انتحاری در حوزه دفاع زمینی استفاده کردیم. البته این سلاح‌ها، تنها بخشی از تسلیحات جدید بکارگیری شده در رزمایش بود و به دلیل ملاحظات امنیتی نمی‌توان به سلاح‌های دیگری که در رزمایش محرم استفاده شدند، اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در این رزمایش از انواع تک‌تیراندازها در کالیبرهای مختلف استفاده کردیم، به نصب سلاح‌های جدید بر روی بالگردها اشاره کرد و اظهار داشت: از انواع سلاح‌های ضد زره همانند موشک «دهلاویه» که از قدرت نفوذپذیری بالایی برخوردار است، نیز در این رزمایش استفاده شد.

عملیاتی شدن سامانه کنترل رزمی «فکور»

سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند تاکتیکی که سال گذشته در قرارگاه پدافند هوایی رونمایی شده بود، همزمان با رزمایش مشترک محرم در مدار عملیاتی قرار گرفت.



سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند «فکور» برابر با راهبردهای قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در خصوص دفاع هوایی کشور و بهره برداری در زمان تهدید و بحران به صورت تاکتیکی، طراحی و ساخته شده است. با ورود این سامانه به قرارگاه، عملاً با گذر از مرحله مکانیزاسیون، هوشمندسازی شبکه فرماندهی و کنترل قرارگاه پدافندهوایی خاتم الانبیاء(ص) تحقق می یابد. این سامانه برای اولین بار و با محوریت معاونت فاوا قرارگاه پدافند هوایی و با روش های جدید و نوین در مدیریت پروژه، استفاده از تجهیزات سخت افزاری مشابه و ایجاد قابلیت انعطاف در نرم افزار مورد نیاز سامانه، کاملا منتطبق با سامانه Soc بومی در پروژه پیامبر اعظم(ص) طراحی و ساخته شده است.

در  ادامه رزمایش مشترک محرم انواع بالگردهای هوانیروز همچون ۲۰۵، ۲۰۶، ۲۱۴ و کبری بکارگیری شدند. در رزمایش مشترک محرم عملیات اسلینگ و تخلیه مجروحان و ادوات رزمی همراه با شلیک موشک های بهینه سازی شده تاو توسط بالگردهای هوانیروز در پشتیبانی از یکان های واکنش سریع نیروی زمینی ارتش انجام شد.

در این رزمایش با شلیک موشک های زمین به هوای «شلمچه» از سامانه های بومی «مرصاد» اهداف از پیش تعیین شده با موفقیت مورد اصابت قرار گرفته و منهدم شدند و سامانه های مرصاد پس از انجام شلیک با توجه به شناسایی مکان استقرار خود در کمترین زمان ممکن عملیات جابجایی سریع را تمرین کردند. با بهره گیری از موشک زمین به هوای شلمچه از سامانه های پدافندی مرصاد پهپاد متخاصم دشمن مورد اصابت قرار گرفته و منهدم شد.



بمباران مناطق تجهیزات نیروهای مهاجم توسط جنگنده های نهاجا

جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش در جریان رزمایش محرم مناطق تجمع نفرات و تجهیزات نیروهای مهاجم را بمباران کردند. جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش عملیات پشتیبانی از نیروهای سطحی را نیز به اجرا گذاشتند. هواپیماهای جنگنده اف ۵ و صاعقه نهاجا در جریان این عملیات اقدام به بمباران وسیع مناطق تجمع نفرات و تجهیزات نیروهای مهاجم کردند.

در ادامه رزمایش مشترک «محرم» یک فروند جنگنده بمب افکن اف ۴ (فانتوم) پس از شناسایی و رهگیری پهپاد متخاصم با شلیک دقیق موشک هوا به هوا توانست این پهپاد را سرنگون کند. همچنین جنگنده های نیروی هوایی ارتش با کنترل و هدایت شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور ضمن انجام تمرین عملیات سوخت گیری هوایی جهت مأموریت های بُرد بلند خود با پشتیبانی نزدیک هوایی از نیروهای سطحی؛ مواضع از پیش تعیین شده را در منطقه هدف بمباران کردند.



رزمایش مشترک محرم ارتش جمهوری اسلامی ایران با انجام عملیات های متعدد زمینی، هوایی و پدافندی و نظارت کارشناسان مجرب ستاد کل نیروهای مسلح با دستیابی به اهداف رزمایش، شناسایی نقاط قوت و ضعف، بهره گیری از تازه ترین و علمی ترین فنون تاکتیکی و رزمی روز دنیا، روز گذشته با موفقیت پایان یافت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار